Dynamická navigace na obrazovce: Cesta z bludného kruhu? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Dynamická navigace na obrazovce: Cesta z bludného kruhu?

Dynamická navigace Waze na obrazovce v automobilu

Fotogalerie

10 fotografií

Plánovat trasy bez kolon a pružně je měnit dle dopravní situace umí oblíbená dynamická navigace Waze. Jak funguje, kolik stojí její provoz a jak ji používat, abychom z jedněch kolon neunikali a druhé nepozorností nezpůsobovali?

(více v čísle 26-27/18)

Na předchozích stranách jsme si ukázali, jak objíždět uzavírky na dálnici D1. S dynamickou navigací Waze v mobilu však vyzrajeme na dopravní zádrhel i kdekoliv jinde. Její používání však zároveň přináší nemalá rizika a může být příčinou nehod.

Kilometry ujeté poslepu

Často víme, kam jedeme, a neměli jsme důvod zapínat si navigaci. Ale náhle se něco před námi stane, takže z přihrádky lovíme mobil, odemykáme obrazovku, hledáme malou ikonu waze, písmenko po písmenku zadáváme a potvrzujeme cíl. A často nás zajímá, co nám waze vymyslelo, takže ještě na displeji prohlížíme celou trasu. Zkrátka kilometry najeté poslepu a bludný kruh naznačený v úvodu, kdy jedněm nehodám se vyhneme, ale druhé při ťukání mobilu způsobíme, se roztáčí. Nesmí se to, ale sledujte auta kolem sebe a jejich řidiče, do mobilu cosi klove každý druhý. Věděli jste, že podobná situace se dá vyřešit vyslovením kouzelné formulky „OK Google“ a následně vašeho cíle i bez znalosti přesné adresy – třeba „penzion Florián, Ostrava“? Vyhledávač si na pozadí najde webovou stránku, z níž získá adresu, přehodí ji do waze a jediným potvrzujícím kliknutím spustíte dynamickou navigaci, která vás sama povede mimo kolony a uzavírky. Na displeji automobilu se objeví rovnou i telefonní číslo, na které stačí kliknout, kdybyste do penzionu chtěli zavolat. Že pěkně děkujete za radu pro milionáře kupující nejnovější auta se zabudovaným internetem? Ne, ne, takto elegantně to může fungovat i nám chudším – co máme třeba současnou fabii s autorádiem Bolero (u verze Style příplatek 2700 Kč) doplněným konektivitou SmartLink+ (3500 Kč), které samo žádnou navigaci neobsahuje. Ani telefon není potřeba žádný zázračný – stačí levný chytrý mobil s operačním systémem Android. Nám v redakci to takto nyní bez problémů funguje v dlouhodobě testované Škodě Rapid ve spojení se Samsungem J3 Cesta z bludného kruhu? za 3500 Kč. Zkrátka co ještě nedávno vypadalo jako sci-fi , je dnes běžnou součástí mobilů i aut, pouze to většinou neumíme používat.

"Kdo si zvykne na waze a hlasové zadávání cíle, už nikdy nechce nic jiného a vestavěnou navigaci v autě okamžitě přestane používat,“ říká nezávislý konzultant Martin Pavlásek.
Autor: Svět motorů

Lepší než pevná navigace

Nebudeme se ale chvástat – do minulého týdne byla na našich služebních cestách vrcholem pokroku vestavěná škodovácká navigace Amundsen připojená přes wifi z mobilu k placené službě Infotainment online (více na straně 14). Větší kolony jsme s ní bez problému objížděli, ale cíle zadávali ručně ťukáním na displej auta, což už není o moc lepší než klovat do mobilu. Stejně však občas aspoň na sedačce ležel hozený mobil s waze a předčítal hlášení o odstavených vozech či čerstvých nehodách, které do této sítě zadávají ostatní motoristé. A nebudeme lhát, že jsme kvůli němu občas neřídili jednou rukou a nespouštěli oči z vozovky.

Na našem facebooku jsme se seznámili s Martinem Pavláskem, čtenářem a automobilovým nadšencem z Ostravy. Dlouho pracoval jako vývojový inženýr u dodavatelů pro automobilový průmysl, poslední léta je na volné noze jako nezávislý konzultant. Radí lidem třeba s výběrem auta podle jejich potřeb, sežene nejlepší nabídku a doporučí takovou konfiguraci, aby auto dobře fungovalo a moc nestálo. „A nahrazení příplatkových vestavěných navigací aplikací Waze z mobilu je jedna z mých klíčových rad. „Pokud se za pevnou navigaci dnes u běžného kompaktního vozu připlácí třeba i 30 000 Kč, jsou to podle mě vyhozené peníze. Aplikace Waze je ke stažení zdarma, chytrý mobil má každý a přes rozhraní Android auto a SmartLink (u Seatu v ceníku pod názvem Full Link) to funguje tak, že už nechcete nic jiného. Ve své vlastní Škodě Kodiaq pevnou navigaci sice mám, ale nepoužil jsem ji už dlouho a příště bych se bez ní obešel,“ vysvětluje sympatický otec tří dětí, když jsme za ním do Ostravy dorazili.

Vede nás k bílému kodiaqu, startuje a připojuje telefon na kabel USB. „To je jediná podstatnější nevýhoda, že je zatím potřeba fyzické spojení. Nový operační systém Android 9.0, který bude pro novější telefony k dispozici od konce tohoto roku, už ale bude zvládat spojení přes Android auto bezdrátově.“

Na obrazovce kodiaqu se objeví modrá úvodní obrazovka se symbolem mikrofonu, který znamená, že systém je připraven poslouchat. Probouzí jej zmíněnými slovy „OK Google“ a pak diktuje cokoliv – auto vždy odpoví „OK, přecházím na waze“, kde se zadaný cíl rovnou bezchybně objeví. Při krátké projížďce nám na displeji vyskočí upozornění na policejní hlídku, kterou zadali před námi jedoucí „wazeři“, či na kameru, jež hlídá, zda přes železniční přejezd nejedete na červenou. Když si člověk v průběhu cesty cíl rozmyslí, prostě řekne jiný. Paráda, co máme udělat, aby nám to v rapidu fungovalo zcela stejně?

