Honda Civic: Tichý posel optimismu
Za všeobecné hysterie proti naftě přijíždí dieselová Honda Civic, která plní nadcházející přísné normy. První svezení působí velmi slibně.
(více v čísle 8/18)Prvními prototypy Hondy Civic jsme se svezli už na podzim 2016. Krátce poté přišla desátá generace na evropský trh, ovšem pouze s benzinovými motory. Zástupci značky nám otevřeně vysvětlili, že potřebují na vývoj dieselu trochu víc času, protože Evropská unie nečekaně změnila pravidla hry s emisemi. Od letošního září se budou měřit nejen v laboratoři, ale i na silnici. Tam může přijít řada nestandardních situací, a i v nich musí motor zachovat dekorum na miligram přesně. Teď je práce hotova a Honda nás pozvala do Říma, abychom ji prověřili v kulisách historické metropole i na silničkách kopcovitého venkova.
Šestnáctistovka i-DTEC je jedním z prvních dieselů, které nová pravidla plní. Upřímně řečeno jsme se trochu obávali lenosti v nízkých otáčkách a méně pohotových reakcí na plyn. Ale to by nebyla Honda. Raději celý motor překopala, než by pustila do světa něco, co by řidiče zklamalo.
Prvním překvapením je tichý chod. Civic celkově není úplně vzorně odhlučněné auto, zejména šum od kol proniká do kabiny víc než v evropských vozech. Diesel ale pocitově hladinu hluku nezvyšuje ani o píď. Do jízdní kulisy zapadá jako mlčenlivý společník, navíc nám barva jeho hlasu připadá příjemnější než u benzinového litrového tříválce.
Druhou dobrou zprávou je zcela přesvědčivý tah z nízkých otáček. Při plynulé jízdě nemusí ručka otáčkoměru přelézt hranici 2000 min-1, a to ani stoupáních, kde se motor umí nevzrušeně opřít do dlouhých převodů. Projev agregátu je rozhodně spíš rozvážný než dynamický, tak to ale u dieselu mělo vždycky být. Do třetice nás potěšil palubní počítač, když na konci 120 km dlouhého okruhu kombinujícího město a silnice druhé třídy ukázal spotřebu 4,6 litru.
S takovou výzbrojí má Honda důvod si věřit. A dodala nám optimismu, že tiché, pružné, silné úsporné diesely s námi zůstanou navzdory současným společenským náladám. Na českém trhu Civic i-DTEC objeví v dubnu, podzim dostane i devítistupňový automat.