Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

19. 2. 2018
David Bureš

Toyota Yaris GRMN: Devadesátky jsou zpátky

Toyota Yaris GRMN

Fotogalerie

10 fotografií

Toyota, proslavená hlavně hybridy, offroady a konzervativními sedany, se rozhodla postavit zábavný hothatch. Vsadila na osvědčený recept z devadesátých let – a udělala dobře.

(více v čísle 6/18)

Když se řekne motorsport, Toyota nejspíš nebude značkou, která vás napadne mezi prvními. Aktivní je ale od padesátých let, úspěchů má na kontě bezpočet a aktuálně soutěží v seriálu WRC. Japonskou značku ale najdeme i ve statistikách vytrvalostních závodů nebo formule 1. Nikdy však neměla závodní aktivity pod jednou střechou, což se změnilo v roce 2015 se založením divize Toyota Gazoo Racing. Pustila se i do stavby silničních sporťáku a s ostrým yarisem zkouší poprvé Devadesátky jsou zpátky Foto Toyota zaujmout evropské fanoušky zábavy za volantem. Nové japonské koření se jmenuje Toyota Yaris GRMN a my jsme jej ochutnali na španělských okreskách.

Novinka představuje jakýsi průnik mezi běžným městským hatchbackem a soutěžním Yarisem WRC. Jeho DNA je vidět už na pohled – karoserie se nabízí výhradně bílá s červenými a černými polepy, nárazník se bojově čepýří a centrálně umístěná koncovka výfuku láká k poslechu.

Sedadla výborně podrží tělo, ukotvena jsou ale moc vysoko
Sedadla výborně podrží tělo, ukotvena jsou ale moc vysoko
Autor: Toyota

Neobvyklé srdce

Málokdo si dovolí dopřát své třešničce na dortu svébytný motor. Zapomeňte na malolitrážní srdíčka vaší nákupní tašky i na závodní šestnáctistovku. Yaris GRMN vozí v přídi na dnešní poměry neobvyklou osmnáctistovku, navíc přeplňovanou kompresorem.

Toyota svou volbu vysvětluje jednoduše – zvolený čtyřválec s mechanickým přeplňováním zajistí okamžité reakce, s turbem by se nedalo vyhnout nežádoucí prodlevě.

A bylo to skvělé rozhodnutí. Motor s kompresním poměrem 10:1 a proměnlivým časováním sacích i výfukových ventilů Dual VVT-i je naladěný na 156 kW při 6800 otáčkách, čímž překonává množství konkurentů včetně glorifikovaného Peugeotu 208 GTi. Točivý moment 250 Nm je možná ve srovnání s jinými malými hothatchi nižší, i tak má ale Yaris GRMN elánu na rozdávání.

Koně máte k dispozici opravdu ihned, bez sebemenší prodlevy. Bezprostřední lineární nástup síly, stejně jako ochota vytáčet se k 6800 min-1 připomínají staré sportovní atmosférické motory. Proti nim ale Yaris GRMN netrpí letargií v nízkých otáčkách. Jak osvěžující…

Možná si všimnete papírově vyšší spotřeby 7,5 l/100 km, jenže o to příznivější je realita. My jsme při první ochutnávce jezdili za 12 litrů, a to tempem, při kterém by si oturbení soupeři vzali rozhodně víc.

Poctivá technika

Volant z kupé GT86 má proti běžným verzím o tři centimetry menší věnec. Zamrzí malý rozsah nastavení a nepřirozený sklon.
Volant z kupé GT86 má proti běžným verzím o tři centimetry menší věnec. Zamrzí malý rozsah nastavení a nepřirozený sklon.
Autor: Toyota

Yaris GRMN byl zrozen pro ryzí radost z jízdy, a tak v jeho nabídce najdete výhradně šestistupňový manuál. Špatný není, ale o něco přesnější dráhy řazení si představit umíme. Tvar hlavice páky ani klouzající povrch si nás navíc moc nezískaly. Samou chválu ovšem pějeme na podvozek. Yaris GRMN se vyhnul oblíbené elektronické berličce v podobě přibrzďování odlehčeného vnitřního kola, místo toho vsadil na poctivý mechanický samosvorný diferenciál typu Torsen. Díky tomu i díky strmému řízení s 2,28 otáčky mezi rejdy toyota neskutečně hbitě a efektivně zatáčí, což jsme si vedle klikatých okresek v okolí Barcelony ověřili i v utažených zatáčkách závodního okruhu Castellolí. Přitom nehrozí, že byste po ostré jízdě cítili brzdy, jak se to stává v případě elektronických náhražek diferenciálu. Mimochodem brzdový systém zaslouží velkou pochvalu, yaris brzdí naprosto neskutečně. Třmeny dodal Advics, zajímavostí je využití větších kotoučů na zadní nápravě (275 mm vpředu vs. 278 mm vzadu). V minulém Světě motorů jsme psali o tom, že třeba vývojáři Volkswagenu Up GTI nechali vzadu jen bubny, protože 70 % práce stejně odvede předek. Zajímavý rozdíl v přístupu. Alespoň si můžeme ruční brzdou krásně rozhazovat zadek yarisu do smyku.

Na mechaniku se vůbec dost dbalo. Sportovní tlumiče snižující podvozek o 24 mm dodal Sachs Performance, specifi cké jsou i tužší komponenty na obou nápravách, nové příčné výztuhy nebo robustnější tyč stabilizátoru o průměru 26 mm.

Bohužel vyprodáno

Když si večer sumarizujeme dojmy z celodenního jezdění, musíme uznat, že Yaris GRMN se náramně povedl. Svým charakterem vás vrátí do devadesátých let, což chápejte v tom nejlepším možném smyslu. Byla to doba nedotčená elektronikou, plná poctivé mechaniky a čisté radosti z řízení. Yaris GRMN možná nemá trojblik, stop-start nebo ukazatel bočního přetížení, zato nabízí plně vypínatelnou stabilizaci, hezký zvuk, neskutečný elán a bezprostřední reakce. Za volantem se budete neskutečně bavit. Jen škoda, že se za něj stejně bezchybně neusadíte. Nám se optimální posez najít nepodařilo.

Toyota vyrobí jen 600 těchto nadmíru zajímavých aut – 400 vyšle do Evropy, 200 si nechá v Japonsku. To vypadá na slušný sběratelský potenciál, a tak asi nepřekvapí, že je produkce dávno vyprodaná. Navzdory závratné ceně 850 000 Kč! Jenže Yaris GRMN za to stojí.

Do Česka poputuje hned sedm exemplářů – pět zákaznických a dva pro marketingové účely značky. A my vám už teď můžeme slíbit důkladný redakční test.

 

Výfukový systém byl kompletně přepracován s ohledem na hmotnost a zvuk. Zakončen je centrálně umístěnou koncovkou
Výfukový systém byl kompletně přepracován s ohledem na hmotnost a zvuk. Zakončen je centrálně umístěnou koncovkou
Autor: Toyota

Srdce od Lotusu

S vývojem motoru pomáhal britský Lotus, který agregáty Toyoty dlouhodobě využívá. Omezený prostor pod kapotou yarisu si vyžádal spoustu úprav, a tak s motorem z Lotusu Elise toyota sdílí vlastně jen blok. Kompresor Magnusson-Eaton musel být zakomponován do jednoho kompaktního modulu s jednotkou chlazení a zvětšeným sáním. Měnilo se též vstřikování, využívající komponenty původně určené pro šestiválce.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
6 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851