Peugeot Rifter & Citroën Berlingo: Bratři jak se patří
Rodiny je milují, protože na kompaktním základu nabízejí obří kabinu za málo peněz. Třetí generace osobních dodávek francouzských značek Peugeot a Citroën chce zaujmout i stylem, kvalitou a výbavou.
(více v čísle 28/18)Koncern PSA udělal se svými kompaktními užitkáči uzpůsobenými pro přepravu osob díru do světa. Již první generace z roku 1996, tehdy ještě pod názvy Partner a Berlingo, slavila úspěch díky nabídce prostoru. Druhá řada, která nastoupila v roce 2008, k tomu přidala navíc slušné jízdní vlastnosti, lepší výrobní zpracování a bohatou výbavu při zachování dostupné ceny. Ani proto nepřekvapí, že se časem oba modely staly tahouny prodejů obou značek a první volbou početnějších rodin. Aktuální řada, která se rozrostla ještě o Opel Combo, tedy má na co navazovat.
Nic společného
Nejprve se zaměříme na model Rifter, jejž jsme vyzkoušeli v okolí Monaka. Stratégové Peugeotu ho totiž chtějí více odlišit od užitkové verze Partner. Změnili mu nejen jméno, ale dopřáli mu i některé prvky ze světa SUV: široké prahové lišty, velké oplastované oblouky kol a také náznak ochranných panelů ve spodní části předního i zadního nárazníku. Proti citroënu disponuje i o 3 cm vyšší světlou výškou, což zajišťují kola a pneumatiky s celkově větším průměrem.
Zvenku vypadá hezky, i když tvář berlinga je originálnější, a také uvnitř má kouzlo. Proti citroënu je totiž vybaven i-Cockpitem, tedy přístrojovým panelem vysunutým nad palubní desku. A jde o první model Peugeotu, kde nám věnec volantu nezakrývá výhled na přístroje, takže proti tomuto uspořádání nemáme žádné výtky. Zpracování detailů a tvarování členité palubní desky se nám líbí a také s použitými materiály jsme spokojeni.
Všechna sedadla jsou pohodlná a dostatečně rozměrná, a ať sedíme vpředu, nebo vzadu, vždy kolem sebe máme dostatek prostoru. Snad jen široký přední tunel zabírá mezi sedadly až moc místa a tlačí na řidičovu pravou nohu.
Sám v poli
Ze čtyř nabízených motorizací nejprve volíme jediný benzinový agregát. Tříválec 1.2 PureTech s výkonem 81 kW sice na volnoběh lehce vibruje, ale ve vyšších otáčkách se uklidní. Většina zkušební trasy vede po vedlejších silničkách Azurového pobřeží – tedy krátká rovinka, kruhový objezd, krátká rovinka. Při tomto stylu jízdy oceňujeme přesnou šestistupňovou manuální převodovku a také plynulý zátah motoru po překročení 1500 otáček. Klikaté silničky ukazují i na kvalitní podvozek. Rifter není tak houpavý jako předchozí partner a mnohem méně se v zatáčkách naklání, i když je to stále výrazně více než u běžných MPV. Také rychleji reaguje na povel volantu a ochotněji se vrhá do zatáček. Rozhodně však nejde o žádné sportovní náčiní a také řízení by mohlo být více komunikativní. V porovnání s předchůdcem je ale progres zřetelný. Přitom je vůz dostatečně komfortní a velmi dobře fi ltruje nerovnosti. Pro pohodové rodinné cestování ideální kompromis. Spotřeba 8,1 l/100 km odráží fakt, že nejdelší úsek, kde jsme mohli udržet konstantní rychlost, měřil zhruba dva kilometry.
Klidný tahoun
Nejsilnější vznětovou patnáctistovku s výkonem 96 kW bereme i na dálnici. V rychlosti 130 km/h je motor tak tichý, že o něm ani nevíme. Točí si 2200 otáček a i v tomto tempu dokáže slušně zrychlovat. Spojení s osmistupňovým planetovým automatem nemá chybu. Samočinná skříň jemně mění jeden převod za druhý a snad jen při sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu jí trvá déle, než podřadí – předejít tomu lze použitím pádel pod volantem. Vrcholná dieselová verze je přitom jen o 43 kg těžší než benzinový tříválec. Jistotou jízdy se mu určitě vyrovná a lehce hmotnější přední část není tolik znát – rozhodně netrpí nedotáčivostí tak jako minulá generace.
Dvě vrcholné motorizace považuje za velmi povedené. Jak si však povede nejslabší diesel s výkonem 56 kW, který je také vybaven katalyzátorem se vstřikováním močoviny pro snížení NOx? Nejde o žádného dravce a trvá mu výrazně déle, než se rozhoupe. V hustém městském provozu ale také dokáže hbitě odjet z křižovatky, a při stovce vyběhne i prudký kopec bez zadýchání.
Peugeot Rifter má nakročeno k dalším „světlým zítřkům“. Vždyť takový poměr nabízeného prostoru na zastavěné ploše jen tak někdo nenabídne. Motory i jízdní vlastnosti splní většinu požadavků, stejně jako prvky výbavy. Záležet bude hlavně na ceně, která ale zatím nebyla stanovena. Peugeot Rifter se u nás začne prodávat až na podzim – stejně jako Citroën Berlingo.
Citroën Berlingo: Praktický pohled
Vzhled Citroënu Berlingo je bezesporu odvážnější. Design se nese v duchu ostatních modelů značky, hlavní světlomety jsou tedy tradičně rozděleny. Na vrcholu se nacházejí diody denního svícení, plynule navazující na logo, v dolní části nárazníku najdeme hlavní refl ektory. Berlingo vedle toho umí být extravagantní i lakem exteriéru. Odstínů karoserie je na výběr osm, což společně s dvěma designovými pakety znamená až 24 barevných kombinací. Zásadní novinkou jsou dvě délky karoserie: standardní verze disponuje pěti sedadly, provedení XL má větší rozvor i celkovou délku, a navíc dvě další vyjímatelná sedadla. V obou případech je zavazadlový prostor velmi štědrý. U standardní verze měří základní objem 775 litrů, což je mimochodem o 100 litrů více, než kolik nabídla předchozí generace.
Prodloužené XL disponuje v pětimístném provedení kufrem o objemu 1050 litrů. Samozřejmostí jsou sklopná sedadla ve druhé řadě, která vytvoří rovnou podlahu. Složit lze také místo spolujezdce, takže v autě lze převážet až 3050 mm dlouhé předměty – u základní verze 2700 mm.
Ve srovnání s odvážným exteriérem je vnitřek auta naopak tradiční, minimálně v porovnání se sourozeneckým peugeotem. Volant i přístrojový štít zastávají klasickou koncepci a pozice za volantem je příjemná. Potěšily nás použité materiály a celkové zpracování interiéru, které od minulé generace ušlo obrovský kus cesty. A to samozřejmě i z pohledu technologií, mezi nimiž nechybí řada bezpečnostních a asistenčních systémů. Za zmínku stojí například adaptivní tempomat, systém sledování mrtvého úhlu či výsuvný průhledový displej. Stejně jako peugeot nabízí i berlingo střešní úložný box Modutop, který je přístupný jak ze zavazadelníku, tak z druhé řady sedadel. Díky přesunutí airbagu spolujezdce do stropu najdete v palubní desce hned dvě rozměrné schránky, z nichž jedna je klimatizovaná. Jízdně je vůz stejně příjemný jako rifter.