Kia Ceed: Korejský Evropan
Nejevropštější kia přijíždí v třetím vydání. Po statických dojmech na mnichovské premiéře a první jízdě z Žiliny do Prahy jsme v Portugalsku konečně detailně poznali i její techniku.
(více v čísle 26-27/18)Kompaktní hatchbacky jsou i v době rostoucí popularity SUV klíčovou součástí evropské nabídky automobilek. Kia proto v roce 2007 dala sbohem ryze asijskému ceratu a nasadila cee’d, navržený přesně podle požadavků klientely starého kontinentu. Po dvou generacích se pro zjednodušení přejmenovává na Ceed. Opět byl vyvinut v Evropě a vyrábí se ve slovenské Žilině. Jak, o tom jsme psali v reportáži v minulém čísle.
Přes 1,3 milionu prodaných ceedů je důkazem, že se recept povedl, a tak novinka přímo navazuje na předchůdce. Dokonce zůstává stejně velká jako minulá generace, v době neustále rostoucích aut je zachování délky 4310 mm a rozvoru 2650 mm milou změnou. Platforma je přitom nová. Kia ji nazývá K2 a jedná se o tu samou architekturu jako v Hyundaii i30. Na konstrukci byl použit vyšší podíl vysokopevnostní oceli, díky čemuž mezigeneračně vzrostla tuhost karoserie o 30 %, zatímco hmotnost klesla o 23 kilogramů.
Čipernější než dříve
Shoduje se i základ zavěšení, který vpředu tvoří vzpěry McPherson a vzadu víceprvek, na rozdíl od šetřící konkurence ceed nadále využívá vyspělou zadní nápravu i u nejslabších verzí. Podvozek se ale v mnohém změnil, jiná je i geometrie přední nápravy, zadní stabilizátor nebo pouzdra zadních ramen. Cílem bylo zachovat po předchůdci chválený komfort a zlepšit poněkud mdlé jízdní vlastnosti.
To se opravdu povedlo, protože ceed nyní působí čiperněji než dosud. Vliv na to má i standardně dodávaná obdoba volkswagenovského systému XDS, tedy přibrzďování odlehčeného kola v zatáčce, a také o 17 % strmější řízení. Mezi krajními polohami volantu naměříme jen 2,44 otáčky.
Až na 1.4 MPI s filtrem
Zlepšení jízdních schopností nejlépe vynikne s nově nabízeným čtyřválcem 1.4 T-GDI (103 kW), dosud známým jen z Hyundaie i30. Nástupce starší atmosféry 1.6 GDI nás zaujal silou i příjemným zvukem. Naopak tříválec 1.0 T-GDI (88 kW) po zástavbě filtru pevných částic kvůli normě Euro 6d TEMP působí o dost líněji, než si jej pamatujeme z dlouhodobě testovaného ria a dalších kií. A ani není moc úsporný, při dálničním tempu si řekl o osm litrů na 100 km. Alespoň že start-stop reaguje hbitě a není už tak otravný jako kdysi.
Nadále bude k dispozici i základní atmosférický čtyřválec 1.4 MPI se 74 kW, který si jako jediný motor v nabídce vystačí bez fi ltru pevných částic. Turbodiesely pak zastupují dvě výkonové verze přepracovaného 1.6 CRDi s 85 kW a 100 kW, využívající selektivní katalytickou redukci.
Standardem je šestistupňový manuál, Kia tak u základních motorů ani u nové generace nešetří pětikvaltem. Líbí se nám precizností řazení i příjemnou tuhostí. Zaujala nás též příplatková sedmistupňová dvouspojková převodovka, která pracuje rychle a hladce.
Ceed ale nadále myslí také na komfort. Hluk motoru je perfektně potlačen díky účinnějším výplním přístrojové desky i novým antivibračním výplním v motorovém prostoru a nevíte ani o aerodynamickém šumu. O to se stará nové těsnění dveří a jiný boční profi l čelního skla. Naopak hrubý asfalt portugalských cest byl v ceedu od valících se kol slyšet docela dost.
Blízká budoucnost
Hatchback se začne prodávat v srpnu, krátce nato dorazí kombík. Před koncem roku se počítá s již oficiálně potvrzenou verzí shooting brake, do budoucna přijede ještě čtvrtá karosářská alternativa. Zatím o ní víme jen to, že třídveřový pro_cee’d už to nebude. Nabídku motorů zase v příštím roce doplní mild-hybrid. Využije útroby z modernizované sportage, což znamená kombinaci vznětového čtyřválce s 48V palubní sítí.
Bohatá výbava
Kia musí reagovat na aktuální trendy, a tak výbavu ceedu v nové generaci notně rozšířila. K dispozici bude vyhřívání předních i zadních sedadel, přičemž řidič a jeho spolujezdec si budou moci užívat také ventilování. V zimě potěší čelní sklo vyhřívané pomocí tenkých drátků, u Kie použité v Evropě vůbec poprvé. Z elektronických pomocníků tu zase bude adaptivní tempomat, asistent pro udržení v jízdním pruhu nebo varování před vozidly v mrtvém úhlu. Při prvních jízdách nás zaujal i neobyčejně dobře hrající hudební systém JBL.