Ford Ka+ Active: Skromnější pohorky
Bojové oplastování a přizvednutý podvozek se stávají nutností i mezi malými auty. Ford po Fiestě Active uvádí i levnější verzi Ka+ Active, založenou na starší technice.
(více v čísle 45/18)Kdo by nechtěl osvěžit vzhled městského auta něčím méně obvyklým a dodat mu dobrodružného ducha. Nabídek se během posledních let objevilo hodně od nejmenších vozítek jako Fiat Panda Cross a Opel Adam Rocks přes někdejší Polo Cross po koráby vyšší třídy od Volva a Subaru. Ford nedávno vystrojil trampskými doplňky novou Fiestu Active, již ovšem nabízí pouze s přeplňovanými motory EcoBoost za ceny od 377 990 Kč. Skromnějším rozpočtům jde vstříc příbuzný Ka+ Active. Vychází z techniky starší generace fiesty, obejde se bez turba a startuje na 299 990 Kč.
Ford chytře využívá toho, že technický základ fiesty z roku 2003 dosud slouží v Indii, a tak mu nic nebrání pár takových aut přiložit na loď, která dováží čaj a kávu. Že zavření dveří nedoprovází tak decentně tlumený zvuk, volant lze seřídit jen výškově a řadicí páka nechodí tak přesně jako ve fiestě, není dáno exotickým původem, ale nižší cenou – stejný rozdíl byl kdysi vidět na Fordu Fusion, který montovali v Kolíně nad Rýnem. Na druhou stranu Ka+ šlechtí velká přední sedadla a staromódně vysoké světlomety, které i s jednoduchou parabolou podávají slušný výkon. Naladění podvozku nám připadá trochu hrubozrnnější než u dříve testované základní verze, ale to je zřejmě daň za zvýšení podvozku o 23 mm. Po hrbolaté okresce se přesto nese o něco harmoničtěji než Sandero Stepway.
Proti ní je ale Ka+ Active dražší o 25 000 Kč, v chudších verzích pak dacia získává náskok přes šedesát tisíc. A proti tomu se bude Fordu bojovat těžko.
Spotřeba během testu 5,7 l/100 km
Tři válce odjinud
Při letošní modernizaci indické fordy vyměnily čtyřválec 1,2 l za tříválec stejného objemu. Motor odvozený od tříválcové patnáctistovky řady Dragon se příliš nepovedl. Neobvyklé zkrácení zdvihu na 84 x 72 mm se odráží v neochotném záběru zespoda, nutnosti vytáčet a podřazovat. Velká škoda, že Ka+ nedostalo evropský tříválec 1,1 l z nové fi esty, jehož dravý spodový tah představuje pravý opak. Už kvůli němu bychom před Ka+ dali přednost fiestě v chudší výbavě.
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový tříválec, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1194 cm3. Výkon 63 kW při 5500-6500min-1, točivý moment 115 Nm při 4250 min-1. Manuální převodovka, 5°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 169 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,7 s. Spotřeba město/mimo město 6,8/5,0 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 5,7 l/100 km