Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

27. 6. 2018

Lexus ES 300h: Lexusní poprvé

Lexus ES 300h

Fotogalerie

9 fotografií

Nejprodávanější sedan Lexusu poprvé míří do Evropy. Model ES sedmé generace sází na komfort se špetkou sportovního koření.

(více v čísle 24/18)

Lexus ES je s 2,1 milionu prodaných kusů od roku 1989 nejprodávanější sedan této značky, přitom na starém kontinentu ho prakticky neznáme. Vůz vyšší střední třídy s pohonem předních kol cílil především na Američany, v nastupující sedmé generaci z něj ale Lexus udělá globálního hráče a vyšle jej oficiálně také do západní a střední Evropy.

Touto cestou japonská značka nahradí u nás dobře známý model GS, který bez náhrady skončil. ES s předním pohonem a GS se zadním pohonem se v zámoří prodávaly souběžně, byly podobně velké a GS na bratra prodejně ztrácel. A tak přišly na řadu škrty. Lexus svůj krok obhajuje tvrzením, že klientela v tomto segmentu dává přednost uživatelsky přívětivějšímu a třeba na kluzku snáze řiditelnému přednímu pohonu před sportovně střiženou zadokolkou. Můžeme si o tom myslet své, nicméně asi nebudeme daleko od pravdy, když si tipneme, že motivací byla i nepoměrně levnější technika sdílená třeba s masově prodávanou Toyotou Camry.

Známý základ v novém hávu

Základem ES je platforma GA-K, jejíž tuhost zvyšuje hloubkové laserové svařování nebo výztuha ve tvaru písmena V, která však omezuje možnost zvětšení zavazadelníku jen na průvlak na lyže. Opěradla nesklopíte. Díky kombinaci hliníku (kapota, přední blatníky), vysokopevnostní oceli a tradiční oceli je novinka o 60 kilo lehčí než předchůdce.

Značně přepracován byl také podvozek a s tím, jak Lexus ladil ES i pro náročné evropské zákazníky, přišla na řadu i špetka toho dynamického koření. Přední vzpěry McPherson vycházejí z minulé generace, jsou však postavené v jiném sklonu, aby lépe pohlcovaly síly od kol. K vyšší směrové stabilitě zase přispělo zvětšení závleku kol o 8 mm.

Volant pochází z vlajkové lodi LS, některé prvky zase mají blíž levnějším toyotám
Volant pochází z vlajkové lodi LS, některé prvky zase mají blíž levnějším toyotám
Autor: Lexus

Vzadu najdeme víceprvkové zavěšení s většími pouzdry uložení pro lepší práci podvozku na nekvalitním povrchu. K účinnějšímu potlačení náklonů karoserie zase přispívá delší stabilizátor. Do hry se vkládají ještě tlumiče s hydraulickými dorazy pro měkčí přejezd velkých nerovností. Lexus ES byl v předchozích generacích zaměřen hlavně na pohodlí, což se ani u nastupujícího modelu nezměnilo, jak jsme se přesvědčili na dokonale vyžehlených silnicích kolem amerického Nashvillu. Na zdejších cestách jsme našli jen pár výtluků a s těmi si nové ES poradilo výtečně. Snad jen na příčných spárách lehce zaváhal a nebylo to úplně ono. Naprosto vynikající je ovšem odhlučnění všech ruchů, o motoru nebo aerodynamickém šumu jsme vůbec nevěděli.

Hybrid a basta

Do Evropy se ES vydá výhradně coby hybrid, ostatně 90 % českých prodejů lexusu tvoří právě elektrifikované verze. ES 300h dostal nově vyvinutou techniku, jejíž součástí je atmosférický čtyřválec o výkonu 131 kW s více než 40 % termodyna mickou účinností. Proti předchůdci kompaktnější elektromotor přispívá 88 kW, nikl-metalhydridový akumulátor je umístěný pod zadními sedadly.

Systémový výkon celé soustavy činí 160 kW, což je na poměry hybridů dost, ve srovnání s německou prémiovou nabídkou je ale výkonový deficit patrný. ES je každopádně laděno hlavně na pohodovou jízdu, pro kterou je hybrid zrozen. Při ní pak vyniká i spotřebou. S takřka pětimetrovým sedanem jsme se po okreskách v okolí Nashvillu vešli do šesti litrů!

Lexus ES 300h
Lexus ES 300h
Autor: Lexus

Konečně odvaz

Zásadní posun zaznamenal vzhled sedanu – proti mdlým předchůdcům jednoznačně osvěžující. Vřetenovitou maskou ES navazuje na větší LS, jemuž konkuruje také vnitřním prostorem. Na zadních sedadlech je opravdu přehršel místa, na něž u zadokolkové konkurence s prostorově náročnějším pohonem nejsme zvyklí. Palubní deska se inspirovala tradiční japonskou kulturou a materiály, takže máme čest například s bambusem. Nechybí zde klasické prvky jako dřevěný volant, ani moderna zastoupená třeba velkou obrazovkou multimediálního systému.

Na český trh vstoupí Lexus ES před koncem roku. Cílit bude hlavně na firemní zákazníky, které bude lákat mimo jiné nízkými provozními náklady.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
24 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHRADNICKÝ SET STARKHOF!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851