Subaru Impreza: Nadhatchback! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

27. 11. 2017
Jan Mička

Subaru Impreza: Nadhatchback!

Subaru Impreza

Fotogalerie

9 fotografií

Impreza se vymyká konvencím. Standardně má pohon 4x4, automat, atmosférické motory boxer a rallyeové geny. To ji řadí ke špičce segmentu.

(více v čísle 47/17)

Subaru se už od roku 2012 považuje za automobilku SUV. Tehdy skončilo její účinkování ve světových podnicích rallye, ikonický model Impreza se stáhl z našeho trhu a přijel crossover XV. Už se zdálo, že značka zapadne do průměru. Jenže pak se objevilo kombi Levorg a svitla naděje, že si užijeme radost z řízení i jinde než v kupé BRZ nebo přeplňovaném benzinovém foresteru. A teď si vezměte, že pátá impreza posouvá hranice ještě o kus dále.

Pevné hezky od základu

Stejně jako čerstvá generace crossoveru XV stojí impreza na zcela nové globální platformě, u níž se vývojáři zaměřili na to nejpodstatnější: zvýšení Nadhatchback! Foto Subaru tuhosti a snížení těžiště. Právě to je v kombinaci se strmým a tužším řízením klíčem k perfektním jízdním vlastnostem nejenom v zatáčkách, ale také v přímce, kde je daleko méně potřeba korigovat směr, a v neposlední řadě při vyhýbacím manévru.

Subaru Impreza
Autor: Svět motorů

Obvykle je realita taková, že při vyhýbání nestačí pouze zatočit na jednu a následně druhou stranu, jsou potřeba i další malé korekce směru právě kvůli měkčímu skeletu karoserie. Jenže to není případ nové imprezy. Je přesná a ostrá jako břitva. Zadní stabilizátor uchycený přímo do karoserie a pevnější spojení komponent podvozku s platformou zase stojí za menšími náklony v zatáčkách a výborným pohlcováním nerovností i navzdory použití velkých kol.

Turbomotory nečekejte

Nová impreza vsadila na atmosférické motory boxer párované výhradně s převodovkou CVT a legendárním symetrickým pohonem všech kol. Turbodiesel nečekejte, místo něj v budoucnu dorazí hybrid, a s manuálem se nepočítá vůbec. Nelze totiž kombinovat se systémem podpory řidiče EyeSight, jehož třetí generaci má impreza ve standardu.

Základní šestnáctistovka o parametrech přeplňovaného litrového tříválce (84 kW, 150 Nm) je na volnoběh překvapivě tichá a klidná, převodovka Lineartronic (CVT) bez pevně stanovených převodových poměrů však vyžaduje citlivou práci s plynem. Jeho zadupnutí do podlahy motor rozječí, dynamika navíc není výrazně lepší, než když plyn dávkujete jemně a udržujete otáčky okolo 3000 za minutu.

Impreza má už třetí generaci systému Eye- Sight. Funguje na bázi dvou stereokamer, řídí funkci adaptivního tempomatu a dokáže zabránit kolizi. Patří k základní výbavě.
Autor: Svět motorů

Silnější benzinový dvoulitr je jiná káva. Má hrubší běh, charakteristický pro agregáty s protilehlými válci, ale hlavně výkon 115 kW a převodovku CVT, která jej dokáže lépe zpracovat. Sedm virtuálních převodových poměrů simuluje chování planetové skříně s větším prokluzem měniče a nástup síly je krásně lineární. Dynamickou jízdu si ale musíte zasloužit.

Bašta pro řidiče

Právě to odlišuje novou imprezu od konkurenčních hatchbacků s přeplňovanými motory, kde máte maximální zátah k dispozici lusknutím prstů. Dvoulitrovou „atmosféru“ musíte držet pod krkem, odvděčí se vám ale rychlými reakcemi a krásným zvukovým doprovodem. Podvozek je však ještě o několik úrovní jinde, zvládl by daleko vyšší výkon.

Čtyřkolka v kombinaci s aktivním vektorováním točivého momentu se stará o mimořádně rychlé a přesné vedení stopy, a to nejenom na kvalitním a suchém povrchu, ale dokonce i na mokru a spadaném listí. Příď má v nájezdu do oblouku drobné tendence k nedotáčivosti, pak se ale přední kola zakousnou do asfaltu a imprezu doslova narvou ke středu oblouku. Je z ní cítit větší tuhost než z levorgu, zároveň si ale udržuje komfortní charakter auta pro každý den.

Opatrně však na spotřebu. Subaru obecně neuvádí nijak extrémně nízké hodnoty, šestnáctistovka si však na Mallorce vzala deset litrů benzinu, dvoulitr logicky ještě více. Sluší se však dodat, že jsme využili i dálnici, na kterou zejména menší z motorů není úplně stavěný.

Zcela nová přístrojová deska působí moderně a nechybějí jí měkčené plasty. Všimněte si subtilních sloupků A či bohatého prosklení. Z vozu je krásně vidět.
Autor: Svět motorů

Technika stejná pouze zdánlivě

Skoro to vypadá, jako by Subaru vzalo motory z minulé imprezy a vsadilo je do nové. Není tomu tak. Šestnáctistovka NA má tužší blok, slibuje méně hluku a vibrací, a hlavně je o 12 kilogramů lehčí. Dvoulitr FB je z 80 procent přepracovaný a jako bonus dostal 5 kW navíc. Oba motory mají také vyšší kompresní poměr – 11,0:1 namísto 10,5:1, respektive 12,5:1 místo 10,5:1. Ani převodovka Lineartronic nezůstala ladem. Má širší spektrum převodových poměrů, je téměř o 8 kg lehčí a v kombinaci s motorem FB je téměř k nerozeznání od planetové skříně.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
47 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851