Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

30. 4. 2018

Nejsilnější Volkswagen Amarok: Dohnat a předehnat!

Nejsilnější Volkswagen Amarok

Fotogalerie

11 fotografií

Volkswagen Amarok, významný hráč na trhu pickupů, právě přichází s nejsilnějším motorem. Šestiválec 3.0 TDI může mít nyní výkon i 190 kW.

(více v čísle 17/18)

Je osm ráno. Stojím na předměstí Maskatu, hlavního města sultanátu Omán. Na teploměru je už 28 stupňů. A přede mnou stojí osm zbrusu nových amaroků. V jednom z nich budu tři dny projíždět zdejšími cestami a necestami. Na první pohled na nich není nic zvláštního. Vetší facelift proběhl před rokem a půl. Nyní se změny odehrály pod kapotou. První amaroky měly jako maximální nabídku dvojitě přeplňované naftové dvoulitry. Pak přišel třílitrový vidlicový šestiválec, původem od Audi. Dnes už si amarok s jiným motorem ani nemůžete objednat.

U nás byly dosud k mání verze s maximálním výkonem 120, 150 a 165 kW. A teď potlesk! Nyní si můžete pořídit verzi s výkonem 190 kW (257 koní). O 30 Nm vzrostl i maximální točivý moment. Ten dnes dosahuje 580 Nm v rozmezí 1400 až 3000 min-1. A to už je nějaká síla.

Zastávka na břehu Indického oceánu
Zastávka na břehu Indického oceánu
Autor: Zbyšek Pechr a archiv

Nejen muži mají stále nutkání se nějak navzájem poměřovat. Platí to i o automobilkách (většinou je řídí chlapi). Podle zkušených je čerstvá nejsilnější verze amaroku odpovědí koncernu Volkswagen na „opovážlivost“ Mercedesu. Ten před časem představil převlečený Nissan Navara a nazval ho X-Class. Hned do něj zabudoval vlastní šestiválec o výkonu 190 kW. Ta opovážlivost! „Tenhle punč platím já!“ řekli si u Volkswagenu a výkon svého šestiválce dorovnali také na 190 kW. A přidali ještě krátkodobé zvýšení maxima až na 200 kW. To když dáte plný plyn a na chvíli se zvýší plnicí tlak. Tak, a kdo ho má teď většího?

Kdysi se na Arabský poloostrov létalo na předváděčky rychlých aut. Dobré počasí, kvalitní silnice a žádné radary. To už dnes neplatí. Omán je doslova prošpikován stovkami radarů a za překročení maximálky (na dálnici 120 km/h) hrozí drakonické tresty. Za telefonování za volantem pak údajně můžete skončit na tři týdny ve vězení. Ale amarok, to není o absolutní rychlosti. Je to obr, který je uvnitř normálním osobním vozem, chová se tak i na silnici, ale v terénu se z něj stává pracant. A Volkswagen dobře věděl, proč nás vytáhl 5000 km od domova.

V poušti byla v poledne ve stínu na počátku astronomického jara venkovní teplota neuvěřitelných 46 stupňů Celsia
V poušti byla v poledne ve stínu na počátku astronomického jara venkovní teplota neuvěřitelných 46 stupňů Celsia
Autor: Zbyšek Pechr a archiv

Pokud jste v mládí milovali geologii, pak je pro vás Omán jako stvořený. Většinou žádná zeleň, jen kamení. Nebo taky písek. Kam se podíváte, jen žlutá, hnědá a okr. A občas nějaká oáza. Abych nezapomněl, taky ještě hory. Hned první den se od moře šplháme po kamenitých serpentinách až do výšky 1800 metrů v pohoří Al Hadžar. Právě tady se ukazuje, že nejsilnější verze pro tak velké auto jako stvořená. Ze začátku totiž jedu ve slabším amaroku, navíc s manuálním řazením. Pečliví němečtí organizátoři nás vedou v koloně. známo, její rychlost řídí podle toho nejpomalejšího. Tím jsou novináři z Tchaj-wanu přímo přede mnou. Sedí v nejsilnější verzi s automatem a ničí mi nervy. Podivně se plouží, nelogicky zpomalují a zase zrychlují, já za nimi kvedlám pákou, přehazuju z dvojky na jedničku, lechtám plyn a nadávám! Pak měníme auta a přechod do nejsvalnatější verze je doslova kulturním šokem. Tam, kde jsem se musel se slabším motorem před prudším stoupáním rozjíždět, nyní jedu s rezervou. Auto funguje jako nejkvalitnější švýcarské hodinky a dřina se mění v zábavu. I v nejprudším stoupání auto reaguje na milimetrový pohyb plynového pedálu. Neexistuje situace, v níž by se dostalo do úzkých. Skoro 600 Nm je k nezaplacení. To platí i další den, kdy se dostáváme do pouště. A vše podtrhuje třetí den, kdy jezdíme po písečných dunách. Jen totální neumětel zde dokáže nejsilnější čtyřkolku na standardně montovaných dvacetipalcových gumách (na písek pochopitelně podhuštěných) zahrabat. Ale jsme féroví a Tchajwancům s vyprošťováním pomáháme…

První vozy s nejsilnějším motorem dorazí do Česka v půlce června. Lze si je už teď objednávat v nejvyšších verzích Aventura a Higline. Vždy jako čtyřkolku s automatickou převodovkou. Výrobce zatím nedodal informace o technických detailech, ani o jízdních výkonech. Pokud jde o spotřebu, v Ománu jsme v horách a na poušti řádili za 15 litrů i více. Na dálnici při dodržování maximální rychlosti se spotřeba pohybovala pod hranicí 9 litrů, což je výborné.

V takovýchto pozicích si amarok doslova lebedí
V takovýchto pozicích si amarok doslova lebedí
Autor: Zbyšek Pechr a archiv

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
17 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHRADNICKÝ SET STARKHOF!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851