Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

9. 7. 2018
Ondřej Šámal

Jaguar I-Pace: Elektrizující šelma

Jaguar I-Pace

Fotogalerie

16 fotografií

První vážný konkurent plně elektrické Tesly X přijíždí možná trochu překvapivě z Velké Británie, ze stáje Jaguaru.

(více v čísle 25/18)

Trh s elektromobily je navzdory všem možným snahám zatím stále marginální, přesto každoročně roste o desítky procent. Už jen kvůli tomu a nepochybně vynikajícímu marketingu značky Tesla, jenž z ní udělal jednu z nejhodnotnějších automobilek světa, si na elektrický segment brousí zuby také zavedení prémioví výrobci z Evropy. Nepočítáme- li městskou štiku BMW i3, prvním opravdovým konkurentem americké Tesly je až nový Jaguar I-Pace.

Opravdový crossover

Jeho podoba je velmi proměnlivá. S vyfouknutým vzduchovým podvozkem totiž připomíná přerostlý hatchback, aby po stisku jediného tlačítka vystoupal o několik desítek milimetrů výš a proměnil se v SUV se sportovní boční siluetou. Vyšší světlost v tomto případě není jen pro parádu, což nám i-pace předvedl na několikakilometrovém úseku mimo zpevněné povrchy. Nejenže si poradil s říčním brodem, hračkou pro něj bylo také prudké stoupání po zaprášené cestě s nemalým množstvím kamenů, hrbolů a dalších nedokonalostí. Až jsme se báli, že to nízkoprofilové pneumatiky o průměru 22 palců odnesou.

Terénní vložku ovšem elektrický jaguar zvládl na výbornou, podobně suverénně si přitom vedl také na hladkém asfaltu, který je mu přece jen bližší.

Interiér je až na trojici displejů a vysoký podíl dotykového ovládání vcelku konvenční. Kvalita materiálů by vzhledem k dvoumilionové ceně mohla být ještě vyšší.
Interiér je až na trojici displejů a vysoký podíl dotykového ovládání vcelku konvenční. Kvalita materiálů by vzhledem k dvoumilionové ceně mohla být ještě vyšší.
Autor: Jaguar

Čistá radost z akcelerace

Na běžné silnici totiž může jaguar vytasit esa schovaná v rukávu. Jejich společným jmenovatelem je dvojice synchronních elektromotorů, z nichž každý disponuje výkonem 147 kilowattů a roztáčí vždy kola jedné nápravy. Kombinovaný výkon 294 kW neboli 400 koní, jímž kdysi disponovalo například osmiválcové BMW M5 (E39), a točivý moment téměř 700 Nm umějí dohromady zahrát úžasné divadlo.

Síla je totiž k dispozici hned od prvních setin po sešlápnutí akcelerátoru. Jestliže jej přimáčknete až k podlaze, se škubnutím vystřelíte vpřed. Zrychlování je skutečně opojné, hmotnosti přes 2,1 tuny navzdory. Navíc jej nedoprovází prakticky žádný hluk, jen decentní hučení zpod plechů. Stačí doslova mžik a jste na padesátce. A stovka? Ta je otázkou jen 4,8 s. Svižný let ručičky tachometru nás oslňuje až do hodnoty 200 km/h, kdy zasáhne omezovač. Pokud mají elektromobily zahrát i na emoce, bude to právě kombinací drtivé síly s vysokou kultivovaností jízdy.

V Jaguaru ovšem mysleli i na špetku radosti z řízení. Aby ukázali, že to nejsou jen plané řeči, poslali nás na moderní okruh kousek od portugalského Portimaa. Trať se spoustou zatáček odhalila jednu z výhod nízko položeného těžiště, díky němuž se nemusíte bát výrazných náklonů v zatáčkách. Li-ion akumulátory umístěné v podlaze o kapacitě 90 kWh na druhou stranu při rychlých změnách směru fungují trochu jako kyvadlo. Kinetická energie vůz sice trochu rozhodí, díky skvělému vyvážení ovšem situaci rychle a snadno podchytíte.

Jak je to s dojezdem? Okruhová vložka byla spíše exhibicí, ve skutečnosti se bude i-pace pohybovat hlavně v reálném provozu. A tam funguje na jedničku. Dokonce ani není příliš prkenný, ačkoliv komfort očekávejte spíše s menšími z nabízených ráfků (18–20 palců). Velkou otázku obvykle vzbuzuje dojezd. Ten v britském případě dosahuje až 480 km, velmi ovšem záleží na okolnostech.

Jestliže většinu času trávíte ve městě a blízkém okolí, budete se k nabíječce připojovat zhruba každých 300 až 350 kilometrů, abyste baterie neždímali nadoraz. V čistě dálničním režimu počítejte s tím, že každý ujetý kilometr se na kapacitě projeví minimálně dvojnásobkem. To znamená zhruba 180kilometrový rádius. Citlivost elektřiny na jízdní režim je právě jedním z hlavních nedostatků čistě bezemisních aut, Jaguar I-Pace nevyjímaje. Přesto v jeho podání vypadá mnohdy obávaná budoucnost dopravy ještě trochu růžově.

Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace
Autor: Jaguar

Šetříme energii

Každá uspořená kilowatthodina je u elektromobilu vyvážena zlatem. Jaguar I-Pace proto vsadil na skvělou aerodynamiku se součinitelem odporu 0,29. Za nízkým číslem stojí především hladká karoserie, mřížka usměrňující proudící vzduch a výsuvné kliky, jež známe už ze sesterského Range Roveru Velar. O chlazení akumulátorů se starají aktivní přední lamely, šetřit pomáhá také režim Eco, upravující jízdní styl i vyhřívání interiéru, či vysoce účinné tepelné čerpadlo, jež nashromážděným teplem mění speciální kapalinu na plyn s vyšší teplotou a vyhřívá jím interiér.

Chodci v bezpečí

Vedle standardních systémů ochrany kolemjdoucích disponuje i-pace kvůli neslyšné jízdě také generátorem vnějšího zvuku. Ten funguje do rychlosti 20 km/h a varuje chodce před jedoucím autem.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
25 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851