Range Rover Velar D240: Luxus na druhou
Říká se, že nejhezčí auta vyrábějí Italové, ale Britové jim šlapou na paty. Příkladem může být ušlechtile působící Range Rover Velar.
(více v čísle 15/18)Range Rover se rozhodl vyplnit mezeru mezi malým evoque a dražším sportem. A nový velar se rozhodně povedl. Před námi totiž stojí vůz, za jehož tvary by se nemuseli stydět ani antičtí sochaři.
Hladké linie s dlouhou kapotou, vyjíždějící kliky dveří, jednoduchá maska a úzké prosklení včetně úzkých předních a zadních světel jasně ukazují na aristokratický původ. Přitom je na voze vidět moderní pojetí, které bude přitahovat naši pozornost i za několik dekád. Velké oblé plochy budí dojem mnohem většího auta.
Také uvnitř vládne uvolněná atmosféra. Styl rangerů je jasně rozpoznatelný a čistotu palubní desky zajišťují displeje – pro provedení SE ve standardu. První, 12,3palcový se uhnízdil v přístrojovém štítu. Druhým se ovládá infotainment a třetí desetipalcový zabírá celou středovou konzolu a je rozdělen na dvě virtuální poloviny. Při jeho ovládání můžete mít loket položený na opěrce, takže není takový problém se na jednotlivé ikonky prstem trefit.
Dvoubarevná kabina působí luxusně a příplatková perforovaná kůže Windsor nás jemností přímo laská. Jak jednou zapadnete do pohodlného křesla, nechce se vám vystoupit. Motor tiše ševelí, osmistupňový automat ho nikam nežene a udržuje co nejnižší otáčky. Na pneumatickém podvozku se velar jen vznáší a všechny nerovnosti nechává někde hluboko pod sebou. Uvnitř jsme dokonale izolováni od okolí.
Ani nám nevadí, že pod kapotou nebije mocný osmiválec, ale jen vznětový dvoulitr. Dvojice turbodmychadel z něj ale vymáčkne 177 kW a točivý moment 500 Nm dostupný při 1500 min-1. Motor má dostatek síly prakticky od volnoběhu, takže ho ani automatická převodovka nemusí příliš vytáčet. Svižnější jízda ale velaru vůbec nevadí. V zatáčkách je překvapivě stabilní a nenaklání se. Na to, že vypadá jako neohrabaný mastodont, celkem hbitě mění směr z jedné strany na druhou. Řízení je sice dokonale odříznuté od reality, ale když někam natočíme volant, velar tam hned zamíří. A co je na tom všem nejlepší? Po měřeném okruhu nám svítí průměrná spotřeba 6,9 litru nafty na 100 km. Chápeme, že u auta za dva miliony to majitel zřejmě řešit nebude, ale nás tento údaj hodně potěšil.
Spotřeba během testu 6,9 l/100 km