Mercedes-Benz E kabriolet 220 d 4Matic: Léto v zimě
Mercedes doplnil nabídku kabrioletu třídy E o dieselovou verzi 220 d s pohonem všech kol. Pro kabriolet sice trochu zvláštní volba, ale v praxi velmi příjemná.
(více v čísle 34/18)Čtyřkolku v kabrioletu třídy E si lze objednat celkem k pětici motorů. Vždy k základnímu benzinovému a naftovému čtyřválci a následně k vrcholným třílitrům (400 d, 450, 53 AMG). Prostřední verze zůstávají jen jako zadokolky. Při pohledu do ceníku tak testovaný model 220 d 4Matic (od 1 615 350 Kč) vychází jako nejracionálnější verze pro univerzální použití. Slabší benzinová čtyřkolka stojí jen o necelých 44 000 Kč méně, naopak odstup silnějších verzí je více než 350 000 Kč. Nový naftový čtyřválec řady OM654 zároveň dokazuje, že rozumová volba nemusí být ani u kabrioletu trefou mimo a kazit radost z jízdy. Dvoulitr běží velmi měkce, při jízdě není téměř slyšet a s devítistupňovým automatem si rozumí skvěle. Na dálnici sráží otáčky při 130 km/h až na 1600 min-1. Vyslovená chuť po otáčkách mu sice chybí, ale silné střední pásmo od 2000 do 3500 min-1 na dynamické svezení plně stačí. Spotřeba se pohybuje od 6,5 l/100 km při běžné jízdě do 9 litrů při sportovnějším stylu, s vyšší konzumací mezi 8 a 9 l je potřeba počítat také ve městě. Průměr v testu činil 7,3 l/100 km.
Testovaný vůz vyjížděl na základním podvozku Agility Control v kombinaci s příplatkovými 19“ koly a zejména s runflaty. Nejedná se však zrovna o verzi hodnou doporučení. Rozměrná a těžká kola na větších nerovnostech občas nadskakují, výjimkou nejsou ani rázy a v zatáčkách zavlnění karoserie nebo drobné odskočení do strany. Rozhodně bychom raději zůstali u kol o palec či dva menších. Tím spíše, že se na každé rozbité cestě bojíte, aby nízkoprofilové pneumatiky nebo disky samotné neutrpěly újmu. Opatrnost si žádá i parkování k obrubníku.
Na kvalitních cestách vše funguje, jak má, přes terénní vlny se mercedes plavně přenáší a akustické utlumení je špičkové i při rychlejší jízdě. Čtyřkolka funguje spolehlivě a za běžných podmínek preferuje přenos točivého momentu ve prospěch zadní nápravy. Chválíme velmi přesné řízení a sofistikovanou lichoběžníkovou přední nápravu, která umožňuje precizní vedení kol.
Mechanismus sklápění střechy funguje i při pohybu do 50 km/h, navíc proměna je rychlá a zabere jen asi 15 sekund. Vše probíhá plně automaticky, stačí držet příslušné tlačítko a v kufru mít vyhrazený prostor pro střešní panely. Jízda s otevřenou střechou je příjemná do rychlosti asi 100 km/h, snést ji lze i na kratší vzdálenosti po dálnici, byť hluk v interiéru už hodně roste. Kromě větrných štítů je tradiční a užitečnou devízou Mercedesu i vyhřívání zpod hlavové opěrky, které umožňuje pohodlné cestování i v chladných dnech. Celoročnímu použití tak nic nebrání užití nebrání.
Spotřeba během testu 7,3 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu podélně. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1950 cm3. Výkon 143 kW při 3800 min-1, točivý moment 400 Nm při 1600-2800 min-1. Samočinná planetová převodovka s měničem, 9°. Pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem. Nejvyšší rychlost 234 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,9 s. Spotřeba město/mimo město 6,0/4,8 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 5,2 l/100 km