Kia Stonic 1.6 CRDi Premium: Naftová notička
Kia Stonic už prošla testy Světa motorů několikrát, vždy s benzinem pod kapotou. Jak jí sluší diesel?
(více v čísle 9/18)Z našich testů už to víte: mezi trumfy stoniku – SUV bratra malého ria – patří přitažlivý design, příjemná sedadla, ideální pozice za volantem či příkladně rozmístěné ovladače. A také jisté jízdní vlastnosti, na SUV až překvapivě sporťáčkové. Ve srovnání s riem mnohem lépe žehlí vystouplé hrboly. Úplně nejlepší vysvědčení si zaslouží za vynikající jízdní stabilitu.
Jestli máme hledat pihy na tomhle autě, jehož jméno vzniklo spojením názvu první a poslední noty hudební stupnice, pak se musíme podívat úplně dozadu: zavazadelník je opravdu jen průměrný.
V testech dvou benzinových verzí, dostupných od první výbavy Comfort, jsme dvanáctistovce za 339 980 Kč vyčítali vyšší spotřebu. O 20 000 Kč dražší čtrnáctistovce zase menší pružnost.
U dieselu obojí odpadá. Motor 1.6 CRDi/81 kW je mnohem střídmější. Na výrobcem slibovaných 4,2 litru to sice v reálu není, ale výsledných pět a půl v týdenním testu považujeme za hodně dobré číslo. S autem jsme vyžehlili 700 hrbolatých kilometrů české krajiny, a rezerva paliva stále zhasnutá. Druhé plus píšeme vyzrálosti nafťáku: je kultivovaný, k tomu příjemně pružný od nízkých otáček.
Nevýhoda? Cena. Nabízí se totiž jen s nejvyšší výbavou Premium, takže startuje až na 474 980 Kč. Tedy o 125 000 Kč výš než benzinový základ. Víc než polovina – pětašedesát tisíc navíc – spočívá právě ve výbavě.
Spotřeba během testu 5,5 l/100 km
Pohlídám tě!
Za příplatek 20 000 Kč můžete mít paket ADAS+ s mnoha systémy na podporu řízení, založených na kombinaci kamer schovaných pod čelním sklem a senzoru v nárazníku. Auto pak hlídá únavu řidiče, mrtvý úhel, opuštění jízdního pruhu, chodce nebo samo brzdí před hrozící srážkou.