Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

26. 7. 2018

Peugeot Rifter & Citroën Berlingo: Bratři jak se patří

Fotogalerie

12 fotografií

Rodiny je milují, protože na kompaktním základu nabízejí obří kabinu za málo peněz. Třetí generace osobních dodávek francouzských značek Peugeot a Citroën chce zaujmout i stylem, kvalitou a výbavou.

(více v čísle 28/18)

Koncern PSA udělal se svými kompaktními užitkáči uzpůsobenými pro přepravu osob díru do světa. Již první generace z roku 1996, tehdy ještě pod názvy Partner a Berlingo, slavila úspěch díky nabídce prostoru. Druhá řada, která nastoupila v roce 2008, k tomu přidala navíc slušné jízdní vlastnosti, lepší výrobní zpracování a bohatou výbavu při zachování dostupné ceny. Ani proto nepřekvapí, že se časem oba modely staly tahouny prodejů obou značek a první volbou početnějších rodin. Aktuální řada, která se rozrostla ještě o Opel Combo, tedy má na co navazovat.

Nic společného

Nejprve se zaměříme na model Rifter, jejž jsme vyzkoušeli v okolí Monaka. Stratégové Peugeotu ho totiž chtějí více odlišit od užitkové verze Partner. Změnili mu nejen jméno, ale dopřáli mu i některé prvky ze světa SUV: široké prahové lišty, velké oplastované oblouky kol a také náznak ochranných panelů ve spodní části předního i zadního nárazníku. Proti citroënu disponuje i o 3 cm vyšší světlou výškou, což zajišťují kola a pneumatiky s celkově větším průměrem.

Pro Peugeot typický i-Cockpit se objevil i v rifteru. Analogový přístrojový štít je vysunutý hodně nahoru, takže ho nezakrývá věnec malého volantu.
Pro Peugeot typický i-Cockpit se objevil i v rifteru. Analogový přístrojový štít je vysunutý hodně nahoru, takže ho nezakrývá věnec malého volantu.
Autor: Peugeot, Citroën

Zvenku vypadá hezky, i když tvář berlinga je originálnější, a také uvnitř má kouzlo. Proti citroënu je totiž vybaven i-Cockpitem, tedy přístrojovým panelem vysunutým nad palubní desku. A jde o první model Peugeotu, kde nám věnec volantu nezakrývá výhled na přístroje, takže proti tomuto uspořádání nemáme žádné výtky. Zpracování detailů a tvarování členité palubní desky se nám líbí a také s použitými materiály jsme spokojeni.

Všechna sedadla jsou pohodlná a dostatečně rozměrná, a ať sedíme vpředu, nebo vzadu, vždy kolem sebe máme dostatek prostoru. Snad jen široký přední tunel zabírá mezi sedadly až moc místa a tlačí na řidičovu pravou nohu.

Praktické jsou čtyři schránky v podlaze: dvě pod sedadly, dvě před druhou řadou
Praktické jsou čtyři schránky v podlaze: dvě pod sedadly, dvě před druhou řadou
Autor: Peugeot, Citroën

Sám v poli

Ze čtyř nabízených motorizací nejprve volíme jediný benzinový agregát. Tříválec 1.2 PureTech s výkonem 81 kW sice na volnoběh lehce vibruje, ale ve vyšších otáčkách se uklidní. Většina zkušební trasy vede po vedlejších silničkách Azurového pobřeží – tedy krátká rovinka, kruhový objezd, krátká rovinka. Při tomto stylu jízdy oceňujeme přesnou šestistupňovou manuální převodovku a také plynulý zátah motoru po překročení 1500 otáček. Klikaté silničky ukazují i na kvalitní podvozek. Rifter není tak houpavý jako předchozí partner a mnohem méně se v zatáčkách naklání, i když je to stále výrazně více než u běžných MPV. Také rychleji reaguje na povel volantu a ochotněji se vrhá do zatáček. Rozhodně však nejde o žádné sportovní náčiní a také řízení by mohlo být více komunikativní. V porovnání s předchůdcem je ale progres zřetelný. Přitom je vůz dostatečně komfortní a velmi dobře fi ltruje nerovnosti. Pro pohodové rodinné cestování ideální kompromis. Spotřeba 8,1 l/100 km odráží fakt, že nejdelší úsek, kde jsme mohli udržet konstantní rychlost, měřil zhruba dva kilometry.

