Mercedes-Benz GLC 300 4Matic: Benzinové pohlazení
Zážehové motory bývají při koupi velkých SUV často přehlíženy. Přitom třeba benzinový Mercedes-Benz GLC 300 je takový mazel.
(více v čísle 23/18)Velké a těžké SUV s automatem a pohonem všech kol je líheň jízdních odporů. Vždy bude mít o dost vyšší spotřebu než adekvátní osobák. Ale zákazníkům se jízda na chůdách líbí a platit daň jim nevadí. Pak se nabízí otázka, jestli za každou cenu řešit litry spotřeby, když v prémiovém segmentu za takové SUV zaplatíte kolem milionu a půl, nebo zvážit i cestu mimo hlavní proud. K této úvaze nás po čase přiměl Mercedes GLC 300. Jistě, budete- li hltat kilometry po evropských dálnicích, s úspornějším dieselem vsadíte na jistotu. Ale pokud se hodláte motat spíš kolem komína, tak se benzinový motor – v nákupu o sto tisíc levnější– přímo nabízí.
My jsme vyzkoušeli ještě starší přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr. Výkonový stupeň 155 kW nese označení GLC 250, náš kousek se chlubí 180 kW a jmenuje se GLC 300. Od září jej v souladu s novými emisními předpisy nahradí nový motor s mildhybridní technologií. Ale zatím tu je a tiše si vrní.
Benzinový rozjezd, to je jedno velké sametové pohlazení. Standardně dodávaný automat má pro Mercedes typickou náturu – vlažnější, ale výsostně uhlazený. Poklidné korzování tomuhle mercedesu sedí jako ulité, dokonce lze jezdit kolem pěkných osmi litrů. Jestliže běžně kritizujeme SUV za trhavé pohyby karoserie a uskákané podvozky, tentokrát musíme chválit. Ani devatenáctipalcová kola nejsou pro GLC překážkou pro plavné pohupování a tiché přejezdy nerovností.
Výkon 245 koní člověka snadno vytrhne z režimu kochání a zláká k ostřejšímu svezení. Čtyři válce, malý objem a turbo nedělaly ve velkém autě nikdy zázraky. Ani u mercedesu. Rychlý být umí, což o to, ale že bychom si to kdovíjak užili, to zase ne. Čtyřválec zbrkle vystřelí, automat loví správný kvalt v devítistupňové škále, a i když čísla na rychloměru rostou, pořád řídíme zavalité SUV a ne sporťák. Pro předjetí dobré, pro svižný let také, ale při ostřejší jízdě v zatáčkách s častým střídáním tempa se tenhle hnací řetězec nutí do nepřirozené pózy, která k noblesnímu mercedesu nepasuje.
Tohle je zkrátka hlavně pohodář. Prostorný, praktický, s dobrým výhledem, kvalitním interiérem a noblesním nádechem. Když se nesnažíme o ekovýsledek, ustálí se spotřeba na deseti litrech a tam v podstatě zůstane. Že je to dost? Přečtěte si znovu úvod. Konkurence není úspornější. A diesel se ne každému vyplatí.
Spotřeba během testu 9,9 l/100 km