Seat Leon FR 1.4 TSI ACT: Koně moje, klidně spěte!
Stopadesátikoňový benzinový Seat Leon se dokáže odměnit fantastickou spotřebou. Přitom se ani moc nemusíte snažit. Jak se na tom podílí, že si dva ze čtyř válců občas dávají šlofíka?
(více v čísle 50/17)Seat Leon si v testech obvykle chválíme pro normálnost, jakou si uchoval vedle excentrické octavie se čtveřicí kukadel a golfu s nádechem (a hlavně cenovkou) luxusního zboží. Jejich španělský protějšek používá stejný technický základ, ale hovoří se u něj hlavně o citech.
Jenže se bez uzardění přiznáme, že je musíme hledat. Až na sportovní verzi Cupra totiž nevidíme u současného leonu žádné velké emoce na první dobrou a marketingový výkřik Auto emoción nás nechává v klidu.
Dobrou zprávou ovšem je, že auto zkrátka funguje tak, jak má. V případě testvané verze 1.4 TSI ACT v nás ovšem emoce vyvolala nízká spotřeba, a přitom vysoký výkon.
Ve srovnání s konkurencí je přeplňovaná čtrnáctistovka vyhlášená malým apetitem. Už když jsme na jaře testovali v leonu její slabší verzi s 92 kW, skončili jsme týdenní průměr na 6,3 litru na 100 km. I majitelé octavií s ní běžně lížou šestilitrový průměr.
V silnější verzi o výkonu 110 kW s přídomkem ACT jí navíc pomáhá vypínání poloviny válců. Pokud nejsou koně zrovna potřeba, prostě se odpojí zapalování a zavřou ventily. I na dálnici ve sto třiceti se objeví na budících ikona dvouválcového režimu. A když sešlápnete pedál naplno, opře se všech 110 kW do předních kol a leon letí jako vítr. Po týdenním jezdění včetně dálnice a pražských kolon jsme se tak dostali v průměru přesně na šest litrů benzinu.
Dává pak dražší diesel ještě vůbec smysl? Točivý moment 250 Nm je ve stejných otáčkách 1500 až 3000 jako u vznětového 1.6 TDI. Zážehová čtrnáctistovka přesto vyžaduje speciální péči – při rozjíždění v kolonách je totiž nástup výkonu příliš hrubý. Kdo pracuje se spojkou necitlivě, tomu bude auto cukat, a možná i párkrát při rozjezdu zhasne. Před případnou koupí si to vyzkoušejte, protože třeba takový 1.5 EcoBoost ve focusu se rozjíždí měkčeji.
Kromě toho zvažte osmnáctipalcová kola, která dávají pocítit každou spáru. Sportovní FR má v základu sedmnáctky, větší disky jsou součástí paketu Technology FR.
Ostatně pokud ve vás místo rychlosti vyvolává větší emoce bezchybné pohodlí, máte na výběr. Na stejné úrovní jako FR je také výbava Xcellence, kde dostanete vždy za stejnou cenu totožnou specifi kaci. A hlavně se standardním podvozkem místo sportovního, který se možná báječně hodí do Španělska, ale na českých tankodromech tluče.
Spotřeba během testu 6,0 l/100 km