Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech EAT6 Shine: Levačko, pohov!
Citroën už před časem nahradil všechny robotizované samočinné převodovky uživatelsky komfortnějšími automaty s hydrodynamickým měničem. V aircrossu se zatím pojí s jediným motorem 1.2 PureTech/81 kW.
(více v čísle 33/18)Aircross zaplňuje v nabídce Citroënu místo po C3 Picasso. Dostal však módní oplastování, aby se přiblížil vozům SUV, a naopak ubral na prostornosti i praktičnosti. Zatímco předchozí mini MPV mohlo cílit i na mladé rodiny, novinka je spíše alternativou k městským hatchbackům. Tím spíše se pro poskakování v kolonách vyplatí přemýšlet nad samočinnou převodovkou.
Hladká změna
Koncern PSA hromadně upustil od robotizovaných převodovek, které z principu nemohly řadit dostatečně rychle a komfortně. I do menších modelů nyní montuje samočinné převodovky s hydrodynamickým měničem od Aisinu. Pro zákazníky je to dobrá zpráva, neboť v kombinaci s motorem 1.2 PureTech se jedná o velmi příjemnou kombinaci, která stojí jen o 35 000 Kč více (od 434 900 Kč) než verze s manuálem. Šestistupňový automat řadí jemně, dostatečně rychle a tříválec zbytečně nevytáčí. Zároveň však odpadá nepříjemné drnčení v nízkých otáčkách, kam se převodovka také příliš nepouští. Řidič navíc rád oželí i samotné řazení, které u manuální převodovky přesností nevyniká.
Zatím frčí
Potěší velmi dobrý točivý moment motoru 205 Nm dostupný už v 1500 min-1 a celkově více než solidní dynamika. Testovali jsme však verzi bezfiltru pevných částic, kterou již lze získat pouze jako skladové auto do konce srpna. Nově homologované vozy se dost možná dočkají zhoršení, neboť podle technických údajů se například zrychlení z 0 na 100 km/h protáhne z 10,6 s na 12,0 s. Spotřeba rekordy neláme, vyšší a nepříliš aerodynamicky tvarovaná karoserie v kombinaci s automatem (podle údajů zvyšuje spotřebu o značných 1,6 l/100 km) znamená konzumaci kolem 7,5 l/100 km. Šetřílky spíše uspokojí nová verze 1.5 BlueHDi, která se s automatem začne nabízet během podzimu.
Od podvozku nečekejte příliš vycizelovaný projev, v zatáčkách se vůz hodně naklání. Stabilizace zasahuje razantně a trochu neomaleně. Tlumiče na sérii větších nerovností přestanou stíhat a odsakující kola tu a tam vydají ránu. Klidní řidiči a řidičky budou s projevem vozu nejspíše spokojeni, ale na konkurenty citroën jízdními vlastnostmi ztrácí.
Design vládne
Vzhledem k dlouhému rozvoru (2604 mm) se nepodařilo příliš využít vnitřní prostor a vzadu chybí více místa pro kolena i nad hlavou. Sesterský Opel Crossland X to umí o mnoho lépe. Zde šlo více důrazu na nápadité provedení palubní desky. Většina plastů je sice tvrdých, nicméně středový dekorační pás dojem pozvedá. Atraktivitou potěší i kontrastní čalounění sedadel. Sympaticky velký je zavazadelník, který pojme 410 litrů a potěší i pravidelným tvarem.
Spotřeba během testu 7,4 l/100 km