Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Editorial: Radost z litru?

Editorial: Radost z litru

Vážení čtenáři, já se při jízdě krásně zrestaurovanou Škodou 110 LS směju – jako asi každý, kdo se takovým vozem sveze dnes z nostalgie, ale nemusel v něm jezdit denně. Ti z vás, kterým musela litrová kubatura hliníkového čtyřválce a jeho zhruba 35 kW stačit na každodenní dojíždění do práce, či dokonce po cestě na dovolenou, mívali za volantem úplně jiný výraz.

(více v čísle 4/18)

Vážení čtenáři,

já se při jízdě krásně zrestaurovanou Škodou 110 LS směju – jako asi každý, kdo se takovým vozem sveze dnes z nostalgie, ale nemusel v něm jezdit denně. Ti z vás, kterým musela litrová kubatura hliníkového čtyřválce a jeho zhruba 35 kW stačit na každodenní dojíždění do práce, či dokonce po cestě na dovolenou, mívali za volantem úplně jiný výraz. V lepším případě neutrální, v horším apatický až zoufalý. Jízda litrovou Škodou 100 byla lepší než na kole či v zimě na motorce, ale naprosto postrádala to svištivé vítězství stroje nad kilometry. Vinou kratičkého převodu 4,44:1 jste každý metr protrpěli v šíleném řevu přetočeného motoru. Kdo neměl dost ostré lokty a nezvládl se v kapitalismu rychle zorientovat, tomu stovka leckdy zůstala ještě pár let po převratu. Na dálnicích se pak cítil jako občan druhé až třetí kategorie. Kdyby se litrová stovka náhodou rozjela na sto třicet, točil by její malinký motůrek už bestiálních 4900 min-1. Audiny 100 2.5 TDI, Mercedesy W 124, Fiaty Croma Turbo, Opely Omega, Mazdy 626 a jiné vozy s minimálně dvojnásobným zdvihovým objemem, které kolem stovek za raného kapitalismu levým pruhem svištěly, pracovaly často jen v polovičních otáčkách. Uvnitř bylo ticho, klimatizace, zkrátka jiný svět, do nějž se všichni chtěli dostat. A na ten starý honem zapomenout. Zřejmě historická a velmi špatná zkušenost Čechů se Škodou 100 coby posledním hojně rozšířeným litrovým autem na tuzemských silnicích může za až apriorní odmítání současné reinkarnace litrové kubatury ve formátu tři válce, přímý vstřik a turbodmychadlo. Že mají lidé na jednu věc různé názory, to je jejich právo. Ale když dnes a denně čteme v internetových diskusích názor zcela opačný proti objektivní zkušenosti, je to k zamyšlení. „Na těchhle malých turbomotorech mi vadí, že se musí točit až do omezovače, aby trochu jely“ – to najdete pod každým druhým článkem o moderním autě. Přitom se podívejte na grafy z válcových zkušeben na stranách 12 až 65 – takový točivý moment ve 2000 otáčkách, jako mají dnešní litry s turbem, neměl žádný z těch západních bouráků. Snad možná ten pětiválcový buldozer od Audi. Zkrátka pokud je někde záhodno dělat nějakou osvětu, jsou to litrové přeplňované tříválce. Neříkáme vám, co si o nich máte myslet – jen servírujeme všechna fakta a unikátní řadu naměřených hodnot. Naopak jasně říkáme, který je nejlepší a který nejhorší. Tento speciál si dobře uschovejte, i pokud zatím litrový motor prostě ze zásady nechcete. Od roku 2020 budou automobilky muset za každý gram emisí CO2 nad 95 g/km platit 95 eur eko-výpalné Evropské unii. Při současné kampani proti dieselům jsou litrové tříválce jediné motory, které mají šanci se do limitu vejít. Rád konstatuji, že ta auta jedou obvykle velmi slušně a řidiče bez předsudků dokážou potěšit. Žádný konec motorismu, jak mnozí zlověstí.

Ať vás jízda stále baví

Martin Vaculík, zástupce šéfredaktora

Vyšlo v časopisu

Svět motorů Technika
4 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851