Ford Focus: První zkouška na výbornou | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

15. 8. 2018

Ford Focus: První zkouška na výbornou

Ford Focus

Fotogalerie

10 fotografií

Nový focus má podle představitelů Fordu splnit různá přání všech zákazníků. I proto se vyrábí také ve sportovnější verzi ST-Line, luxusní Vignale a zvýšené Active.

(více v čísle 30/18)

Pro Ford snad neexistuje důležitější model, než je Focus. Od roku 1998, kdy přišla na svět první generace, se jich prodalo 16 milionů a v Evropě téměř sedm. Aktuální, čtvrtá řada tak má na co navazovat. Konstruktéři jí proto nadělili novou podvozkovou platformu C2 se zadními vlečenými rameny spojenými torzní příčkou pro litrový benzin a vznětovou patnáctistovku. Ostatní motorizace, kombi a výbavy Vignale a Active se mohou spolehnout na víceprvkové zavěšení. Platforma je připravena i na zástavbu pohonu všech kol, a je tedy zřejmé, že bude použitelná pro další modely značky, tedy i SUV.

Větší praktik

Designem focus navazuje na loni představenou fiestu. Zepředu se nám celkem líbí, ale při navrhování zadní části zřejmě návrhářům došla invence. Ale vzhled je asi to poslední, co nás dnes zajímá. Nejdůležitější totiž je, že se konstruktérům podařilo odstranit hlavní nedostatek předchozí generace – stísněnou kabinu. Nový focus povyrostl do všech směrů, a hlavně se mu výrazně natáhl rozvor náprav. U kombíku ST-Line se tedy nejprve hrneme do zadní části a nemůžeme si rozložení kabiny vynachválit. Ve všech směrech máme místa dostatek – na šířku, před koleny i nad hlavou. A co kufr? U něj to také dříve skřípalo. Otevíráme zadní víko a před námi se rozprostře dlouhý a široký zavazadelník, v němž se naše taška téměř ztrácí. Kombi totiž mezigeneračně na délku povyrostlo o 108 mm a kufr se zvětšil o 118 litrů. S objemem 608 l se nyní může směle měřit s nejlepšími v segmentu, což se v minulosti rozhodně říci nedalo.

Verze kombi konečně nabídne pořádný kufr. Standardních 608 l lze zvětšit na 1653 l.
Autor: Ford

Benzin jen ve třech

A jezdí stejně dobře jako dříve? Na verzi ST-Line s novým zážehovým tříválcem 1.5 EcoBoost/134 kW to možná poznáme nejlépe. Po nastartování aktuálně nejsilnějšího nabízeného agregátu nás nejprve napadá myšlenka, že jde o starší čtyřválec, protože je tichý a kultivovaný. Pod plynem se někde v dálce ozve tradiční drnčivý zvuk, což nám ale vůbec nevadí. Spíše si říkáme, že netáhne tak, jak jsme čekali. Tedy silný je, ale bez nějaké výraznější výkonové špičky, kdy by nás zarazil do sedadel. V porovnání s litrovým tříválcem o výkonu 92 kW zase o tolik čipernější není. Ten je naším společníkem v hatchbacku Titanium při druhé části testování a opět nám ukazuje, jak povedeným agregátem je, i když má o malinko jadrnější zvuk. Zatím ale nemůžeme řádně vyzkoušet jízdní projev, protože v kopcích nad Nice pořádně prší. A tak si všímáme věcí kolem nás, třeba výrazně měkčích látkových sedadel. Mají sice nastavitelnou délku sedáku, ale proti koženým z ST-Line postrádají výraznější boční oporu. Polstrované kapsy ve dveřích svědčí o snaze zvýšit kvalitu kabiny, ale nejsou nijak velké – pojmou jen malou lahev. Manuální převodovka u obou verzí funguje bez zaváhání, hlavice řadicí páky by však mohla být výš a blíže volantu. A také celá palubní deska nám připadá nějak povědomá – svým uspořádáním nám připomíná jeden z jihokorejských modelů.

Stále příkladný

Když silničky trochu oschnou, můžeme přidat pod kotlem. Každý focus je vybaven možností volby jednoho ze tří módů – Normal, Eco a Sport. My mačkáme ten třetí a vychutnáváme si prázdné horské serpentiny. Reakce na plyn se u litrového tříválce zrychlí a řízení lehce ztuhne – i tak k němu máme výhrady pro gumovější chod ve středové poloze. Doposud byl focus komfortním společníkem, který velmi dobře tlumil nerovnosti a výborně si poradil s rozbitými venkovskými silničkami, ale nyní k tomu přidal i pořádnou dávku radosti. Litrový hatchback i se zadní vlečenou nápravou krouhá jednu zatáčku za druhou s naprostou samozřejmostí a bez zaváhání. I když rychlost trochu přeženeme, nikam se nehrne a stále zůstává stabilní. A co víc, kontrolka stabilizace se nerozblikala ani za opravdu drsného zacházení.

Přehledně řešená palubní deska se řídí nejnovějšími ergonomickými poznatky – displej uprostřed je v ideálním zorném poli řidiče. Pochválit musíme i velký průhledový displej. Každý focus je vybaven volbou jízdních módů.
Autor: Ford

Pro pohodu

Agregát 1.5 EcoBlue je také naše poslední volba, tentokrát ve spojení s novým osmistupňovým automatem – planetovou převodovkou s měničem. Samočinná skříň, ovládaná otočným voličem na středovém tunelu, nás rozmazluje hladkým chodem, neznatelnou změnou převodů a plynulými rozjezdy bez cukání. Na druhou stranu není kdovíjak rychlá, což je znát při podřazování nebo v manuálním režimu – na pokyny pádel pod volantem reaguje s lehkým zpožděním. Zcela zbytečné je u dieselu s automatem jezdit ve sportovním módu, kdy stoupnou otáčky motoru a hluk, ale dynamika jen minimálně. První krátké svezení s novým Fordem Focus nám ukázalo, že stále jezdí výborně. Navíc odveze pořádnou hromadu zavazadel a posádka se už uvnitř nebude cítit stísněně.

Ford Focus
Autor: Ford

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
30 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851