Klidný tahoun

Nejsilnější vznětovou patnáctistovku s výkonem 96 kW bereme i na dálnici. V rychlosti 130 km/h je motor tak tichý, že o něm ani nevíme. Točí si 2200 otáček a i v tomto tempu dokáže slušně zrychlovat. Spojení s osmistupňovým planetovým automatem nemá chybu. Samočinná skříň jemně mění jeden převod za druhý a snad jen při sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu jí trvá déle, než podřadí – předejít tomu lze použitím pádel pod volantem. Vrcholná dieselová verze je přitom jen o 43 kg těžší než benzinový tříválec. Jistotou jízdy se mu určitě vyrovná a lehce hmotnější přední část není tolik znát – rozhodně netrpí nedotáčivostí tak jako minulá generace.

Dvě vrcholné motorizace považuje za velmi povedené. Jak si však povede nejslabší diesel s výkonem 56 kW, který je také vybaven katalyzátorem se vstřikováním močoviny pro snížení NOx? Nejde o žádného dravce a trvá mu výrazně déle, než se rozhoupe. V hustém městském provozu ale také dokáže hbitě odjet z křižovatky, a při stovce vyběhne i prudký kopec bez zadýchání.

Peugeot Rifter má nakročeno k dalším „světlým zítřkům“. Vždyť takový poměr nabízeného prostoru na zastavěné ploše jen tak někdo nenabídne. Motory i jízdní vlastnosti splní většinu požadavků, stejně jako prvky výbavy. Záležet bude hlavně na ceně, která ale zatím nebyla stanovena. Peugeot Rifter se u nás začne prodávat až na podzim – stejně jako Citroën Berlingo.

Autor: Peugeot, Citroën

Citroën Berlingo: Praktický pohled

Vzhled Citroënu Berlingo je bezesporu odvážnější. Design se nese v duchu ostatních modelů značky, hlavní světlomety jsou tedy tradičně rozděleny. Na vrcholu se nacházejí diody denního svícení, plynule navazující na logo, v dolní části nárazníku najdeme hlavní refl ektory. Berlingo vedle toho umí být extravagantní i lakem exteriéru. Odstínů karoserie je na výběr osm, což společně s dvěma designovými pakety znamená až 24 barevných kombinací. Zásadní novinkou jsou dvě délky karoserie: standardní verze disponuje pěti sedadly, provedení XL má větší rozvor i celkovou délku, a navíc dvě další vyjímatelná sedadla. V obou případech je zavazadlový prostor velmi štědrý. U standardní verze měří základní objem 775 litrů, což je mimochodem o 100 litrů více, než kolik nabídla předchozí generace.

Autor: Peugeot, Citroën

Prodloužené XL disponuje v pětimístném provedení kufrem o objemu 1050 litrů. Samozřejmostí jsou sklopná sedadla ve druhé řadě, která vytvoří rovnou podlahu. Složit lze také místo spolujezdce, takže v autě lze převážet až 3050 mm dlouhé předměty – u základní verze 2700 mm.

Ve srovnání s odvážným exteriérem je vnitřek auta naopak tradiční, minimálně v porovnání se sourozeneckým peugeotem. Volant i přístrojový štít zastávají klasickou koncepci a pozice za volantem je příjemná. Potěšily nás použité materiály a celkové zpracování interiéru, které od minulé generace ušlo obrovský kus cesty. A to samozřejmě i z pohledu technologií, mezi nimiž nechybí řada bezpečnostních a asistenčních systémů. Za zmínku stojí například adaptivní tempomat, systém sledování mrtvého úhlu či výsuvný průhledový displej. Stejně jako peugeot nabízí i berlingo střešní úložný box Modutop, který je přístupný jak ze zavazadelníku, tak z druhé řady sedadel. Díky přesunutí airbagu spolujezdce do stropu najdete v palubní desce hned dvě rozměrné schránky, z nichž jedna je klimatizovaná. Jízdně je vůz stejně příjemný jako rifter.

Palubní deska se liší umístěním přístrojového štítu za větší volant
Palubní deska se liší umístěním přístrojového štítu za větší volant
Autor: Peugeot, Citroën

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
28 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHARDNÍ GRIL AVENBERG!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851