Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

26. 11. 2018
Stanislav Kolman

Cupra Ateca: Jediná svého druhu

Cupra Ateca: Jediná svého druhu

Fotogalerie

7 fotografií

Cupra Ateca je první vlaštovkou nově vzniklé sportovní značky. Pořídíte ji v jediné konfiguraci, kterou jsme vyzkoušeli v okolí Barcelony.

(více v čísle 46/18)

Počátkem letošního roku Seat oznámil, že Cupra se nově stává samostatnou značkou tvořící výkonné verze modelů španělské automobilky. Už tehdy padla první zmínka o voze Cupra Ateca, jenž se stane úvodní vlaštovkou tohoto projektu. Dnes už známe nejen technické podrobnosti, ale díky mezinárodním jízdám v okolí Barcelony víme, jak výkonný crossover jezdí.

Měď kam se podíváš

Na první pohled rozeznáte cupru pomocí měděných odznáčků nahrazujících loga Seatu. Měděných proto, že latinské označení pro tento prvek je cuprum. Dále jsou přepracované nárazníky, voštinová mřížka či černé lakování detailů karoserie. Sportovní crossover má standardně devatenáctipalcová kola a čtveřici koncovek výfuku. Také uvnitř došlo ke změnám, které mají podtrhovat sportovní charakter vozu. Nešetřilo se alcantarou, již nalezneme na výplních dveří či sedačkách. V tmavé kabině dostatečně vyniknou kontrastní švy opět v barvě mědi, dole pod sportovním volantem zase trůní kovové pedály.

Pracoviště řidiče se změnilo jen minimálně, všímáme si sportovnějšího volantu s jinou výplní a měděným logem
Pracoviště řidiče se změnilo jen minimálně, všímáme si sportovnějšího volantu s jinou výplní a měděným logem
Autor: Cupra

Bezkonkurenční

Cupra Ateca se zákazníkům nabízí v jediné konfi guraci. Pohání ji dvoulitrový zážehový čtyřválec TSI o výkonu 221 kW (300 koní) a točivém momentu 400 Nm. Parametry akcelerace a maximální rychlosti jsou ještě o něco lepší, než Cupra původně predikovala. Na stovce je vůz za 5,2 sekundy a může jet až 247 km/h. Motor se páruje se sedmistupňovou samočinnou převodovkou DSG a pohonem všech kol s mezinápravovou spojkou. Navíc vždy dostanete adaptivní povozek s voličem jízdních režimů. Na výběr je Comfort, Off-Road, Snow, Sport, Cupra a konečně Individual. Zatímco vpředu dostal crossover zavěšení McPherson, vzadu najdeme nápravu víceprvkovou. Díky těmto technickým parametrům je Cupra Ateca vlastně jedinou svého druhu. Mezi mainstreamovými SUV byste aktuálně nenašli obdobně výkonného konkurenta. Zajímavým soupeřem mohlo být třeba Subaru Forester XT, které se však kvůli zpřísňujícím se emisním normám již nenabízí. Adekvátní konkurenci bychom tak našli až v prémiovém segmentu.

Zatímco zepředu budete možná chvilku váhat, zadní partie v sobě ateku rozhodně nezapřou
Zatímco zepředu budete možná chvilku váhat, zadní partie v sobě ateku rozhodně nezapřou
Autor: Cupra

Nejen sportovní

Nás samozřejmě jako první zajímalo, jaká je sportovní ateca v nejostřejším jízdním režimu. Na otočném voliči tedy vybíráme cupru a na prázdné okresce sešlapujeme plynový pedál k podlaze. Motoru síla rozhodně nechybí, i při pružném zrychlení cítíme rezervu, která je řidiči k dispozici. Na druhou stranu ale necítíme žádný ostrý nástup ani pocit, který by nás vyloženě zarazil do sedačky. Nástup pohonné jednotky je spíše lineární, než že by v určitém momentě nabízel nějakou výkonnostní gradaci, což je pro auto takového střihu dvakrát škoda. Inu i tady se zřejmě muselo vyhovět přísným emisním normám. Podtrhuje to i převodovka, která vás nenechá zbytečné otálet ve vyšším spektru otáček a raději co nejdříve přeřadí. Překvapilo nás, že ve sportovních režimech a na devatenáctipalcových kolech je ateca ideálně tuhá, rozhodně ne nepříjemně tvrdá ani prkenná. Řízení je přesné, byť se řidiči nedostává příliš velké zpětné vazby a náklony karoserie jsou i při svižném tempu minimální. Navíc na voliči jízdních režimů stačí zvolit Comfort a z dravého crossoveru se stává ideální společník pro každý den. Podvozek zůstává i nadále tužší, jak je pro ateku zvykem, avšak přes většinu nerovností se dokáže jen tak ladně zhoupnout a vy ničím nerušeni pokračujete dál. Kromě celkové akustiky pocítíte největší změny mezi režimy i v chování převodovky, která se v Comfortu ještě víc uklidní a eliminuje i cukání při rozjezdech od křižovatek. Cupra Ateca dorazí ještě letos, nové značce bude v 277 showroomech Seatu po celé Evropě věnován vlastní koutek. V České republice se má takových míst objevit zhruba pět, rozmístěna budou tak, abyste to z žádné části země neměli příliš daleko.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
46 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851