Jeep Wrangler: Vivat Amerika | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

17. 8. 2018
Ondřej Lilling

Jeep Wrangler: Vivat Amerika

Jeep Wrangler

Fotogalerie

10 fotografií

Jeep Wrangler si ve čtvrté generaci zachovává vše, co z něj udělalo legendu. Hlavně terénní schopnosti a nezaměnitelný ikonický vzhled.

(více v čísle 30/18)

Svět terénních aut se v posledních letech dost změnil. Většina slavných jmen se proměnila v módní SUV, jejichž schopnosti v terénu nestojí za nic. Pár výjimek se ale najde. Ve Světě motorů č. 19 jsme se rozplývali nad zcela novým Mercedesem třídy G, který vypadá pořád stejně a v terénu je prostě skvělý. Ani jsme se nenadáli a držíme v rukou volant další bahenní legendy, Jeepu Wrangler, a zjišťujeme, jak se s přechodem na novou generaci popasovali v Americe.

Jeep Wrangler
Autor: Jeep a Ondřej Lilling

Pocta předkům

Letos představený wrangler se víc než kdy dřív ohlíží ke svým kořenům, zejména k vůbec prvnímu Jeepu Willys z roku 1941. Že má za zády více než sedm desetiletí dlouhou historii, připomíná třeba siluetou legendárního jeepu na discích kol, v čelním skle nebo na řadicí páce. Design prošel spíše evolucí než revolucí, poznat novou generaci není vůbec snadné. Spolehlivým vodítkem jsou moderní světlomety LED, které v blatnících doplňují blinkry a denní svícení. Jinak ale musíme letos již podruhé zvolat: „Dokonalé retro!“

Na displeji mezi budíky můžete v závislosti na situaci sledovat nastavení pohonu všech kol nebo třeba navigaci
Autor: Jeep a Ondřej Lilling

Jako svlékací panenka

Stejně jako dřív dává Jeep na výběr z několika verzí, vedle základní Sport je to hlavně provedení Sahara. To má být ideálním kompromisem pro jízdu na silnici a v terénu, přičemž nešetří komfortními prvky, na které jsou řidiči zvyklí z jiných aut. V příplatkové výbavě proto nechybí třeba systém hlídání mrtvého úhlu nebo parkovací kamera. Kvalita interiéru udělala mezigeneračně ohromný krok kupředu, současně zůstal bytelný a trvanlivý dojem. Palubní deska je u luxusních verzí obšitá kůží a řada detailů je vyrobena z poctivé oceli. Všechny důležité ovládací prvky jsou příjemně po ruce, mimo hlavní proud stojí jen tlačítka stahování oken na středové konzoli – ale majitelé starších wranglerů jsou zvyklí.

Navíc to má svůj důvod. Wrangler můžete snadno odstrojit, demontovat se dá nejen střecha, ale i dveře. Čelní okno můžete položit na kapotu, takže pak wrangler vypadá jako plážová bugina. Vývojáři prý hodně zapracovali na tom, aby demontáž a manipulace byly co nejjednodušší, takže třeba dveře mají upravené madlo pro snazší přenášení. Bez tréninku se sice neobejdete, po nácviku je prý ale kompletní odholení auta záležitost na 15 minut. Jízda v drsném terénu pak přináší úplně jiný zážitek, to asi není třeba dlouze vysvětlovat.

Rozhodně je ale třeba zmínit, jak fantasticky funguje sahara v terénu. Tom opravdovém, kam se člověku nechce ani po svých, protože by v hlubokém blátě musel lézt po čtyřech. Sahara přitom není tím vrcholným off-roadem, postrádá uzávěrky diferenciálů i pneumatiky s hrubým vzorkem. Přesto bez sebemenšího zadýchání zdolá neuvěřitelná stoupání i klesání. Díky rámové konstrukci má výbornou tuhost, takže šplhání po velkých kamenech zvládá s naprostou samozřejmostí. V záloze číhá redukce s poměrem 2.72:1, ta se řadí při neutrálu mechanickou pákou vedle voliče rychlostí. Vyžaduje to trochu cviku a hrubé síly, pak už ale wrangler zastaví jen limit silničního obutí.

Vrcholné provedení Rubicon (červené auto) má standardně terénní pneumatiky, tři uzávěrky diferenciálů nebo elektronicky odpojitelný stabilizátor. Do terénu je tedy maximálně připravený
Autor: Jeep a Ondřej Lilling

Extremista

Pokud to s jízdou v nejdrsnějším terénu myslíte vážně, vyplatí se zvolit kompaktnější karoserii s dvojicí dveří a krátkým rozvorem, která je z podstaty mnohem obratnější. A k tomu ideálně zvolit vrcholnou off-road verzi Rubicon. Nájezdový úhel v popsané konfi guraci činí 36,4° vpředu a 30,8° vzadu, přechodový úhel má hodnotu 25,8°. Světlá výška přesahuje čtvrt metru a wrangler umí brodit až 76 centimetrů hlubokou vodou. Nekompromisnímu zaměření rubiconu odpovídají standardně montované terénní pneumatiky, pokročilejší pohon všech kol se třemi uzávěrkami diferenciálů, elektronicky odpojitelný stabilizátor nebo třeba možnost propláchnout zabahněný interiér vodou. Ač se tomu nechce věřit, schopnosti rubiconu leží ještě o pořádný kus dál než u sahary. Nezastaví ho hluboké bahno ve dvacetistupňovém stoupání ani extrémní křížení náprav.

Silnice volá

V našich končinách ale jezdíme nejčastěji po silnici. Mezigeneračně pozorujeme velké zlepšení komfortu i ovladatelnosti, přesto je jeep stále o kompromisech a jako auto pro každodenní ježdění si jej pořídí jen vyložený fanoušek. Především krátká verze se vyznačuje horší směrovou stabilitou, takže je potřeba auto neustále korigovat volantem. Hranaté čelní okno a velká zrcátka hučí, stejně jako široká kola. SUV jsou komfortem někde jinde, ale mimo asfalt končí. A tam wrangler teprve začíná.

Nabídku motorů momentálně tvoří jen turbodiesel 2,2 litru naladěný na 147 kW a 450 Nm. Překvapivě nejde o litinovou variantu z většího modelu Cherokee, ale o hliníkovou verzi společnou s Alfami Giulia a Stelvio, s nimiž zde sdílí podélnou zástavbu a povinný osmirychlostní automat ZF. Motor funguje výborně a s převodovkou je sladěný skvěle. Ani nám nechybí, že s manuálem se diesel prodávat nebude. Benzinová alternativa, benzinový čtyřválec 200 kW a 400 Nm, se do nabídky dostane koncem letošního roku. Prodej nového Jeepu Wrangler odstartuje v září letošního roku, české ceny zatím nebyly zveřejněny.

Jeep Wrangler
Autor: Jeep a Ondřej Lilling

Jeep a tuning

Majitelé wranglerů si svá auta rádi upravují a automobilka to dobře ví. Divize Mopar má pro nový wrangler už nyní k dispozici přes 180 exkluzivních dílů. Od vizuálních doplňků, jako jsou samolepky nebo krytky nádrže, po funkční díly zlepšující schopnosti v terénu. V nabídce je obligátní naviják, „šnorchl“, světelná rampa, ale také sada pro zvýšení světlé výšky.

Jeep Wrangler
Autor: Jeep a Ondřej Lilling

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
30 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851