Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Audi A8 50 TDI quattro: Audi je ticha pán

Audi A8 50 TDI quattro

Fotogalerie

15 fotografií

Čtvrtá generace Audi A8 používá o dost méně hliníku, než velí tradice. O to víc je ale pokroková v jiných ohledech.

(více v čísle 4/18)

V loňském Světě motorů č. 29 jsme při světové premiéře žasli nad technologiemi nového Audi A8, ve dvaačtyřicítce je pak vyzkoušeli v praxi a krátce se s novinkou svezli. Teď už se vrchol ingolstadtského umu prohání po českých silnicích a my máme za sebou test oblíbené naftové verze.

Větší maska, větší audi

V luxusní třídě, té německé obzvlášť, se tvarové experimenty nenosí. Zákazníci žádají reprezentativní noblesu trvalou v čase. Když se podíváme na design Audi A8 za skoro čtvrt století jeho existence, vidíme pořád stejný základ, jen s různými zdobnými prvky v duchu té které éry.

Většina palubních funkcí se ovládá přes dotykové displeje.
Většina palubních funkcí se ovládá přes dotykové displeje.
Autor: Ondřej Kroutil

I novinka je tedy sedanem s předvídatelnou siluetou, trend ochrany chodců sleduje vyšší kapota a oblibu všeho sportovního zase splývavý zadní sloupek.

Jak je pro Audi typické, osobnost vozu dotváří příď a záď. Podle nás velmi zdařilé. Maska je zase o něco větší a ostřeji řezaná, napojení úzkých LED světlometů je mimořádně elegantní – mimochodem svítí fantasticky. Od přídě kloužeme pohledem po ostré lince, která pramení ve spáře kapoty, provede nás po dlouhém boku víc než pětimetrového sedanu a rozplyne se v decentní odtrhové hraně na víku kufru. Koncové svítilny spojené proužkem chromu a brzdového světla nejsou ničím novým, audi však bezvadně sluší a jasně jej odlišují od předchůdců.

Dotkni se mně!

Interiéry byly odjakživa doménou Audi. A tentokrát se zase jednou vytáhlo. Do budoucnosti vykročilo ne o jeden, ale rovnou o dva kroky. Otevřeme masivní dveře a vidíme, že nic nevidíme. Až na jeden sendvič, kterému můžeme říkat palubní deska. Vrstva kůže, dřeva, leštěného kovu a temného lesklého dekoru. Přístroje chybí, výdechy ventilace také, tlačítka spočítáme na prstech jedné ruky. Vypadá to jako nefunkční výstavní koncept.

Stiskem startovacího tlačítka se spustí i koncert elektromotorů, které odklopí dřevěné kryty výdechů klimatizace
Stiskem startovacího tlačítka se spustí i koncert elektromotorů, které odklopí dřevěné kryty výdechů klimatizace
Autor: Ondřej Kroutil

Co udělá startovací tlačítko? Probudí kolem nás život. Blik. Obří displeje září, elektromotorky vyklopí dřevěné krytky a odhalí mřížky klimatizace. Teď už to tu vypadá jako v autě. Kde bylo nutné zachovat klasické páčky a ovladače, navrhli designéři zcela nový styl, odlišný od všech dosavadních audi.

Kde to jen trochu šlo, vsadili na dotykové plošky, které po stisku zavrněním potvrdí, že přijaly váš povel. Zatímco v jiných autech se ikony stačí lehce dotknout, v A8 je potřeba trošku zatlačit, což vytváří jakýsi kompromis mezi zažitým a inovativním ovládáním funkcí. Dlouhodobě se řadíme ke kritikům dotykové budoucnosti, ale musíme smeknout. Audi má systém vychytaný a na vše jsme si zvykli nečekaně rychle. Tedy až na otisky prstů, kterým zatím nezabrání sebelepší technologie a po týdnu používání vypadá úchvatný interiér jako skleněný stůl, u kterého právě prťata dojedla špagety s kečupem.

Už krátké je dlouhé

V luxusních sedanech si má člověk hovět, a to můžeme v novém Audi A8 dosyta. Přední sedadla testovaného vozu mají odvětrávání a masážní funkci a s nehoráznou cenovkou 199 100 Kč představují nejdražší položku příplatků našeho auta. Kdyby se v nich sedělo jinak než skvěle, byl by to průšvih. Není…

Audi A8 nabízí už ve verzi se základním rozvorem spoustu místa na zadních sedadlech. Nastupování i posaz jsou velmi komfortní. Přední křesla za dvě stě tisíc nemají jedinou chybu.
Audi A8 nabízí už ve verzi se základním rozvorem spoustu místa na zadních sedadlech. Nastupování i posaz jsou velmi komfortní. Přední křesla za dvě stě tisíc nemají jedinou chybu.
Autor: Ondřej Kroutil

Úchvatné pohodlí se nám dostává také vzadu, přičemž ve srovnání s BMW a Mercedesem musíme pochválit také prostorovou nabídku. Jakkoli to může znít překvapivě, standardní verze velkých sedanů bývají vzadu skromnější, očekávané apartmá obvykle přinášejí až prodloužené verze. Tady sbírá A8 body.

Tichá lasička

V prvních článcích o A8 jsme žasli nad podvozkem, který umí před nerovností přizvednout jednotlivá kola, nad skoro samočinným řízením nebo nad možností zaparkovat auto dálkově přes telefon. Nic z toho v našem autě není, o to víc se můžeme soustředit na grunt věci, tedy jízdu. V první řadě je neslyšná. Odhlučnění je fenomenální, ve dvou stech kolem vás sviští vzduch jen o trošičku víc než při stovce. Investice do audiosystému Bang & Olufsen se jednoznačně vyplatí.

Vzhledem k zaměření vozu bedlivě pozorujeme reakce podvozku s příplatkovým dvacetipalcovým obutím na každý kanál, nerovnost a příčný práh. Lovíme v paměti poznatky z BMW 7 a Mercedesu třídy S, vášnivě diskutujeme a nakonec se shodneme, že bychom cestovní komfort audi zařadili na druhé místo těsně za o něco houpavější S-Klasse.

Příjemným překvapením je pocit mrštnosti a radosti z pohybu, který velké A8 vyvolává. Proti téměř celohliníkovému předchůdci používá novinka jen 58 % tohoto lehkého kovu a je asi o 50 kg těžší, ale také mnohem tužší. Lví podíl na obratnosti má řízení zadních kol, díky kterému si užíváme klikaté okresky jako s menším A6. Letos celkem vzácná sněhová nadílka prověřila pohon všech kol quattro, zde se samosvorným diferenciálem (princip na straně 31). Trakce při rozjezdu je neomylná, chování v zatáčkách dlouho neutrální a s vypnutým ESP lze i s vládním korábem hravě kreslit do sněhu driftařskou osmičku.

 

Audi A8 50 TDI quattro
Audi A8 50 TDI quattro
Autor: Ondřej Kroutil

Zatím jen se šesti

V první fázi se A8 prodává pouze s třílitrovými šestiválci – naftovým 50 TDI/210 kW a benzinovým 55 TFSI/250 kW. Vždy s pohonem všech kol quattro. Nové značení se neřídí zdvihovým objemem, číslo udává jen jakýsi výkonový index. Zkrátka čím vyšší, tím lepší. Časem dorazí ještě osmiválce 4.0 TDI/320 kW a 4.0 TFSI/338 kW, prestižní 6.0 W12 a plug-in hybrid s indukčním dobíjením.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
4 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851