Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

16. 1. 2018

Porsche Cayenne: Tažní koně ve cvalu

Porsche Cayenne

Fotogalerie

9 fotografií

Donutit vysoké a těžké auto jezdit rychle je svérázné umění. Porsche Cayenne ho ovládá dobře. Ve třetí generaci rozvíjí stejné myšlenky a přidává v efektivitě.

(více v čísle 2/18)

Létat dvoustovkou po dálnici a rychle se protahovat točitými silničkami v horách, na to bychom si nejspíš vybrali sportovní auto. Nízké a dobře vyvážené. Doba je ale složitá a zákazníci chtějí všechno v jednom – sportovní dravost společně s vysokým postojem teréňáku a místem pro celou rodinu. Tento rozpor leží v samotných základech kategorie SUV, málokde však je tak vyhrocený jako v Porsche Cayenne. Ne nadarmo nosí na kapotě stejné logo jako kupé 911 – je skutečně rychlejší než BMW X5 M a Mercedes-Benz GLE 500.

Odlehčená vichřice

Třetí generace přijíždí na nové platformě MLB, nejhlubší základy tedy sdílí s Audi Q7 a Bentley Bentayga. Proti nim však má o deset centimetrů zkrácený rozvor a nižší střechu, což přispívá obratnosti.

Nová architektura využívá víc hliníkových dílů a cayenne díky ní zhubl o 60 kg. Štíhlejší silueta je také to hlavní, co novinku odlišuje od předchůdce. Jinak Porsche přistupuje k designu s německou zdrženlivostí a nedělá dramatické změny.

Generační skok je znát hlavně uvnitř. Palubní desce vévodí široký displej informačního menu, díky němuž ubylo knoflíků na středové konzole. Uspořádání systému je logické a hlavní funkce mají pohotově po ruce jednoduchá tlačítka. I zde však platí, že už základní orientace vyžaduje delší studium.

Interiér spojuje kvalitní materiály s důrazem na funkčnost. Řada nastavení je včleněna do informačního systému s velkou obrazovkou, základní funkce mají tlačítka u voliče automatu.
Interiér spojuje kvalitní materiály s důrazem na funkčnost. Řada nastavení je včleněna do informačního systému s velkou obrazovkou, základní funkce mají tlačítka u voliče automatu.
Autor: archiv

S těžkým klidem

První jízdy, na které nás výrobce pozval netradičně na Krétu, potvrdily špičkové dynamické kvality. Vyspělý podvozek udržuje při rychlé jízdě absolutní stabilitu a úzkými zatáčkami skalnatých hor prohazuje víc než dvoutunovou strojovnu bez známek nervozity. Nic si nedělá ani z brutální síly přeplňovaných motorů. Teprve při přehnaně rychlém nájezdu se projeví mírná nedotáčivost plynoucí z rozložení hmotnosti – motor je stejně jako u vozů Audi uložený podélně před nápravou. Naopak pohon 4x4 maximálně preferuje zadní kola, aby se hnací síly nepraly s řízením.

Pérování je i s adaptivním pneumatickým podvozkem hodně tuhé a pocitu agility pomáhá neobvykle strmý převod řízení, který místy působí až jankovitě. Vzhledem k nekompromisně sportovní povaze se ale celek podařilo naladit velmi harmonicky.

Digitální štít umožňuje různá zobrazení provozních údajů či pokynů navigace. Přízivci značky ale nejvíc ocení klasické budíky ve stylu roku 1975.
Digitální štít umožňuje různá zobrazení provozních údajů či pokynů navigace. Přízivci značky ale nejvíc ocení klasické budíky ve stylu roku 1975.
Autor: archiv

Čekání na špičku

Cayenne nepotřebuje a nedělá revoluční změny. Drží se svého kopyta a dynamické nároky dokáže i v přísných dobách ekologických udržet chytrými technologiemi, které podrobně popisujeme dále. Česká premiéra se odbude v nejbližších týdnech. Při ní se také dozvíme cenu nejvyšší verze Turbo, která je zatím obestřena tajemstvím. Nejlevnější cayenne stojí 2 055 000 Kč.

Rodinné stříbro

Porsche už musí některé motory sdílet s ostatními značkami koncernu. U cayenne to platí pro zážehové šestiválce 3.0 turbo a 2.9 Biturbo, které známe z Audi S4/ RS4. Mají hliníkový blok s řadami rozevřenými do 90°, mezi nimiž je uložené buď jedno dvouproudé, nebo dvě jednoduchá turbo dmychadla. Čtyřlitrový osmiválec pro Cayenne Turbo má ale Porsche vlastní. Používá stejnou vnější architekturu jako motor v Audi RS6 a A8 – tedy hliníkový blok do V/90° a dvě vprostřed umístěná dvouproudá turbo dmychadla. Liší se však nižším poměrem zdvihu a vrtání 86 x 86 mm, který přispívá ke snazšímu vytáčení a sportovnějšímu charakteru. Pod kapotou cayenne by se měl objevit i divoký diesel 4.0 V8 TDI z Audi Q7. Podrobnosti ani datum dodání výrobce zatím nesdělil.

Brzdit a vydržet

Dynamika a rychlost prémiových SUV klade mimořádné nároky na odolnost a životnost brzd, vystavených vysokým teplotám. Proto se zde často nabízejí keramické komponenty vyrobené zatavením oxidu křemičitého do struktury z uhlíkových vláken. Tato technologie je ovšem velmi nákladná, Porsche Cayenne proto uvádí brzdové kotouče hybridní konstrukce – keramická vrstva na bázi karbidu wolframu je nanesena na klasický ocelový základ. Brzdy PSCB (Porsche Surface Coated Brake) se poznají podle bíle lakovaných třmenů a dodávají se na přání k 20“ a 21“ kolům.

Stiskem napni

Cayenne má k dispozici adaptivní pneumatické pérování. K omezení náklonů slouží aktivní stabilizátory, ovládané nikoli jako v minulosti hydraulicky, ale elektricky. Elektromotory regulující předpětí tyčí mají výkon 5 kW, výstroj vozu je kvůli tomu vybavena pomocným 48V okruhem se samostatnou baterií.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
2 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851