Alpine A110: Comeback jako víno
Vzkřísit legendu, to je ošemetný úkol. Renault takovou výzvu přijal a oživil sportovní značku Alpine. Krásné kupé A110 jsme dlouho hltali jen očima, a teď konečně víme, jak jezdí.
(více v čísle 2/18)Francouzskou značku Alpine (neplést si s úpravcem BMW Alpina) dnes znají už jen milovníci automobilové historie. Vždyť společnost založená Jeanem Rédelém přestala fungovat před 23 lety, v roce 1995. Renault se rozhodl vrátit slavné „áčko“ na scénu a vzal to za nejsprávnější konec – reinkarnoval krásné kupé A110, nejslavnější ze všech alpine. A jméno zdaleka není to jediné, co novinku se vzorem spojuje. Na legendární sporťák odkazuje i silueta karoserie, čtveřice světlometů nebo zadní okno prostupující do boků. Zachován byl i charakter „francouzského lotusu,“ tedy kompaktní velikost a nízká hmotnost.
Lehoučký jako pírko
S délkou 4180 mm je nové kupé o 179 mm kratší než takový Renault Mégane. Moc menších sporťáků na trhu nenajdete. Napadá nás Alfa Romeo 4C, zatímco další z konkurentů Porsche Cayman už po boku alpine působí jako obr.
Kompaktní rozměry a lehká hliníková konstrukce ale nejsou to jediné, co pomohlo srazit pohotovostní hmotnost na parádních 1103 kg. A to je údaj platný pro úvodní sérii Premiére Edition, která je po střechu nabitá výbavou. Odlehčovalo se všude. Třeba každé ze sedadel Sabelt váží jen 13,1 kg. Mají v sobě několik odlehčovacích děr a gramy šetří také absencí mechanismu pro nastavení sklonu opěradla. Přestavět si jej můžete pomocí nářadí. U brzd Brembo se zase ušetřilo 2,5 kg zakomponováním parkovací brzdy do zadního kotouče. A teď už konečně za volant!
Komfort jako bonus
Dieta se naštěstí nepromítla do cestovního komfortu, který nás naopak mile překvapil. Turistickým tempem brázdíme jihofrancouzské Provence a nestačíme se divit, jak lichoběžníkové zavěšení kombinující měkké pružiny s tužšími tlumiči skvěle pracuje, aniž by bylo potřeba adaptivního podvozku. Je fajn, že alpine výborně filtruje nerovnosti, ale chápeme, že čekáte na úplně jiné informace. Tak se do toho pojďme opřít.
Kola se drží asfaltu jako klíště. Těžiště kupé leží v prostoru sedadel, takže řidič auto dokonale vnímá a cítí se středem všeho dění. Alpine zůstává i v utažených zatáčkách přísně neutrální, když to ale občas přeženeme s nájezdovou rychlostí, pobaveně zavrtí zádí. Na přicházející smyk však včas citlivě upozorní a dá vám čitelně šanci se rozhodnout, co s nastalou situací uděláte. Elektronika je dost benevolentní a na bedrech řidiče toho nechá mnohem víc, než jsme od dnešních přehnaně opatrných přesunovadel zvyklí.
185 kW není málo!
Mít vlastní motor, to už by byl v dnešní době hodně velký luxus. Alpine logicky využilo zázemí mateřského Renaultu a do útrob A110 instalovalo nový přeplňovaný čtyřválec 1.8 TCe, vycházející z dosavadní šestnáctistovky, který dostal například i Renault Espace. Kalibrace agregátu je pochopitelně ostřejší, jiné je turbo i výfukové potrubí se speciálními klapkami, které tvrdí muziku.
Výkon 185 kW a točivý moment 320 Nm se na papíře nezdají nic moc, ale nezapomínejme na muší váhu kupé. Ani jednou nás nenapadlo si stěžovat. Aplikace dvouproudého, takzvaného twin-scroll turba minimalizuje prodlevu při zrychlování, zcela lineární nástup síly připomíná spíš atmosférický motor. Navíc má stodesítka zajímavý chraplavý projev, ve sportovním módu doplněný o efektní bublání při prudkém ubrání plynu. Zvuk k uším posádky přivádí speciální „díra“ v hliníkové konstrukci.
Manuál ne!
My staromilci toužíme ve sporťáku tohoto ražení sázet kvalty hezky ručně, Alpine ovšem zastává názor, že takových je nás málo. A tak se pro A110 počítá výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC od firmy Getrag. Tedy automatem, kterému naštěstí můžeme mluvit do práce pomocí pádel pod volantem. Abychom byli spravedliví, musíme uznat, že ústrojí se povedlo naladit výtečně. Řadí rychle a hladce, navíc hbitě reaguje na ruční povely. Za běžných okolností chrání motor před přetočením, takže jakmile se přiblížíme omezovači, bez ptaní samo přeřadí. Komu to vadí, přepne do režimu Track s vypnutou stabilizací, ve kterém je pilot jediným pánem situace.
Ještě vydržte
Podle našich prvních zkušeností by byl zakladatel značky Jean Rédelé na nové A110 pyšný. Je to skvělé auto, které rozdá po světě spoustu radosti. V Česku se ale začne ofi ciálně prodávat nejdříve v roce 2019. Do té doby tak musíte pro alpine za hranice. Jenže celá úvodní edice 1955 vozů je již vyprodaná, takže ani tam nebude koupě jednoduchý úkol. Pro představu v Německu se plně vybavené A110 Premiére Edition prodává za 58 500 eur, což je asi 1,5 milionu Kč. To odpovídá základní české ceně Porsche Cayman.