Ford Focus RS 2.3 EcoBoost RS Edition: Koření pro RS
Nejostřejší z ostrých Focusů RS obsahuje příplatkový paket RS Edition. Jedině ten má přední samosvorný diferenciál a pozvedá jízdní hravost zase o stupínek výše.
(více v čísle 20/18)To nejlepší přichází zpravidla na konec. Současná generace focusu se sice již loučí, ale sportovní model RS si lze až nyní dopřát s paketem RS Edition (111 000 Kč). Zahrnuje samosvorný diferenciál, 19“ kovaná kola, skořepinová sedadla Recaro, speciální metalízu Nitrous, stejným modrým odstínem lakované třmeny a v matné černé barvě vyvedenou střechu a zadní spoiler. Zatímco většinu z těchto prvků si můžete objednat i samostatně, posledně a především prvně jmenovaný nikoli.
Britská firma Quaife dodává pro Ford samosvorný diferenciál s označením ATB, který funguje na čistě mechanickém principu. Zvýšený přenos točivého momentu od kola s nízkou trakcí na to s dobrou je tak zcela přirozený a plynulý. Řidič díky tomu může na výjezdu ze zatáček dříve přidávat plyn, chování auta je předvídavější a řízení působí klidnějším dojmem. K prokluzu odlehčeného kola sice díky čtyřkolce a zásahům elektroniky nedochází ani u běžné verze, zde ale vše spolupracuje ve větší symbióze. Protiprokluz se dostává ke slovu jen výjimečně nebo na kluzkém povrchu.
Princip čtyřkolky zůstává stejný. Točivý moment mezi kola zadní nápravy rozděluje dvojice spojek od firmy GKN, které umožňují jeho vektorování mezi zadní kola v poměru 0:100 až 100:0. Což pomáhá výraznému stáčení auta do zatáčky, a pokud řidič vyloženě nepřepálí nájezd, focus nezná slovo nedotáčivost. V driftovacím módu naopak záměrně vyvolává přetáčení zádi. Díky kovaným kolům s tenkými paprsky se podařilo uspořit 950 g na každém z nich, což zlepšilo dynamiku i ovladatelnost. Poslední zásadní úpravou jsou sedadla Recaro, která sice výborně drží tělo v zatáčkách a nabízejí i ucházející pohodlí při delších cestách, jsou však ukotvena hodně vysoko (daleko výše než v běžném focusu), což působí nesportovně a nepřirozeně. Navíc dlouhán už nemá místa nad hlavou nazbyt.
Podvozek dokáže zdatně kopírovat i rozbitý povrch silnice, pro běžné jezdění je však hodně tvrdý a nepříliš pohodlný. V každodenním užívání vadí také proti běžnému focusu omezený rejd a malý kufr – jen 260 l. Golf R je z tohoto pohledu univerzálnější. Žádné výhrady nemáme k motoru – 2.3 EcoBoost disponuje velmi plochou křivkou točivého momentu, zatahuje už pod 2000 min-1, a přitom ho má smysl točit za 6000 min-1. Omezovač zasahuje v 6800 min-1. Spotřeba se s ohledem na jízdní styl pohybuje mezi 10 a 14 l/100 km.
Spotřeba během testu 12,2 l/100 km