BMW M140i xDrive: Kupujte, nebudou
V nejmenší řadě 1 BMW nabízí auto velikosti golfu, ale se zadním pohonem a přeplňovaným benzinovým šestiválcem. Příští rok jej ale nahradí plebejská předokolka.
(více v čísle 48/17)Kdo chce nejlevnější BMW 116i (tříválec turbo, 1,5 l, 80 kW), ten nemusí litovat, že příště už to bude předokolka. Pravděpodobně v jízdě autem nevidí smysl života, a tak typicky ochotné nájezdy do zatáček či adheze předních kol nezmenšená silami pohonu pro něj nic neznamenají – spíš by uvítal, kdyby základní BMW nestálo 639 900 Kč, tedy dvakrát více než jiné kompakty.
Naopak kupující vrcholného modelu M140i ať brečí, či ještě lépe na nic nečeká a honem vytáhne z peněženky 1 180 400 Kč. Třílitrový řadový šestiválec se napříč pod kapotu nástupce nevejde. Jistě se podaří ještě víc „přifouknout“ čtyřválce, ale 500 Nm dvoulitry asi nedají. A i kdyby, mezi plynem a reakcí motoru budou mít mnohem víc setrvačností rotorů a pružností stlačovaného vzduchu. Ano, ani M140i není čtyřlitr, ale přeplňovaný třílitr. A třílitrový šestiválec by v kompaktním voze jel víc než dobře už bez turba.
Na dnešní dobu je úplně šokující, že zadokolka, která od pohledu nevypadá o moc nebezpečněji než běžný Volkswagen Golf, má v základu manuální převodovku! 500 Nm posílá na zadní kola a stabilizaci lze úplně vypnout. Za 54 184 Kč je osmistupňová automatická převodovka – mimochodem vynikající ústrojí od ZF, které umí pohodu i rychlé zasekávání převodů na pokyny pádel. Za dalších 56 316 Kč můžete mít čtyřkolku xDrive, což je vůz na fotkách. Ani automat, ani čtyřkolka požitek z BMW překvapivě nepokazí – xDrive chápe, že v zatáčkách nemá radši nic dělat. Když, tak až na výjezdu. Ale zatímco zatraceně silné čtyřkolky s automatem půjde dělat i s předním pohonem (byť zatáčet už rozhodně nebudou tak ochotně), zadokolka s manuálem a 500 Nm je zde v kompaktní třídě poprvé a naposledy.
Spotřeba během testu 9,1 l/100 km