A smartlink máte?

„Nejdřív se musíme podívat, zda máte v systému modul SmartLink. Často se na něj při objednání auta zapomene,“ říká a mačká tlačítko menu. A máme štěstí – je tam. „Tak vyndejte telefon, jdeme na to. Aplikace se do telefonů s operačním systémem Android normálně instalují z obchodu Google Play, na nějž má každý odkaz ve svém mobilním telefonu. Ovšem u Android auto musíme udělat výjimku, neboť pro český trh není z neznámých důvodů k dispozici. Proto stáhnu ze stránky APK Mirror globální verzi,“ vysvětluje. A ukazuje, že to je nejobtížnější fáze. Kromě toho, že se vám stránka místo odkazů ke stažení snaží podstrčit různé reklamy, například musíte správně vybrat, zda máte 32-, či 64bitový systém souborů. „V nastavení vám pak zvolím, aby se Android auto spustil, jakmile si připojíte handsfree přes bluetooth. Když jej máte zapnuté, děje se to v dnešních vozech samočinně po nastoupení. Takže aplikaci nebudete muset pouštět – po nastoupení naběhne sama a bude stačit připojit kabel.

Samotné waze jsme pak zdarma stáhli oficiálně z Google Play, zaregistrovali se v něm a šli s telefonem zpět k rapidu. Po připojení kabelu (handsfree jsme už spárované měli) a pár úvodních obrazovkách si můžeme vybírat z funkcí Android auto. Vedle dvojice navigací (té od googlu a waze) můžeme přímo odtud i telefonovat či třeba si nechat syntetickým hlasem předčítat zprávy z facebookového messengeru. Volíme waze a příště už nám na něj systém skáče po zadání cíle automaticky. V našem rapidu tak nyní nevěšíme žádný mobil na sklo a nebrání nám ve výhledu, nehrozí, že držák na nerovné cestě upadne, řidič po něm reflexivně sáhne a strhne auto do příkopu. A cíle zadáváme v průběhu jízdy hlasově s jediným potvrzujícím kliknutím, které člověk zvládne bez dívání stejně, jako když třeba zapíná varovné blikače. Netvrdíme, že se na displej, k němuž je potřeba sklopit oči od silnice, vůbec nedíváme. Ale většinou stačí hlasové pokyny. Znějí směsicí češtiny (všechny o změnách směru a nebezpečích) a angličtiny (o cílech na začátku a radarech v průběhu jízdy). Drobná nedokonalost holt prozrazuje, že naše Android auto není z ofi - ciálního zdroje.

Pokud sami jste u problému první, můžete upozornit ostatní. Po stisku červeného kolečka vyberete typ události
Autor: Svět motorů

Data jsou v Čechách drahá

A co majitelé iPhonů, mohou si též ozrcadlit waze? „Zatím ne, ale proslýchá se, že se to chystá v brzké době přes Apple Car Play. Však ona i podpora waze pro Android auto je relativně nová věc, existuje necelý rok,“ vysvětluje sympatický Ostravák a přeje nám šťastnou cestu zpět do Prahy. Probíhá opravdu perfektně. Nejenže podle hromadění uživatelů a jejich nízké rychlosti waze rozpoznává kolony, a například uzavírky na D46 objíždíme automaticky přes Přerov, ale na cestě víme o každém výmolu, odstaveném autě či úsekovém měření. Na Vrchovině dokonce vidíme, jak kamionu exploduje guma u návěsu a zajíždí ke kraji. Chceme kliknout na červené kolečko, abychom upozornili ostatní, ale už nám to na displej skáče samo. Auto před námi bylo rychlejší. Zkrátka waze je sociální síť, která na rozdíl od ostatních čas nebere, ale šetří.

Jistě vás zajímá, jaká je na takové „chytré jezdění“ spotřeba dat. Samozřejmě jsme to měřili a na cestu z Ostravy do Hýskova u Berouna a druhý den zpět do Prahy (celkem 870 km) spotřebovali 28,3 MB. Bezdrátový internet je v naší banánové republice asi nejdražší na světě, například O2 si dovolí v tarifu za 349 Kč měsíčně poskytovat jen 50 MB. Takže dvě cesty do Ostravy, a byl by takový majitel základního tarifu datově na suchu. Za 749 Kč máte třeba u O2 1,5 GB dat, a to by mělo na běžné měsíční jezdění už v pohodě stačit. Ale ano, toto je nevýhoda. Waze totiž nemá mapy stažené v přístroji, ale vždy si je bere on-line. Výhodou naopak je, že se nemusíte starat o žádné jejich aktualizace – jsou vždy nejnovější.

Ještě nějaké nevýhody? Ano, dvě. Zaprvé vysoká spotřeba elektrické energie. Byť trvale připojené kabelem, nestačí se některé mobily při běžícím waze vůbec dobíjet, naopak jdou pozvolna s energií ke dnu. Z domova tak vyrážejte s nabitým přístrojem, v autě jej v lepším případě pouze udržujte. A zadruhé chování v tunelech, kde waze ztratí signál GPS a tím i polohu. Nedokáže totiž jiným způsobem zjistit, jak rychle jedete. Vestavěné navigace automobilů používají signál z tachometru.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
26-27 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851