Fiat 124 Spider Lusso: Vícenásobné potěšení
Kabriolety a roadstery si pořizujeme pro radost. Když při nákupu ušetříme, radost se násobí. Fešný Fiat 124 Spider je díky akční nabídce nejlevnější otevřené auto na trhu!
(více v čísle 32/18)Když jsme loni testovali Fiat 124 Spider, líbil se nám mimo jiné atraktivní základní cenou 709 900 Kč. Pro letošní léto si ovšem dovozce připravil bohaté skladové zásoby, ve kterých můžete lovit za ještě příznivější sumy, startující na 614 300 Kč. Tomu říkáme výzva!
Za méně peněz můžete pustit slunce do auta už jen v knedlících typu Fiatu 500 C nebo Smartu Fortwo cabrio, což ale nejsou čistokrevná kabria.
Výhodná půjčka
Sluší se připomenout, že 124 Spider vznikl ve složitých časech, kdy si Fiat nemohl zrovna moc vyskakovat. A tak se spolehl na silného a hlavně zkušeného parťáka, Mazdu. Jako základ použil ikonický roadster MX-5, který si předělal podle vlastního vkusu. Příď je delší a design jednoznačně odkazuje na 124 Sport Spider z šedesátých let minulého století. V originálním duchu se nesou rovněž linie zádě zakončené svítilnami, uprostřed nichž najdeme ostrůvek v barvě karoserie – celkem vtipný detail. Výsledek je nečekaně přesvědčivý a osobitý. Když na silnici potkáte ostře řezané MX-5, skoro ani nemáte pocit, že je to nevlastní brácha. Prostřední část vozu převzali Italové bez větších úprav a spokojili se s přeznačením volantu.
O to víc se ale vyřádili pod plechovým kabátem. Roadsteru voperovali vlastní čtyřválec 1.4 Multiair/103 kW a kompletně přeladili podvozek.
Je malý, no a co?
Při nastupování máme pocit, že si oblékáme přiléhavý dres. Usedáme skoro až na zem, musíme se protáhnout pod volantem a interiér je sportovně těsný v každém směru. Není zde místo pro nic víc než dvoučlennou posádku, už láhev s pitím je problém. Kapsy ve dveřích chybějí, stejně tak schránka před spolujezdcem. Před řadicí páku se vejde mobil, do kapsy pod loketní opěrkou sotva kreditka. Malou náplastí budiž tři schránky v zadní stěně: dvě schované za opěradly, jedna uprostřed, a tedy použitelná i za jízdy.
Ve vozech tohoto typu byl komfort vždy až na druhém místě, na auto si zkrátka musíte zvyknout. Volantu chybí podélné seřizování, takže se musíme přisunout hodně k palubní desce, až máme pocit, že rám čelního okna můžeme při nudě v kolonách okusovat. Jenže stačí pár prosluněných kilometrů, zvyknete si a nic z výše popsaného už nevidíte jako problém. Prostě váš letní mazlík, jakási bezpečnější a praktičtější alternativa motorky, zkrátka takový je.
Takže střechu dolů! Odklopit centrální pojistku a jedním mávnutím paže svršek složit za sedačky – geniálně jednoduché a stejně snadno to jde i zpátky, když se obloha zamračí.
Klidná síla
Přeplňovaná čtrnáctistovka je přítulná jako kočička. Dobře se s ní rozjíždí, díky pružnosti v nízkých otáčkách nemusíme po městě moc sahat po tuhém a přesném řazení. Na poměry turbomotorů má čtyřválec celkem atmosférický charakter. Nesnaží se nás po přidání plynu zarazit do sedačky, aby následně rychle zdechl. Síla nastupuje možná trochu vlažněji, než bychom čekali, zato vytrvale a rozvášnit se můžeme až do šesti a půl tisíce otáček. Výkonu není zbytečně moc, ani málo, prostě tak akorát pro letní korzování krajinou, bleskové předjetí svátečního jezdce a svižný přelet dálnice – tam jsme díky dobré aero dynamice naprosto v pohodě cestovali bez střechy.
Nespěchej, užívej léta!
Fascinující stránku osobnosti spideru představuje komfort odpružení. Už motor nám ukázal, že tohle je spíš výletní svižník než sportovní auto. Měkoučké pérování se plavně nese přes městské kanály, okreskové boule i výmoly a nám se začíná hodně líbit. Jasně, že to s sebou nese větší náklony v zatáčkách a mírnou nervozitu podpořenou volným řízením, když to na úzké okresce pořádně rozpálíme. Ale při pohodových vyjížďkách ve dvou dokáže fiat navodit pohodu jako žádný jiný roadster. Rychlý být umí, ale nenutí vás do toho za každou cenu. Samozřejmým bonusem zadního pohonu je efektní sklouznutí zádě v zatáčce, když si vypnete ESP. Na divoké drifty je fiátek příliš měkký a ani nemá samosvorný diferenciál, ale pro pobavení to stačí.
Fiat dokazuje, že půjčit si osvědčený základ, přiznat to a přidat jasně formulované vlastní názory je na rozdíl od pokoutného opisování diplomek dobrá cesta. Sportovní auta nás často odrazují od každodenního používání přílišnou vyhraněností, ale 124 Spider můžete řídit den co den a budete v pohodě a zářit úsměvem. Navíc za ty peníze…
O vačku méně
Stejně jako celý spider není ani přeplňovaná čtrnáctistovka vyloženě sportovním náčiním. Má sílu, je pružná, ale nikoli výbušná ani vyloženě hladová po otáčkách. Je to sympatický motor pro kochání se krajinou, který nevyžaduje časté řazení a spokojí se 6,5 až 8,0 litru benzinu. Nebo jedenácti, když jej budete držet pod krkem. Specialitou je technologie Multiair, kde nejsou sací ventily ovládané vačkou, ale elektrohydraulicky přes vysokotlaký válec naplněný olejem. Zdvih ventilů tak lze libovolně plynule měnit podle okamžitého zatížení motoru.