Honda Forza 125 a 300: Na vrcholu
Není krásnějšího místa na testování nového skútru než Azurové pobřeží. Vyzkoušeli jsme zde Hondy Forza s motory 125 a 300.
(více v čísle 30/18)Takový rachot jako minulý týden v Nice jsme snad ještě nezažili! Skupinky lidí s vlajkami jezdící na střechách aut, burnouty z křižovatek, střílení ohňostrojů za jízdy ze skútru, jedna nehoda za druhou… Aby ne, vždyť místní „Les Bleus“ podruhé v historii ovládli mistrovství světa ve fotbale. My však nepřijeli slavit, ve zdejším hustém provozu testujeme nový skútr Honda Forza 125 a 300. A právě na superluxusní Azurové pobřeží se hodí: v hierarchii japonského výrobce stojí na úplném vrcholu – cílí na bohaté, kteří plánují každodenně až osmdesátikilometrové dojíždění, ale chtějí obratnost a pohodlí.
V čem je letošní model jiný? Stopětadvacítka si zachovala rám i motor předchůdce z roku 2015. Přesto je vzhled zcela nový a přidal několik libůstek: jmenujme třeba světla LED, přístrojový štít se dvěma palubními počítači, ale především ve třídě nevídané bezklíčkové startování a elektricky nastavitelný větrný štítek. Zůstal rozměrný prostor pod sedačkou, brzdy s ABS (už pro všechny modely), ale i excelentní motor a podvozek. Když se proplétáme mezi rolls-roycy a ferrari, kterých je na cestě do Monaka asi tolik jako u nás fabií, oceňujeme, jak je forza obratná. A také váží 159 kilogramů, což je mezi konkurenty spíše méně. Výkon 11 kW stopětadvacítky nadchne rychlými starty z křižovatek. Dokonce ani systém vypínání motoru nikdy nezaváhal. Prý má pomáhat spotřebě, která při našem kvapíkovém tempu vystoupala ke třem litrům naturalu. Čtyřventilový jednoválec překvapivě stačí, i když se dostáváme na kousek dálnice: cestovních 110 km/h není problém. Z kopce se ale ručička rychloměru dotkne dokonce i stotřicítky. Japonci si hodně hráli s aerodynamikou a právě tohle by měl být nejhmatatelnější výsledek. Jezdíme elektrickým větrným štítkem nahoru a dolů a rozdíl v komfortu je skutečně znatelný!
Rychlejší přesuny přitom budou doménou především o osm kilowattů silnější třístovky, která přichází ve zcela nové podobě. Dříve šlo o podlouhlý a podivně bachratý model, nyní sdílí rám a i povedený vizuální styl se „stopětadvácou“. Forza 300 už nemá problém udržovat permanentních sto třicet, a přitom stojí jen o zanedbatelných deset tisíc víc – vyjde na 139 900 Kč. Že to je moc? Určitě s vámi souhlasíme. Na druhou stranu, konkurence stojí ještě víc. A kdo nechce praktická moderní cingrlátka, může si koupit třeba o 54 tisíc levnější model PCX125.