Mercedes-AMG GT: Texaský masakr
Čtyřdveřové kupé Mercedes-AMG GT má být manažerský kočár a okruhová hračka v jednom. Jestli tomu tak skutečně je, jsme zjišťovali na technickém okruhu formule 1 v texaském Austinu.
(více v čísle 42/18)Člověk se s časovým posunem vyrovnává snáze s vědomím, že se už za pár hodin sveze novým rychlíkem z Affalterbachu, a ještě k tomu na okruhu Circuit of the Americas v Texasu, kde se už tento víkend může rozhodnout o letošním šampionovi formule 1. Jméno novinky zní v češtině mírně krkolomně, říká si Mercedes-AMG GT 4dveřové kupé. Ten dovětek je ovšem podstatný. Odlišuje novinku od dvoudveřového kupé z roku 2014.
Nejsilnější z rodu
Už tak dlouhé jméno modelu doplníme ještě o označení 63 S 4Matic+. Jde o vrcholnou konfiguraci. A právě ta nám dnes bude dělat společnost. Pohání ji čtyřlitrový osmiválec biturbo s výkonem 470 kW a mamutím točivým momentem 900 Nm. Ten je variabilně rozdělován na jednotlivá kola, pohon 4x4 je totiž standardem, stejně jako devítistupňový automat. Novým mercedesem pojedeme na okruh už od hotelu, takže nás čeká i zkouška v běžném provozu. Nizoučká silueta vozu do americké scenérie plné SUV a pickupů nezapadá a značně přitahuje pozornost. Ani svažující se linie střechy ale neubírá na prostoru uvnitř, figurant s výškou 189 cm by se sám za sebe posadil s rezervou nad hlavou i před koleny. To jsme nečekali.
Maskovaný charakter
Sportovní ambice prozrazuje čtyřdveřové GT víc uvnitř než na elegantní karoserii, která je v podstatě přímým konkurentem Mercedesu CLS. Od něj se chce novinka odlišit hlavně supervýkonnými motory a celkově dynamičtějším pojetím. Sedíme tedy v tuhých sedačkách s výrazným bočním vedením, mezi nimiž trůní široký středový tunel s jasným rukopisem divize AMG. Chybět nemůže ani obložení karbonem. Po vzoru třídy A vystřídal mechanický ovladač multimediálního systému dotykový touchpad, s nímž bychom se potřebovali sžívat trochu déle, než nám dovolil čas vymezený v zámoří. Silničky v Austinu jsou sice převážně hladké, s tuhým podvozkem, velkými koly a pneumatickým odpružením však víme o každé sebemenší nerovnosti. A nepomůže ani volba komfortního režimu. Ve výrazně dynamičtějším naladění vidíme hlavní rozdíl proti cesťáku CLS. Sportovně orientované řidiče potěší zpětná vazba přesného řízení, jakož i brutální akcelerace doprovázená hlasitým bubláním. Moc z potenciálu AMG si ale neužijeme. Absurdní rychlostní limity nás často brzdí na 30, ale i 20 mil/h, a zrovna v USA nechceme mít problémy se zákonem. Navíc nás přece čeká okruh…
No limit!
Po seznamovacím kole s náročnou tratí nám dávají instruktoři volnou ruku. Zrychlení AMG je ohromující, dvakrát přeplňovanému osmiválci snad nikdy nedojde dech. Esíčka zatáček prozrazují, jak hbitě mercedes reaguje na pohyby volantu a sveřepě drží stopu. Na nejdelší rovince trati ždímáme motor na maximum. Dostali jsme se přes 250 km/h, ale auto by pokračovalo dál přes tři sta. Závěrečnou pasáž s natřikrát zalomenou, nesmírně rychlou zatáčkou lze při troše umu projet na jedno natočení volantu. Levá kola se zařezávají do asfaltu a AMG s absolutní jistotou bez hvízdání pneumatik vykresluje precizní oblouk. Samosvorný diferenciál a natáčení zadních kol jsou při ostrém tempu skvělými pomocníky. Na posledních pár kol jsme si zcela vypnuli stabilizaci. Rozhození zádě umožňuje už závodní režim s benevolentními zásahy elektronických pomocníků, až jejich úplné vypnutí ale ukazuje, jak snadno čtyřkolku přemluvíte k jízdě bokem. Mercedesu se podařilo vytvořit podmanivý, a hlavně unikátní mix okruhové hračky a reprezentativního vozu pro každodenní přepravu čtyř lidí. Pochopitelnou daní za tuto výjimečnost je opravdu tuhý podvozek a nemalá cena nejšťavnatější verze 63 S 4Matic+, dosahující téměř 4,4 milionu. O dva miliony levněji pořídíte základní třílitr, nabízený rovněž jen se zadním pohonem.