Volvo XC60 T5 AWD R-Design: Severský panovník
Loni Volvo XC60 získalo titul Světové auto roku. S benzinovým dvoulitrem jsme zjišťovali, zda oprávněně.
(více v čísle 4/19)Na první pohled je jasné, že tohle SUV, spadající délkou 4688 mm do střední třídy, má k vládnutí předpoklady. Z jednoduché siluety s kolmou přídí, dlouhou kapotou a skloněným předním oknem vyzařuje moudrost a zároveň mužnost. Čisté linie i nadčasový design bez zbytečných cingrlátek si na nic nehrají, což vozu dodává na důstojnosti. Také uvnitř se stylisté Volva pochlapili. Mohutná palubní deska dává posádce pocit bezpečnosti, ale díky vodorovnému dělení a velké středové obrazovce nepůsobí nijak nabubřele. Použité materiály i zpracování snesou nejpřísnější měřítka a bílé prošívání posouvá celou kabinu blíže k luxusním palácům. U provedení R-Design chválíme i pohodlná a výborně tvarovaná sedadla s možností prodloužení sedáků. Vnitřní prostornost můžeme v dané třídě označit za královskou. Jen kufr o objemu 505 litrů míří do podprůměru.
Ve výbavě mu nechybějí ani nejmodernější technologie. Displej v přístrojovém štítu je dobře čitelný a startování otočným ovladačem na středovém tunelu hodně futuristické. K ostatním vymoženostem však máme výhrady. Dotyková tlačítka na volantu nejsou jasně rozdělena prolisem a není jednoduché trefit se na požadovanou ikonu, aniž by řidič přestal sledovat provoz před vozem. A nastavování klimatizace nebo vypnutí systému stop-start pouze prostřednictvím středové obrazovky má k bezpečnosti daleko ještě více.
Vozu nechybí ani vytříbené chování. Lehký motor vpředu přispívá k vyváženému rozložení hmotnosti na nápravy. Spolu s dvojitým lichoběžníkovým zavěšením předních kol a tužším podvozkem verze R-Design to znamená agilní projíždění zatáček a na SUV velmi slušnou stabilitu. Trochu tím utrpěl komfort jízdy, ale i tak je volvo dostatečně pohodlné. Přeplňovaný benzinový dvoulitr využívají i ostatní aristokratické rodiny, takže nám nemůže vadit ani u panovníka.
Příkladná kultivovanost i odhlučnění jsou na vysoké úrovni a výkon 184 kW odpovídá konkurenci. V kombinaci s osmistupňovým automatem mu sedí zejména klidné cestování. Každé lehké přišlápnutí plynu znamená podřazení. Ve vyšších otáčkách je motor hlučnější, změna rychlosti už není tak jemná a výrazně stoupne spotřeba. I když jsme se drželi při zemi, jezdili jsme v průměru za 9,2 l/100 km. Ale král si to může dovolit a s volbou mezinárodní poroty souhlasíme. Volvu XC60 loňský titul sluší.
Spotřeba během testu 9,2 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1969 cm3. Výkon 184 kW při 5500 min-1, točivý moment 350 Nm při 1800-4800 min-1. Pohon všech kol. Samočinná planetová převodovka s měničem, 8°. Nejvyšší rychlost 220 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,8 s. Spotřeba město/mimo město 9,1/6,2 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 7,3 l/100 km