Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT: Koně moje, klidně spěte!

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT

Fotogalerie

6 fotografií

Stopadesátikoňový benzinový Seat Leon se dokáže odměnit fantastickou spotřebou. Přitom se ani moc nemusíte snažit. Jak se na tom podílí, že si dva ze čtyř válců občas dávají šlofíka?

(více v čísle 50/17)

Seat Leon si v testech obvykle chválíme pro normálnost, jakou si uchoval vedle excentrické octavie se čtveřicí kukadel a golfu s nádechem (a hlavně cenovkou) luxusního zboží. Jejich španělský protějšek používá stejný technický základ, ale hovoří se u něj hlavně o citech.

Jenže se bez uzardění přiznáme, že je musíme hledat. Až na sportovní verzi Cupra totiž nevidíme u současného leonu žádné velké emoce na první dobrou a marketingový výkřik Auto emoción nás nechává v klidu.

Dobrou zprávou ovšem je, že auto zkrátka funguje tak, jak má. V případě testvané verze 1.4 TSI ACT v nás ovšem emoce vyvolala nízká spotřeba, a přitom vysoký výkon.

Ve srovnání s konkurencí je přeplňovaná čtrnáctistovka vyhlášená malým apetitem. Už když jsme na jaře testovali v leonu její slabší verzi s 92 kW, skončili jsme týdenní průměr na 6,3 litru na 100 km. I majitelé octavií s ní běžně lížou šestilitrový průměr.

Pětidveřový leon není zrovna stěhovák, ale kufr o 380 litrech lze zvětšit sklopením opěradel
Pětidveřový leon není zrovna stěhovák, ale kufr o 380 litrech lze zvětšit sklopením opěradel
Autor: Petr Homolka

V silnější verzi o výkonu 110 kW s přídomkem ACT jí navíc pomáhá vypínání poloviny válců. Pokud nejsou koně zrovna potřeba, prostě se odpojí zapalování a zavřou ventily. I na dálnici ve sto třiceti se objeví na budících ikona dvouválcového režimu. A když sešlápnete pedál naplno, opře se všech 110 kW do předních kol a leon letí jako vítr. Po týdenním jezdění včetně dálnice a pražských kolon jsme se tak dostali v průměru přesně na šest litrů benzinu.

Dává pak dražší diesel ještě vůbec smysl? Točivý moment 250 Nm je ve stejných otáčkách 1500 až 3000 jako u vznětového 1.6 TDI. Zážehová čtrnáctistovka přesto vyžaduje speciální péči – při rozjíždění v kolonách je totiž nástup výkonu příliš hrubý. Kdo pracuje se spojkou necitlivě, tomu bude auto cukat, a možná i párkrát při rozjezdu zhasne. Před případnou koupí si to vyzkoušejte, protože třeba takový 1.5 EcoBoost ve focusu se rozjíždí měkčeji.

Kromě toho zvažte osmnáctipalcová kola, která dávají pocítit každou spáru. Sportovní FR má v základu sedmnáctky, větší disky jsou součástí paketu Technology FR.

Motor 1.4 TSI má v leonu dvě verze: testovanou 110 kW s vypínáním válců, nebo o 40 000 Kč levnější, ale slabší 92 kW. Nemá tak drtivý výkon nahoře.
Motor 1.4 TSI má v leonu dvě verze: testovanou 110 kW s vypínáním válců, nebo o 40 000 Kč levnější, ale slabší 92 kW. Nemá tak drtivý výkon nahoře.
Autor: Petr Homolka

Ostatně pokud ve vás místo rychlosti vyvolává větší emoce bezchybné pohodlí, máte na výběr. Na stejné úrovní jako FR je také výbava Xcellence, kde dostanete vždy za stejnou cenu totožnou specifi kaci. A hlavně se standardním podvozkem místo sportovního, který se možná báječně hodí do Španělska, ale na českých tankodromech tluče.

Spotřeba během testu 6,0 l/100 km

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
50 / 2017Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851