Ford Ranger 2.2 TDCi Double Cab XLT: Sláva normálnosti
Pokud nebudete v ceníku zaškrtávat nesmysly, dá se i slušně vybavený pětimístný Ford Ranger s daní pořídit do milionu. Utáhne 3,5 tuny a nabídne stejnou výbavu jako osobní auto.
Testovací vozy bývají až na výjimky plně vybavené a načančané na úroveň, za niž běžný zákazník odmítne připlácet. Proto nás potěšilo, když do testu přijel „normální“ Ford Ranger ve druhé výbavě XLT. Dokonce i na počítání příplatkových prvků stačily jen dva prsty – zásuvka na 230 V za 3025 Kč a mechanická uzávěrka zadního diferenciálu za 21 780 Kč. Víc ani není potřeba. Už v základu ranger obsahuje ESP s funkcí stabilizace přívěsu, audiosystém včetně bluetooth a připojení k mobilu, stěrače s dešťovým senzorem nebo tempomat. Ukazuje tak, že ani pickup, který dokáže brodit 80 cm hluboko, nemusí v ničem omezovat svého majitele. Jen až se budou losovat místa k sezení, radíme cpát se dopředu. Klasický rámový Sláva normálnosti Foto David Rajdl podvozek s tuhou zadní nápravou je přece jen pohodlnější s vinutými pružinami u navarry nebo alaskanu, než s tradičními listovými pery u rangeru. Pokud ovšem hodláte na korbě vozit neustále materiál, nevadí ani náklaďácké řešení. Rozdíly se potom stírají.
Právě detail odpružení nejlépe vystihuje tradiční rustikálnost rangeru. Proti navaře, alaskanu nebo třídě X není na silnici tak pohodlný a nepřidává samoúčelné designové výstřelky (vzpomínáme na imitaci dřeva či broušeného hliníku u mercedesu). Na druhou stranu exceluje v terénu, kde mu jednoznačně pomáhá příplatková mechanická uzávěrka zadního diferenciálu. Její odolnost proti elektronickému přibrzďování kol je nesporná – nepřehřívá se a vydrží navěky. Pokud to myslíte s offroadem vážně, hodí se i ochranné plechy na podvozku, které dostanete společně s mechanickou uzávěrkou. Volbu motoru ovlivní peněženka. Pětiválec 3.2 TDCi/132 kW je sice parádní, ale také jezdí za 10 litrů. Pokud se chcete držet při zemi, neuděláte chybu ani se čtyřválcem 2.2 TDCi. Má stop-start a vstřikování ad- Blue. Jeho projev je sice trochu hrubší, ale spolehlivě jezdí do osmi litrů nafty a přitom utáhne 3500 kg.
Ranger nedělá ostudu padesátileté tradici ani postavení nejprodávanějšího pickupu v ČR i Evropě. Ale má to stále těžší – vynořili se silní konkurenti, kteří dokážou totéž zabalit do kultivovanější formy. Ve finále rozhodnou city.
Spotřeba během testu 7,5 l/100 km