Renault Mégane GrandCoupé 1.5 Coupé dCi EDC Privilége: Louisova tajná finta
Francouzsky rozšafné a nesportovně pohodlné kočáry už jsme považovali za vyhynulý druh. A ejhle, jeden je tu!
(více v čísle 34/18)Jaké auto vás v poslední době nejvíce zaujalo? ptají se nás občas kamarádi, náhodní zvědavci i manažeři automobilek. A bývají překvapeni, když odpovíme, že nejzajímavější rozdíly dnes nenajdeme mezi vozy různých značek, ale naopak mezi různými specifi kacemi jednoho modelu. Typickou ukázkou je Renault Mégane. Předloni jsme dlouhodobě testovanému červenému hatchbacku vytýkali leccos. Chabě táhnoucí a žíznivý benzinový turbomotor, kvedlací řazení, podvozek bouchající na hrbolech, malý kufr i stísněný prostor na zadních sedadlech. Ve vínovém sedanu, chcete-li Grand- Coupé, který vidíte na snímcích, je všechno naopak. Vzadu je znát nejen prodloužený rozvor, ale i to, že se karoserie v rovině sedadel ještě tolik nezužuje. Žije se tu opravdu pohodlněji, i když kvůli elegantně splývající střeše to není ideál pro čahouny.
Dieselová patnáctistovka je stará známá, které pružnost rozhodně nechybí a spotřeba nepřebývá. Z minulého čísla, kde jsme ji testovali pod kapotou Mercedesu třídy A, už víte, že po nutných emisních úpravách bude i nadále pokračovat, a především že si zachová vyhlášenou úspornost. Škoda jen, že nové verze s automatem výrobce zatím nestačí homologovat a mezi skladovými vozy ani jeden diesel není.
Čekání se ale určitě vyplatí. Kdo se smíří s tím, že malý vznětový motor není na závodění, udrží spotřebu bezpečně pod pěti litry. Po svém mu pomůže mu i dvouspojkový automat Getrag, který se navzdory německému původu chová jako rodilý Francouz - darmo po něm cokoli chtít rychle. Lepší je přijmout jeho kavárenské tempo a vychutnávat ubíhající krajinu za okny. Rozjezdy i řazení jsou ale akurátně plynulé a po manuální kvedlačce se nám za celý týden ani nezastesklo.
Nakonec se k tomu skvěle hodí i naladění podvozku. U Renaultu z jakéhosi důvodu utáhli benzinové verze Grand- Coupé rádoby sportovně tvrdě, ale diesel pluje hladce jako vyhlídková loď po Seině. Tlumiče nejen udržují plynulé pohyby karoserie, ale nečekaně dobře mají pod kontrolou těžká osmnáctipalcová kola. Paradoxně lépe než v daleko dražších modelech Espace a Talisman. Když k tomu přičteme nadmíru elegantní design, jemuž vínová barva vyloženě sluší, vychází nám jeden z nejpovedenějších renaultů poslední doby. Že bychom to zrovna v téhle cenové hladině nečekali? To je asi typické dědictví nápady sršícího, ale také svérázného a náladového Louise Renaulta.
Spotřeba během testu 4,8 l/100 km
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Vznětový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč. Rozvod OHC, 2 ventily na válec. Zdvihový objem 1560 cm3. Výkon 81 kW při 4000 min-1, točivý moment 250 Nm při 1750 min-1. Samočinná dvouspojková převodovka, 6°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 190 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,5 s. Spotřeba město/mimo město 4,2/3,6 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km