Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

1. 11. 2017
Martin Machala

Seat Arona: Když doba velí

Seat Arona

Fotogalerie

7 fotografií

V Evropě v současnosti letí malá SUV. Trendu se chytil i Seat, jehož aronou jsme poprvé jezdili v okolí Barcelony.

(více v čísle 42/17)

Když některý segment vyroste za šest let o sedm set procent, mělo by být dopředu docela jasné, že s novinkou v dané třídě uspějete. Seat však nespoléhal jen na to, že se trefí do vkusu trhu, ale udělal dobré auto. Arona bude konkurenci zlobit.

Berte litr

Měl by to být celkem jasný souboj: tři válce proti čtyřem, litr objemu vs. patnáctistovka a hlavně 85, nebo 110 kW. Pro benzin 1.5 TSI mluví vlastně skoro všechno. Skoro. Litrový tříválec TSI se totiž mimořádně povedl a jízda s ním je až na vyšší otáčky vlastně „čtyřválcová“ – nečekaně kultivovaná a příjemně dynamická. Po nastartování nemáte šanci poznat, že jeden válec absentuje, motor není téměř slyšet. Testovali jsme verzi s příplatkovým DSG (proti manuálu si připravte 40 000 Kč navíc), které při jenom trochu vyrovnanějším stylu odřazovalo prakticky hned po nástupu vrcholu točivého momentu, tedy ve dvou tisících otáček. A tady byla spokojenost v podstatě absolutní. Nebývalé ticho a zdání výkonové rezervy. Opravdu, pružnost z nejnižších otáček je velice slibná. Až by si jeden myslel, že se budou se stoupajícími otáčkami dít věci. Samozřejmě že ne, pořád jde o malý litrový motůrek, který se nad 3500 už tříválcově ozve, aniž by ovšem doplnil výraznější dynamickou přidanou hodnotu. Nemůžete chtít zázraky.

Pro nás nejlepší volba – litrový tříválec s výkonem 85 kW. V nižších otáčkách je příkladně tichý a nabídne solidní pružnost. Silnější verzi můžete mít taky s automatem DSG.
Pro nás nejlepší volba – litrový tříválec s výkonem 85 kW. V nižších otáčkách je příkladně tichý a nabídne solidní pružnost. Silnější verzi můžete mít taky s automatem DSG.
Autor: Seat

Ty bychom si s dovolením slibovali od patnáctistovky TSI, ale že by to byl proti tříválci nějak velký rozdíl… Dojmy z nižších otáčkových pater se vlastně shodují, příkladně tichý chod a solidní pružnost se opakují. Pak však šlapeme víc na plyn a těšíme se na jistě plynulou, ale přece jen znatelnou gradaci. Patnáctistovce se ovšem moc nechce. Působí přidušeně, jako bychom jeli v ekonomickém režimu. Pro jistotu kontrolujeme zvolený mód, ale ne, je tam normal. Trochu zklamání. Opravdu bychom se spokojili i s litrem.

Spotřeba se v obou případech pohybovala lehce pod sedmi litry, tady si obě pohonné jednotky nemají co vyčítat.

Víc pohodlí!

Jestliže jste se někdy svezli Seatem Ateca, určitě jste si všimli poněkud tvrdšího podvozku. Zvlášť na větších kolech nejde španělské SUV pro ránu daleko. Arona šla komfortnější cestou. Tedy alespoň odečteno z kvalitních silnic v okolí Barcelony. I zde jsme ale narazili na několik nerovností a samozřejmě zpomalovacích prahů, a i když nám společnost dělala osmnáctipalcová kola, větších rázů jsme se nedočkali. Platforma z nejnovější ibizy odvádí velmi dobrou práci.

Řízení je dost lehké, posilovač posiluje, co mu síly stačí. Celkem logická volba, když za volantem uvidíme hlavně holky.

Možná i ta rodinka

Už jenom když zmíníme základní objem kufru, který činí 400 litrů, nejednoho zákazníka by mohly popadnout rodinné choutky. Vlastně proč ne. Zcela vážně, 180 centimetrů vysoký redaktor zvyklý jezdit na delší nohy se za sebe posadí s rezervou pro kolena a hlavou se nedotýká stropu.

Interiér v mnohém odpovídá ibize, a zvlášť když je přístrojovka obšita kůží, působí skoro až luxusně. Přístrojový štít může být kompletně digitální, na dotykovém displeji infotainmentu jsme našli něco divného: dvojici klasických otočných tlačítek! Proč nemají toto neporovnatelně pohodlnější ovládání i ostatní auta koncernu Volkswagen?

Bude i CNG

Nový Seat Arona se už v Česku prodává. První kusy k prodejcům rovněž dorazily, takže si můžete jet na vlastní kůži vyzkoušet, že se ten litr TSI fakt povedl. Nejlevnější aronu koupíte za 365 900 Kč (slabší verze tříválce TSI s výkonem 70 kW), naše oblíbená varianta 1.0 TSI/85 kW přijde nejmíň na 398 900 Kč. To je zatím z českého ceníku vše. Na ostatní motorizace včetně vznětových si musíme počkat do příštího roku. To už bude k dispozici i provedení spalující zemní plyn.

Seat Arona
Seat Arona
Autor: Seat

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
42 / 2017Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHARDNÍ GRIL AVENBERG!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851