Volkswagen Golf Sportsvan: Přehlížený ideál
Volkswagen Golf Sportsvan je pohledné a praktické auto pro rodinu i singl sportovce. Má ale smůlu. Není to totiž SUV…
(více v čísle 49/18)Kdo chce klasiku, volí golf. Kdo chce mít rozhled a pocit bezpečí, skáče automaticky za volant SUV T-Roc nebo Tiguan. Jen nepatrná skupina zákazníků zakotví mezi nimi, v Golfu Sportsvan. Tohle kompaktní MPV z neznámého důvodu jako by ani neexistovalo. Podle nás je to přitom velká škoda. Chápeme, že vysoká krabička bez příchutě terénního auta jednoduše není v módě, ale pro rodinu nabízí mnohem lepší mix vlastností než sebelepší SUV.
My jsme omlazený sportsvan vyzkoušeli s jediným benzinovým motorem, který aktuálně pořídíte s automatickou převodovkou – a to výhradně. Čtyřválcová patnáctistovka naladěná na sympatických 110 kW je současně i vrcholem současné nabídky. Tento výkonový stupeň je vždy vybaven chytrým vypínáním dvou válců při nižší zátěži, slibujícím úsporu paliva. Ruku v ruce s tím jde schopnost automatu vyřadit po sundání nohy z plynu do neutrálu a plachtit. A tak jsme při cestách nevědomky nenápadně vypínali, zapínali, vypínali, plachtili a na konci testu konstatovali spotřebu 6,8 l/100 km. Tato hodnota nám připadá vzhledem k charakteru auta a solidní dynamice naprosto v pořádku, za vyloženě zázračnou bychom ji ale neoznačovali a o reálném přínosu popsaných technologií tak můžeme spíš jen diskutovat.
Bez diskuse ovšem zůstává vysoký cestovní komfort, v našem případě podpořený adaptivními tlumiči za 26 200 Kč, a uživatelská přívětivost sportsvanu. Začíná to pohodlným nastupováním do vyšších sedadel, pokračuje suverénním výhledem a úhledným i kvalitním interiérem, ve kterém se okamžitě zorientujete a zabydlíte.
Místa je uvnitř všude dost, zadní sedačky můžete posouvat, opěradla sklopit do roviny a do výborně využitelného a přístupného kufru naložit pěkných 590 litrů (Golf 380, kombi Variant 605, T-Roc 445, Tiguan 615 litrů). Užitná hodnota měřená na počet zavazadel se tedy přibližuje příbuzným kombi a SUV, proti nim představují jasnou výhodu hbité jízdní vlastnosti bližší klasickému osobáku. A v dnešní době paradoxně i jisté vystoupení z davu SUV stylem auta, na který se pomalu, ale jistě zapomíná. Škoda.
Spotřeba během testu 6,8 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1498 cm3. Výkon 110 kW při 5000 min-1, točivý moment 250 Nm při 1500-3500 min-1. Automatická dvouspojková převodovka, 7°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 212 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,8 s. Spotřeba město/mimo město 6,2/4,4 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km