Bentley Bentayga 6.0 W12: Terénní nejvíc | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Bentley Bentayga 6.0 W12: Terénní nejvíc

Bentley Bentayga 6.0 W12

Fotogalerie

14 fotografií

Když při koupi auta trváte na SUV a chcete ukázat světu, že na to skutečně máte, jedinou pompézní možností je pro vás dvanáctiválcové Bentley Bentayga.

(více v čísle 18/18)

Emisní legislativa sice hubí jeden velký motor za druhým, pořád ale jsou. Chcete-li se plácnout přes kapsu, výkonných a luxusních sedanů, GT či kupé je na trhu hromada. Ve světě SUV je to jiné. Relativně drahá audi, BMW a mercedesy se povalují na každém rohu, i dlouhodobého vládce třídy Range Rover potkáte až nečekaně často. Vystoupit z davu a pochlubit se tučným kontem je s SUV mnohem těžší. Ještě že přišlo Bentley Bentayga se základní cenou pět a půl milionu, dvanáctiválcem a odhodláním splnit jakékoli vaše přání.

Chce to druhý dojem

Rádi bychom se nad designem bentaygy rozplývali podobně jako nad loni testovaným sedanem Mulsanne nebo novým kupé Continental. To jsou umělecká díla, za kterými se s chutí otočíme. Bentayga ale poněkud postrádá jejich jiskru a majestát. Je to velké nabubřelé SUV, které ale mezi levnějšími poddanými nijak zvlášť nevyniká. Ba naopak, krásu jim může spíš závidět. Necítíme očekávanou noblesu ani britskou aristokracii, což je parketa třeba podobně silného, ale o dva miliony levnějšího Range Roveru V8.

Interiér se nese v typickém duchu Bentley. S krásným dřevem a prvotřídní kůží kontrastují místy lacinější plasty a ovladače z řádově levnějších audi. Na chromované linky a bezchybné zpracování zatím nemá konkurence odpověď.
Autor: Ondřej Kroutil

Exteriérové rozpaky bentley úspěšně rozpráší uvnitř. Z interiéru dýchá styl tradiční ostrovní značky, a to jak ze samotného designu, tak pečlivě vybraných materiálů a prvotřídního řemeslného ztvárnění. Opět se ale neubráníme vzpomínce na monumentální mulsanne, kde bylo všechno tak nějak jinak, než jsme zvyklí. Archaická architektura, dřevěný masiv, člověk měl takový sympatický mimozemský pocit. Bentayga vedle toho působí pořád jen jako auto. Mimořádně luxusní, ale pořád jen auto. A pochromované páčky z audi to vážně nezmění, stejně jako laciný plast kolem navigace. Ale abychom byli spravedliví, musíme i chválit. Rozhodně je za co. Chromem se nešetřilo, efektní tenké linky protkávají celý interiér. Z rozhovoru s šéfdesignérem si pamatujeme, že se zaměřil na minimalizaci veškerých spár – povedlo se, každé tlačítko plynule navazuje na svého souseda. Dřevo vypadá vážně dřevěně, prošívaná kůže krásně voní. My už přesedáme dozadu prozkoumat místa, kam sice typický majitel usedat nebude, ale stojí za to. Bentley nabízí dokonce čtyřmístné, „limuzínové“ uspořádání.

Místa tu máme podobně jako ve všech velkých SUV, královský bonus nepřichází. Sedí se nám ale příjemně, a tak si jdeme hrát s tablety – jeden se vyjímá ze středového tunelu a můžeme s ním ovládat klimatizaci a jiné funkce vozu, další dva patří příplatkovému zábavnímu systému.

Šlechtických dvanáct

Urozený rodokmen vypluje na povrch se stiskem startovacího tlačítka. Dvanáctičlenný orchestr pod kapotou dnes žádné jiné SUV nenabízí. Bentley, využívající know-how mateřského koncernu Volkswagen, je má navíc uspořádané netradičně do W. Díky tomu je motor kompaktní, současně ale ztratil maličko z typického dvanáctiválcového sametu. Jeho projev je pořád pohlazením po duši, třeba ve srovnání s mnichovským V12 však hraje nepatrně tvrdší muziku. 

Chtěli jsme se pokochat dvanáctiválcem, ale radost nám zkazil plastový kryt
Autor: Ondřej Kroutil

Sílu má ale přesně podle očekávání mamutí. Dokáže nás zatlačit do křesel jako ryzí sporťák, přitom váží přes dvě tuny a měří pět metrů. Rozdíl mezi 100, 150 a 200 km/h sotva poznáme, a když se ranvej vylidní, můžeme to rozpálit až na tři sta! V běžném provozu vám k sebrání řidičáku bohatě stačí kdejaký třílitrový diesel, 6.0 W12 je tedy ryzí rozmar. Ale krásný. Strojovna hbitě reaguje na každý sebemenší podnět, automat řadí jemně, jako když se na jazyku rozpouští ledová čokoláda. Jediné, co nesmíte řešit, je spotřeba 14 litrů a víc.

To „víc“ může znamenat klidně třicet, když se necháte unést způsobem, jakým si bentayga podmaňuje klikaté okresky. Přestože jde její muskulatura přímočaře proti sportovnímu zacházení, můžete si dopřát zatraceně rychlé, a dokonce zábavné svezení. Permanentní pohon všech kol, vzduchové odpružení a aktivní stabilizátory využívající vlastní elektrickou síť 48 V tvoří sehranou partu protestující proti působení fyzikálních zákonů.

Svatá trojice

Bentayga je zvláštní úkaz. Něčím nadchne, něčím spíš jen neurazí, každopádně v dvanáctiválcové verzi nemá konkurenci, a tak si své sebevědomí může dovolit. Komerčně se jí zatím daří. Vítr z plachet jí může vzít nové Lamborghini Urus (patří do stejné divize koncernu VW) a koncem roku pak terénní Rolls-Royce. Rýsuje se nám zajímavý srovnávací test…

Spotřeba během testu 14,1 l/100 km

Bentley Bentayga 6.0 W12
Autor: Ondřej Kroutil

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
18 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851