BMW X2: Služebák taťky Šmouly
Zatímco u vyšších řad ixkových bavoráků je nafta jasnou volbou, u X2 už je o čem přemýšlet. Benzinový dvoulitr je tichý a obdivuhodně úsporný.
(více v čísle 44/18)Kdybyste před pár lety někomu vysvětlovali, že jezdíte v kupé odvozeném z SUV, nejspíš by vás vůbec nepochopil. Ani dnes není snadné vyložit nezasvěcenému všechny trendy současného automobilového designu. Pro zařazení BMW X2 je dobré vědět, že lidé chtějí i do města SUV a klidně s předním pohonem. Jenže už nepotřebují, aby navenek působilo hranatě a zavalitě. Právě z tohoto přání se zrodila kategorie přikrčených SUV kupé. Vypadají sice šik, ale jsou méně praktická. Pokud vás tedy někdo bude chtít svézt, vybírejte si raději místa vepředu. Rádoby sportovnějšího ducha SUV v našem případě podpořila gigantická dvacetipalcová kola v ďábelském rozměru 225/40 R20. Vypadají opravdu skvěle, ale na přehnaný komfort rovnou zapomeňte. V minulosti jsme model zkoušeli i na osmnáctipalcových kolech s vysokými bočnicemi, kde bylo pohodlí o něco lepší. Jenže co by to bylo za sportovce, pokud by se zadýchával?
Pod kapotou našeho šmoulovitě modrého exempláře decentně tlouklo benzinové srdce. Ačkoliv se s SUV obecně častěji pojí diesel, tady nás překvapila zážehová verze. A musíme uznat, že velmi příjemně! Hodnoty 141 kW a 280 Nm dnes na dvoulitrový objem nejsou omračující. Zajímavější je, že točivý moment dosahuje maxima už při 1350 otáčkách. Právě tam nechává dvouspojkový automat motor s oblibou líně převalovat a okamžitá spotřeba klesá i pod pět litrů. Kultivovanost pohonu a jeho zvukové utlumení je dokonalé. Na druhou stranu v případě potřeby stačí sešlápnout plyn, automat podřadí a dvoulitr s ryčným bručením táhne až k červenému poli. Spojení hladkého chodu a živé dynamiky je velmi přitažlivé, zejména vzhledem k přijatelné spotřebě. S lehčí nohou jsme jezdili za sedm litrů, což je srovnatelné s dieselem a pohonem všech kol. Nafta má výhodu spíš v tom, že nepropadá žízni ani pod plynem. Kdo jezdí plynule, bude s benzinem spokojen.
Až bude taťka Šmoula shánět služebák, dostane od nás tip. Musí mít ale dost našetřeno, základní cena startuje na 850 200 Kč. A jen pro něj „povinný“ metalický lak Misano Blue stojí dalších 18 980 Kč.
Spotřeba během testu 7,0 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1998 cm3. Výkon 141 kW při 5000-6000 min-1, točivý moment 280 Nm při 1350-4600 min-1. Samočinná dvouspojková převodovka, 7°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 227 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,7 s. Spotřeba město/mimo město 7,2/5,1 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 5,9 l/100 km