Se škodovkami 4x4 na polárním kruhu: Rodinko, drž se!
Nabídku Škody tvoří především rodinná a manažerská auta. Jak nám ovšem dokázala za polárním kruhem, na sněhu a ledu se umí pěkně odvázat.
(více v čísle 13/18)Každá desátá vyrobená škodovka má pohon všech kol. Jeho srdcem je vícelamelová mezinápravová spojka, která na povely řídicí elektroniky připojuje zadní kola. Vžilo se pro ni označení haldex, ale chceme- li být korektní, měli bychom mluvit o spojce firmy Borg-Warner. Tento americký koncern totiž trakční divizi švédské firmy Haldex v roce 2011 koupil.
Jde o jednoduchý a zcela automaticky pracující princip, který po řidiči nic nechce a sám se stará o to, aby byly v daný okamžik k dispozici maximální trakce a bezpečné jízdní vlastnosti. Logicky nejvíc těží zákazníci z výhody 4x4 při zimních cestách.
My jsme měli možnost poznat boleslavské čtyřkolky v trochu jiném světle. Na polygonu kdesi v lesích za polárním kruhem, nedaleko finského města Rovaniemi, jsme celý den driftovali, kličkovali, brodili se a vozili se na žhavém sedadle v Octavii RS 4x4 s okruhovou legendou Hansem-Joachimem Stuckem. Od rána do večera létal tím samým sněhovým korytem a každé kolo si užíval. S úsměvem na tváři pak potvrdil náš dojem. Na to, že jsou škodovky především rodinná auta, která vás mají v klidu dovézt na hory, fungují nečekaně výborně.
Stabilizační systém nabízí několik režimů. Kromě aktivace a deaktivace třeba mód Snow, ve kterém jsou reakce elektroniky v bezpečné míře utlumené a dávají větší prostor k prokluzu, který je občas k vyproštění vozu nebo vyjetí kopce zkrátka potřeba. Musíme uznat, že ESC je naladěné velmi jemně, i pod jeho dohledem se lze ve zdravé míře sklouznout bokem, což vám dnes z bezpečnostních důvodů nedovolí leckteré mnohem sportovnější značky – třeba Subaru. Teprve když začnete panicky točit volantem a karoserie chytne nezdravé pohyby, elektronika zasáhne. Ale když to máte v ruce, můžete s úsměvem na tváři kroužit ovály bokem – a je jedno, jestli v octavii, superbu, karoqu, nebo kodiaqu. Pro ně je pohon 4x4 v nabídce.
O pohonu všech kol
Petr Večeř , vývojář automatických převodovek a pohonu 4x4
Co pro vás jako vývojáře znamená aplikace pohonu všech kol?
Obecně je pohon 4x4 vyvíjen v souladu s těžištěm vozu, nastavením tuhosti podvozku, velikostí rozchodu a dalšími parametry. Z důvodu bezpečnosti je pohonu všech kol nadřazen stabilizační systém ESC a všechny další funkce jako XDS, ASR a další. S těmi všemi musí čtyřkolka spolupracovat a třeba na ledu nesmí zasahovat proti sobě, ale v součinnosti. Stejně tak automatická převodovka. Musí poznat, že se jede na ledu. Kdyby ne, podle velké rychlosti kol by měla tendenci neustále řadit vyšší stupně, což je v ten moment nežádoucí. Je to tedy velmi komplexní proces.
Když si koupím čtyřkolku a pustím se do tuningu – přitvrdím podvozek, rozšířím nápravy, dám velká kola… Projeví se to na fungování 4x4?
Nechme stranou legislativní stránku a podívejme se na to jen technicky. Základní funkce, tedy trakce, zůstane zachována. Může se to ale promítnout do fungování všech elektronických systémů zajišťujících jízdní stabilitu, a tedy bezpečnost. Tyto funkce jsou naprogramovány na určitou tuhost podvozku, náklony karoserie, a vy je úpravou samozřejmě zmatete.
Liší se nějak mezinápravové spojky v různých škodovkách?
Spojka jako taková je ve všech modelech stejná, ale liší se úhlové převodovky a lůžka, ve kterých je celý blok pohonu zadní nápravy uložený. Tím myslím sestavu diferenciálu, úhlové převodovky a vlastní spojky.
U konkurence se začíná prosazovat systém firmy GKN se třemi spojkami, kde první připojuje pohon zadních kol a dvě zbývající směrují točivý moment na jednotlivá zadní kola. Neuvažujete o tomto řešení?
V tuto chvíli jsme zcela spokojeni s pohonem 4x4, který používáme. Vzhledem k charakteru našich aut a poměru hmotností a výkonů je naprosto dostatečný. Budoucnost je ale samozřejmě otevřená a možné je cokoli. Principiálně obdobný systém, jaký popisujete, má naše Octavia RS na přední nápravě. Nicméně je třeba si uvědomit, že každý druh pohonu má svá pro i proti. Třeba odpojování kardanu pro úsporu paliva dělá z auta čím dál méně čtyřkolku a každé připojení znamená nějaký ráz.
Máte nějaké doporučení, jak systém 4x4 používat, aby co nejdéle vydržel?
Neřeknu nic objevného. V první řadě dodržovat předepsaný servisní plán, jinak je náš systém pohonu velmi robustní a dostatečně dimenzovaný, takže snese opravdu hodně. Nicméně pokud chcete, aby vám auto dlouho a dobře sloužilo, doporučím základní pravidla, jaká platí třeba pro samotný motor, případně turbo. Když vidíte, že na vozovce panují různé adhezní podmínky a čtyřkolka bude muset pracovat, nedávejte plný plyn hned po rozjezdu se studeným autem. Dejte převodovce a hnacímu ústrojí čas, ať se zahřeje a vše se začne správně mazat.
Předpokládáme ale, že čtyřkolka se umí sama chránit.
Je to tak, elektronika zabraňuje přehřátí spojky, a když k němu vlivem extrémní zátěže přece jen dojde, vyzve vás palubní počítač k pauze. Ale vidíte sami, že ani tady při celodenním driftování neměla jediná škodovka problém. S ochranou pomáhá i automatická převodovka tím, že přizpůsobuje řazení režimu jízdy a teplotě provozních náplní.