Toyotou Land Cruiser po Namibii: Křižník skal a pouští | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Toyotou Land Cruiser po Namibii: Křižník skal a pouští

Toyotou Land Cruiser po Namibii

Fotogalerie

18 fotografií

Modernizace Toyotě Land Cruiser pomohla na české silnici. Co dovednosti v tvrdém terénu? Zkoumali jsme je v Namibii.

(více v čísle 7/18)

Únor, v Namibii na jihozápadě Afriky zuří tropické léto. Ve stínu šestatřicet, na kapotě pískem pokrytého land cruiseru dobrých pětašedesát. Brumlajícímu dieselu 2.8/ 130 kW to nevadí.

On i my máme za sebou dva dny a dvanáct hodin navrch v rozžhaveném písku oblasti Erongo i dlouhý přejezd přes ostré šutry kolem kráteru Messum, když se rozpálená karoserie konečně dočká vody. Hodně vody. Na téměř utopené cestě slonů poblíž Brandbergu. Ale brodění tohle auto přece miluje. A zvládne ho hravě. Stejně jako všechny ostatní překážky krásné africké země.

Právě to je na cestování po Namibii úžasné. Nabízí všechny druhy cest: duny, hory, buš, vodu, písek, kameny. A land cruiser tady všude dokazuje, že se v módní éře SUV často jen se zvednutou karoserií a bez pohonu 4x4 skutečně jedná o offroad bez kompromisů. Tak jak si pětašedesátiletá tradice a zájem lidí ve skoro 200 zemích světa žádají.

Toyotou Land Cruiser po Namibii
Autor: Toyota a autor

Asistenty v rámu

Klíčem k udolávání extrémních terénů je robustní rámová konstrukce, na níž ani několikadenní cesta drsnou Afrikou nenechává žádné stopy. Pak je tu druhý trumf: asistenty pomáhající řidiči. Každému řidiči. I tomu, který se pustí s land cruiserem do terénů podobných Namibii poprvé.

Tak třeba volič terénu MTS umožňující vybírat mezi pěti různými režimy: 1. nerovný terén, 2. bláto a písek, 3. kamenitá cesta, 4. volné kameny a 5. kombinace kameny-hlína. Každý z nich automaticky upravuje systémy sloužící k aktivnímu řízení: brzdění, řízení škrticí klapky a trakce. Na vršku úchvatného kráteru Messum to funguje skvěle. Auto se v měsíční krajině valí jako tank a my si užíváme, jak nad ním máme v každé sekundě plnou kontrolu.

Systém MTS se dá aktivovat i v době, kdy se vůz pohybuje pomocí technologie Crawl Control. Tady platí: žádná noha na plynu, na brzdě. Stačí na ovladači nastavit jednu z pěti různých rychlostí jízdy, a toyota automaticky reguluje výkon motoru a brzdové soustavy, vůz jede sám nastavenou rychlostí.

Toyotou Land Cruiser po Namibii
Autor: Toyota a autor

Další systém, který oceňujeme hlavně na velkých šutrech, se jmenuje KDSS. Při jízdě prakticky odpojuje přední i zadní stabilizátory, čímž ještě rozšiřuje maximální vychýlení kol. I když se to zdá na balvanech skoro nemožné, land cruiser drží pneumatiky všech čtyř kol s povrchem prakticky pořád.

Kamarádem je nám v Namibii i asistent pro sjíždění příkrých svahů DAC. Pokud na nich nestačí samotné brzdění motorem, a to kolem kráteru fakt nestačí, systém sám reguluje tlak brzdové kapaliny, aniž bychom se dotkli pedálu. Můžeme se soustředit jen na volant.

4x4 třikrát jinak

Pak je tu samozřejmě stálý pohon všech kol ve třech různých provedeních. Každé z nich používá otevřený diferenciál přední nápravy a centrální samosvor Torsen s možností uzamčení. Volí se až mezi třemi variantami diferenciálu zadní nápravy: otevřený, s možností uzamčení nebo další Torsen.

Ten na zadní nápravě je nový a plní dvě funkce: při zpomalování v zatáčce dokáže přerozdělovat točivý moment generovaný setrvačností při brzdění motorem s preferencí vnějšího kola.

Naopak při zrychlování a prokluzu snižuje hnací moment přenášený na vnitřní zadní kolo a převádí jej na vnější. Lepší záběr cítíme, když protahujeme land cruiser namibijskou „dálnicí“. Ta není ničím méně než prohrnutým pískem á la trasa Jizerské magistrály. Jen o pár metrů širší a ve žluté barvě…

Toyotou Land Cruiser po Namibii
Autor: Toyota a autor

V té době ukazuje počítadlo ujetých namibijských kilometrů v naší toyotě 750 kilometrů a my to můžeme přiznat: novinky u celým světem ceněného offroadu otevírají jízdu v tvrdém terénu i pro méně zdatné šoféry.

A zpráva pro ty protřelé? Novinky a vylepšení jsou tady coby výpomoc, nejsou k řízení nezbytné. Což poznáte hned dvakrát: když je vypnete, nebo pokud nedej bože dojde k závadě některé z nich. Land cruiser to nezastaví – doveze vás do cíle i bez nich. Z písku Eronga, ze skal kráteru Messum, z bláta sloního domova v Brandbergu. Ale i ze Sněžky, Moravské Sahary nebo bahen a slatin Soos u Františkových Lázní.

Toyotou Land Cruiser po Namibii
Autor: Toyota a autor

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
7 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851