BMW 440i Coupé 8AT M Performance: O krok blíž vrcholu
BMW 440i stojí v nabídce těsně pod ultimativním M4. I když není tak agresivní, s příplatkovými prvky nabídne dostatek síly i osobitý vzhled.
(více v čísle 40/18)Připadá vám BMW M4 příliš nekompromisní, pro běžné jezdění nepoužitelné, a přitom nechcete mít tuctové čtyřkové kupé? Zkuste si vyšperkovat běžný model prvky BMW Individual a M Performance. My jsme to vyzkoušeli a výsledek je fantastický, i když cenou M4 o dost převyšuje. Speciální modrá barva Santorini Blue z BMW Individual nádherně ladí s černou maskou a karbonovým spoilerem, zrcátky, křidélkem i zadním difuzorem – snad jen boční polepy už jsou za hranou.
Pravda, lak za téměř sto třicet tisíc korun není zrovna lidovka – karbony za 67 tisíc alespoň vedle něj působí jako zadarmo. Uvnitř nás vítá jemná hnědá kůře Merino, kterou jsou potažena nejenom sedadla, ale i výplně dveří a palubní deska – za 118 tisíc také slušná částečka. A nemusíte zůstat jen u vzhledových změn. Kit Power and Sound z nabídky M Performance za 65 297 Kč dokáže díky přečipování řídicí jednotky a nové výfukové soustavě vydolovat z řadového třílitrového šestiválce o 20 kW a 50 Nm více, takže testovaný vůz disponoval výkonem 260 kW a točivým momentem rovných 500 Nm. A na motoru je to znát.
Zejména ve vysokých otáčkách dává vzpomenout na atmosférické časy a v rozmezí pěti tisíc až šesti a půl získává nebývalý elán. Ostře jako M4 sice nejede, ale na pořádnou zábavu to bohatě stačí. A ten zvuk! Projev řadového šestiválce je ve vysokém rytmu úžasně mechanický a k němu se přidává brumlání až bouře linoucí se z dvojice koncovek výfuku a výstřely při podřazování.
Výhodou 440i je široké spektrum použitelnosti. Vypadá jako pořádná O krok blíž vrcholu Foto Ondřej Lilling bestie a dokáže trhat asfalt, ale s adaptivními tlumiči a 18palcovými koly umí být komfortní. Stačí zvolit příslušný jízdní mód, podvozek vyžehlí většinu nerovností a osmistupňový automat jemně mění jeden převod za druhým – pohodlí ocení i manželka a děti. A když budete mít chuť vyplavit cestou z práce adrenalin, stačí nastavit Sport+. Kupé sedí na jedničku, přestože podvozek není tak agresivní jako u M4. Naopak vám dá včas vědět, jestli jste to už s rychlostí nepřehnali. V oblouku je dlouho neutrální a přetáčivost i nedotáčivost lze jednoduše korigovat plynem a řízením. Tenhle bavorák se nám moc líbil, i když milion za příplatkové prvky je už přehnaný.
Spotřeba během testu 8,2 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Přeplňovaný zážehový řadový šestiválec, uložený vpředu podélně. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 2998 cm3. Výkon 240 kW (260 kW) při 5500 min-1, točivý moment 450 Nm (500 Nm) při 1380-5000 min-1. Pohon zadních kol. Samočinná planetová převodovka s měničem, 8°. Nejvyšší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,0 s (4,4 s). Spotřeba město/mimo město 9,1/5,5 l/100 km. Údaje v závorce platí pro paket M Performance Kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km