Toyota Prius PHV: Svědek mírného pokroku | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

25. 1. 2018

Toyota Prius PHV: Svědek mírného pokroku

Toyota Prius PHV

Fotogalerie

9 fotografií

Prius do zásuvky přejede na elektřinu celé město, čímž překonává některé dražší hybridy. Vyplatit se ale stále nemůže.

(více v čísle 3/18)

Kategorie nabíjecích hybridů (PHEV) je svérázná společnost. Najdeme zde manažerská auta, která elektřinu přidávají k silnému benzinu jen jako vychytralou úřední formalitu. Mercedes C 250e, BMW 330e nebo Passat GTE najedou na elektřinu ze zásuvky reálně kolem 20 km, což je v praxi skoro k ničemu, ale stačí to ke snížení výkazu skleníkových emisí. Lépe je na tom Outlander PHEV s 35 km a Kia Optima PHEV s rovnou padesátkou. Nakonec je tady nabíjecí verze Toyoty Prius. Minulá generace dělala dětské krůčky – slibovala dojezd 20 km, v praxi to bylo spíš patnáct. Teď výrobce slibuje velký skok.

Karoserie zdárně spojuje důraz na aerodynamiku s futuristickou elegancí, i když její výstřední tvary nesednou každému. Sedíme nízko u země, což zvláštně kontrastuje s pohodlnou šířkou v loktech. Že je v prodlouženém zadním převisu umístěná velká baterie s kapacitou 8,8 kWh, poznáme jen podle neobvykle mělkého kufru. Pro řidiče se nic nemění, palubní deska i plně samočinné ovládání se shoduje se základním priusem.

Toyota Prius PHV
Autor: Petr Homolka

Výrobce slibuje elektrický dojezd 63 km. Po necelých třech a půl hodinách u garážové zásuvky 230 V/10 A palubní počítač skutečně slibuje 58 km a auto působí velice hbitě. Na tichý chod elektromotoru, okamžitý nástup plného výkonu a suverénní rozjezdy bez váhavosti spalovacích motorů s turbem si rychle zvykáme. V hustém pražském provozu nakonec benzin naskočí už po 47 km – výsledek o 31% horší než v imaginárním cyklu NEDC, ale stále velice slušný. Vždyť o půl milionu dražší mercedes to vzdal už po osmnácti a bavorák po pětadvaceti kilometrech.

Pod kapotou Priusu PHV vrčí tandem atmosférické osmnáctistovky s Atkinsonovým cyklem a elektrické převodovky e-CVT, který v „obyčejném“ priusu jezdí i za méně než pět litrů. Po 47 elektrických kilometrech pokračujeme do rovné stovky a palubní počítač hlásí výsledný průměr: 14,5 kWh elektřiny a 1,4 litru benzinu na 100 km. Při dalších kilometrech spotřeba benzinu strmě roste, což není cílem hry.

Z garážové zásuvky 230 V/10 A se baterie nabije za 3 h 20 min, ze stojanu Mennekes za 1:50. Ukazatel na stojanu potvrdil, že z 8,8kWh baterie v zájmu životnosti využíváme necelých šest.
Autor: Petr Homolka

A jsme u čísel. Ve výbavě Executive stojí prius se šňůrou 990 000 Kč, bez ní 904 900 Kč. To je překvapivě malý rozdíl, dokazující spíš prémiové postavení priusu samotného. Méně prestižní Auris Hybrid vyjde v plné polní na 610 900 Kč. Jestliže 5,2 litru benzinu, za které se s ním dá jezdit, srovnáme se spotřebu PHV naměřenou v testu, vyplatí se dobíjecí verze po ujetí 390 000 kilometrů – a to ještě v případě, že bychom ji nabíjeli skutečně každých 100 km. Nemluvě o tom, kolik kapacity si baterie po tolika cyklech zachová.

Navzdory technologickému skoku proti minulé generaci tedy Prius PHV nadále považujeme za názornou ukázku, že s elektrifikací to nebude tak jednoduché, jak si mnozí myslí. Toyota to sama ví dobře, proto jako jedna z mála značek světa vytrvale nabízí i hybridy bez šňůry – méně úředně chválené, ale ve skutečnosti efektivnější. V tom jí nepřestáváme fandit.

Toyota Prius PHV
Autor: Petr Homolka

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
3 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851