Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Ford Fiesta ST: Sport na tři

Ford Fiesta ST

Fotogalerie

16 fotografií

Tříválce nepřestávají překvapovat. Ten nový ve Fiestě ST má super zvuk i sílu, a tak tu máme nejrychlejší malý ford historie.

(více v čísle 23/18)

Hned na úvod prezentace nové Fiesty ST jsme se od inženýrů Ford Performance dozvěděli základní fakta. Zadání prý znělo jasně: rychlejší, zábavnější, ale současně komfortnější a univerzálnější. A v neposlední řadě tříválcová! Emisní regule jsou nesmlouvavé.

Zamračeno

Peprný fordík známe hlavně jako třídveřový hatchback, ale na přání zákazníků začala automobilka v roce 2016 nabízet Evropanům i pětidveřovou verzi, do té doby dostupnou jen v Americe. Novinka kladoucí důraz na praktičnost se představila rovnou s oběma typy karoserie. Ta je lehce přizdobená, ale žádné komedie nečekejte. Vše je decentní, přitom od civilních nákupních tašek se ST liší hodně. Nejen nárazníky, střešním spoilerem nebo výraznějšími prahy, ale dokonce zamračeným tvarem přední masky.

Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Autor: Svět motorů

Tři válce překvapení

S litrovým tříválcem má Ford natolik dobré zkušenosti, že se nebál odvážného kroku. Jen třemi válci obdařil i svou kapesní raketku. Je to náš první kontakt s novým motorem 1.5 EcoBoost, který v krotší podobě nabídne i nedávno představený Focus IV.

Ve Fiestě ST má po všech stránkách slušné grády. Výfuk duní, prská, chroptí, a i když si trochu pomáhá dnes obvyklým zvukem z reproduktorů, slyšíme, že základem koncertu jsou poctivé mechanické klapky. V nízkých otáčkách pozorujeme tříválcový rytmus i lehoučké vibrace, nic z toho ale nepůsobí rušivě, naopak. Ladiči odvedli skvělou práci.

Dvě stě koní na 1200 kg hmoty je víc než dost, fiesta létá po kopcích nad Nice jako splašená. Kamiony si dáváme k svačině a dlouhé kolony k obědu. Řazení je sice precizní a zábavné, ale když se s ním zrovna nechceme zaobírat, klidně tam necháme trojku a ona zvládne vše od 30 do 150 km/h. Pružný motor to schroustá. Přestože je to malá turbomyš, vyplatí se ho vytočit. Nevadne, naopak nahoře nečekaně překvapí.

A spotřeba? I při neslušném zacházení do deseti litrů. V běžném provozu zafunguje ještě vypínání jednoho válce a podle nás to bude pecka výsledek. Zkrátka časy apriorního plivání na tříválce jsou pryč!

Svorně vpřed

Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Autor: Svět motorů

Podvozek je jednoduše fantastický. Nerovnosti žehlí tiše a měkce, proti minulému ST jako limuzína. Pod plynem kola tahají za volant jen ve zdvořilé míře, na brzdách je auto hezky stabilní. Lije jako z konve, takže úplně na krev jet nemůžeme, i tak ale dáváme novince pořádně za uši. Nedotáčivost vnímáme jen okrajově, příplatkový samosvorný diferenciál Quaife (25 000 Kč v paketu s funkcí Launch Control) nesmírně pomáhá. Jakmile má vnější kolo trochu gripu, krásně nás vyveze z oblouku přesně následované poslušnou zádí – o inovaci zadního odpružení píšeme samostatně.

Podvozkáři Fordu byli vždycky esa a mají zase formu. Pohodlí se snoubí s minimálními náklony, maximální přilnavostí a hravostí motokáry. Veškeré sportování probíhá snad až nepřirozené samozřejmě a pohodově, přitom rychleji než dřív.

Co se svou starou?

Nová Fiesta ST se nám dostala pod kůži. Hezká, kvalitní, úžasně jezdící. Navíc rychlejší a pohodlnější než kdy předtím. Se základní cenou 522 900 Kč a o patnáct tisíc dražím pětidveřákem má zaděláno na úspěch. Pořád se ale nemůžeme zbavit dojmu, že sprostě dunící a prkenně tvrdá předchůdkyně nás víc vtáhla do hry a dokázala vyplavit větší porci adrenalinu. Takže nejlepší bude nechat si ji v garáži na občasné svezení a novinku pořídit pro každodenní život. Dilema vyřešeno.

Tlustý volant skvěle padne do ruky, výborné sedačky brzy doplní příplatková recara. Spolujezdci v zatáčkách marně sahají po stropních madlech. Novinkou jsou tři jízdní režimy a funkce Launch Control pro rychlý start: spojka, plyn, otáčky vyletí na 3000, pustit spojku.
Tlustý volant skvěle padne do ruky, výborné sedačky brzy doplní příplatková recara. Spolujezdci v zatáčkách marně sahají po stropních madlech. Novinkou jsou tři jízdní režimy a funkce Launch Control pro rychlý start: spojka, plyn, otáčky vyletí na 3000, pustit spojku.
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
23 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851