Renault Clio RS: Boj s emisními mlýny
Ostré verze malých hatchbacků trpí omezováním skleníkových emisí. Výjimkou není ani clio, přestože podvozkáři se činí.
(více v čísle 41/17)Moderní doba přináší motory s vysokou účinností a mdlým charakterem. Do rodinného kombíku se hodí, do sportovního auta už méně. Clio RS o tom ví mnohé, vždyť u jeho kořenů stála bláznivá verze Williams s šestiválcem místo zadních sedadel.
Současná podoba si musí vystačit s pohodovou šestnáctistovkou určenou pro cestovní parníky Talisman, Espace a Nissan X-Trail. S velikým turbem se vzedme k solidnímu výkonu, ale za cenu zpomalených reakcí na plyn. Greenpeace se radují z vykazovaných emisí CO2, ledním medvědům v Grónsku je to fuk a my máme za volantem oči na stopkách – aby se motor stihl před výjezdem ze zatáčky nadechnout, musíme zadupnout plyn do podlahy s přesně trefeným předstihem.
Z různých důvodů se navíc v Cliu RS ocitla dvouspojková převodovka EDC, kterou jsme za rychlost reakcí nechválili ani v dieselovém scéniku.
Podobné kritiky jste již zřejmě četli na více místech a ani my je nemůžeme popřít. Přesto musíme zároveň říct, že jsme se za volatem náramně bavili. Nadšený řidič tak jako tak hledá možnost, jak s autem nejlépe splynout. A když se dokážeme rytmu nadechování motoru a řazení převodovky přizpůsobit, Červenáček ukáže, že má pro strach uděláno. Navzdory přeplňování a pružnému tahu ve středních otáčkách ze sebe šestnáctistovka vymáčkne to nejlepší až úplně nahoře. A nutnost držet motor pod krkem jak známo přináší nejvíc adrenalinu. Výkon i zvuk před červeným polem stojí za to a autíčku vážícímu méně než 1300 kg stačí k pohotovému prohazování serpentinami kopec nekopec.
Co je nejdůležitější, zelená politika se nedotkla ladění sportovních podvozků, s nímž má Renault bohaté zkušenosti. Clio RS není výjimkou. Přestože zde nejsou použity žádné zvláštní prvky (např. přední náprava s oddělenou těhlicí, jakou míval Mégane RS), vytváří snížené pružiny a příkladně rychlé tlumiče harmonický celek, který si dobře rozumí i s tuhostí karoserie. Na městských kanálech občas kopne, s tím se musí počítat i u konkurentů. Ale běžné hrboly ho neznervózní ani v ostřejších zatáčkách a přenášení váhy při prudkých změnách směru zvládá s velkým klidem. Připočtěme k tomu příjemně dávkovatelné brzdy a máme zábavného společníka, kterému lze za přístupnou cenu leccos odpustit.
A mimochodem, skvěle vypadá. Promyšleně frajerským vzhledem clio boduje už od začátku a RS se s aktuálním faceliftem dočkalo vtipné finesy – diodových mlhovek ve tvaru šachového praporku. Hříčka designérů je přitom plně funkční, vnější kostička přisvěcuje do zatáček.
Po jiskrném a střelhbitě reagujícím atmosférickém dvoulitru minulé generace se nám samozřejmě stýská, ale to jsme se holt narodili do špatné doby. Pohled do tabulky konkurentů jasně ukazuje, že dnes není jiné cesty.