Volkswagen Up 1.0 TSI GTI: Rozvášněný trpaslík
Malý Volkswagen Up se nejlépe cítí v hustém městském provozu, ale provedení GTI miluje i zatáčkovité venkovské silničky.
(více v čísle 35/18)Příslušnost do rodiny wolfsburských „gé-té-íček“ dává Up GTI na vědomí již svým vzhledem. Usedlejší design základního provedení oživuje vodorovná červená linka v masce s označením GTI, voštinová mřížka, plaketky pod zrcátkem, vystouplé prahy či černé pruhy na bocích karoserie, které jsou stejně široké a od sebe shodně vzdálené jako u první generace Golfu GTI. Vzadu nás upoutala chromovaná koncovka výfuku, náznak difuzoru, velký spoiler navazující na střechu a červený pruh připomínající stejný detail z přídě. Atraktivní jsou také standardní 17palcová litá kola.
Tradic se drží i interiér, což dokládá kostkovaný vzor potahů sedadel. Na sportovní notu hraje i tříramenný, ve spodní části zploštělý volant nebo hlavice řadicí páky. Škoda jen, že Up GTI nedostal i upravené budíky a musí si vystačit těmi z běžných verzí.
To důležitější schovali technici Volkswagenu do útrob. Přeplňovaný litrový tříválec má výkon 85 kW, což sice není nic extra, ale na 1070 kg vážící vozítko tak akorát. Stačí překročit hodnotu dvou tisíc otáček, kdy je k dispozici maximum točivého momentu 200 Nm, a z upu se stane dravec snažící se chytit jakoukoliv kořist.
Za jadrného bručení, které vydává zvukový generátor, letí tempo jízdy vzhůru a motor ztrácí elán těsně před zásahem omezovače na 6000 min-1. Líbí se nám i rychlá odezva na sešlápnutí plynového pedálu a přesná šestistupňová převodovka s krátkými dráhami, k jejíž dokonalosti by přispělo umístit hlavici blíž k volantu. Chápeme, že vzhledem ke konstrukci vozu to nejde.
A podvozek? Ten rozhodně převyšuje výkonové možnosti motoru. Kola posazená do rohů karoserie, rozchod rozšířený o osm milimetrů, šasi snížené o 15 na 144 mm, pneumatiky s rozměry 195/40 R17, tužší zavěšení a nízká hmotnost zajišťují, že se Up GTI chová jako motokára. V utažených zatáčkách je maximálně agilní, okamžitě reaguje na pohyb volantu a karoserie se naklání jen minimálně. V serpentinách si s ním užijete spoustu zábavy, aniž byste museli jet na hranici rizika. A když přestřelíte, jemně do hry vstoupí elektronika.
Vzhledem ke své velikosti není Volkswagen Up GTI nikterak levný, ale za 374 900 Kč dostanete plně vybavené, atraktivní a zábavné autíčko, kterých na silnici příliš nepotkáte.
Spotřeba během testu 5,8 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový řadový tříválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 999 cm3. Výkon 85 kW při 5000-5500 min-1, točivý moment 200 Nm při 2000-2500 min-1. Pohon předních kol. Manuální převodovka, 6°. Nejvyšší rychlost 196 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,8 s. Spotřeba město/mimo město 6,0/4,1 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 4,8 l/100 km