BMW i3S REX: Více stylu, méně mil
Elektrických modelů přibývá, jejich pořízení zůstává ekonomicky i prakticky nevýhodné. U nás se nejlépe daří prémiovému BMW i3, jehož majitelé na korunu nehledí.
(více v čísle 34/18)Tohle auto nikde nepřehlédnete. Roztodivnými vnějšími tvary i neobvyklým rozvržením interiéru naznačuje, že přijelo z budoucnosti. Zblízka to potvrzuje i okázalým vystavováním recyklovaných materiálů, zasvěcenci vědí také o vysokém podílu uhlíkových vláken, díky nimž je i3 o metrák až dva lehčí než někteří konkurenti.
Baterie schovaná pod podlahou a pohonu u zadní nápravy uvolňuje cestujícím vpředu velkorysý prostor, jemuž dodává vzdušnost nízká palubní deska a vysoké čelní sklo. Vzadu je sezení jako u všech malých aut kompromisnější a 260litrový kufr odpovídá zaměření na město. Tady konec konců dává elektromobil největší smysl.
Akumulátor s kapacitou 33 kWh poskytuje za mírného počasí reálný dojezd mezi 180 a 200 km. Renault Zoe by dojel ještě o 100 km dál, ale život ukazuje, že typického uživatele víc zajímá styl a prestižní značka. V Česku se za loňský rok prodalo přes 100 „í-trojek“, zatímco daleko levnějších Volkswagenů e-Up jen 36, praktičtějších e-Golfů 70 a Nissanů Leaf 60. Zmiňovaný zoe se na našem trhu teprve rozkoukává a navzdory příznivé ceně to nemá snadné, protože moderní a výkonnější baterii ukrývá v kabátě o generaci starším a méně přitažlivém.
Svezení na suchých silnicích se pocitově neliší od ostatních elektromobilů. Že nám zadní pohon nebere pod plynem volant z ruky, je cítit spíš symbolicky, ale díky nízkému těžišti je i3 sympaticky mrštné. Těžko se nám však zvyká na rekuperaci plynovým pedálem – nulovou polohu nemá nahoře, ale někde vprostřed, a tak ji za jízdy musíme stále hledat. V Nissanu Leaf se tato funkce dá vypnout, pak si může každý vybrat.
Ve verzi REX se pod podlahu kufru naležato vejde i dvouválec ze skútru, který nás zachrání, když je u nejbližší nabíječky plno. Pasírování energie přes generátor a baterii ale není nijak úsporné. Spotřeba podle stylu dosahuje i šesti litrů, takže devítilitrová nádrž poslouží skutečně jen na dojetí.
Testované i3 REX ve verzi S, kterou poznáte podle 20“ kol, startuje na 1 019 200 Kč. Příplatková výbava vyjde na dalších 332 700 Kč a kromě navigace, bezklíčového přístupu nebo vnitřního obložení z ušlechtilého dřeva k ní zákazník v rámci nabíjecího paketu dostane i domácí wall box, tedy pevně instalovaný usměrňovač pro nabíjení z 380V zásuvky. Pak lze přepínat mezi jednofázovým (7,4 kW) a třífázovým (11 kW) proudem, který baterii nafutruje za tři hodiny. Obzvlášť praktický doplněk – z obyčejné 230V zásuvky jsme akumulátor s 30% zbývající kapacity krmili přes dvanáct hodin.
Spotřeba v testu 17,3 kWh/100 km
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Synchronní elektromotor s permanentními magnety. Výkon 125 kW, točivý moment 250 Nm. Stálý převod. Pohon zadních kol. Akumulátor Li-On 33 kWh. Pomocný ležatý zážehový dvouválec pouze pro pohon generátoru. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 647 cm3. Výkon 28 kW při 5000 min-1, točivý moment 56 Nm při 4500 min-1. Nejvyšší rychlost 150 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,9 s. Kombinovaná spotřeba 11,9 kWh + 0,6 l/100 km