Honda HR-V 1.5 i-VTEC Elegance: Klidnější alternativa
Honda HR-V patří k nejprostornějším malým crossoverům na trhu. A také je jedním ze dvou, do kterých dostaneme benzinový motor bez turba. Spojení jistoty a praktičnosti ale má svou cenu.
(více v čísle 4/19)Honda nikdy nehonila módu a neprošlapávala slepé uličky. Do společnosti malých crossoverů přišla mezi posledními, zato s chytrým nápadem – jako základ zvýšeného auta použila už tak vysoký model Jazz. V jeho základech jsou zakódovány ohledy na vnitřní prostor, což není v této třídě zdaleka samozřejmé – vyprávět by mohl třeba stísněný Nissan Juke. Nechybí starý trik jazzu s palivovou nádrží umístěnou pod předními sedadly a plochou zadní částí podlahy.
Auto postavené na tak gruntovních nápadech nepotřebuje křiklavou modernizaci, proto na podzim dostalo jen mírně pozměněnou masku, nárazník a světlomety s projektorovou optikou. Změny se bohužel nedočkal informační systém, který nepatří k nejpřehlednějším. K vítaným novinkám rozhodně patří lépe tvarovaná přední sedadla a poctivější odhlučnění podvozku.
Změny pod kapotou přijdou až na jaře – kromě motoru 1.5 Turbo známého z CR-V kupodivu dorazí i diesel, na který se velmi těšíme. Zatím je k dispozici jen patnáctistovka bez turba, která potěší jednoduchostí a přímočarými reakcemi, ale výkonově stačí spíš na jízdu po městě a okolí. To je v pořádku, poněvadž právě zde stráví mnoho malých crossoverů většinu života a je v podstatě zbytečné do těchto podmínek tahat přeplňování. Srovnání s Mazdou CX-3 ale ukazuje, že podladěný dvoulitr sedne vozu této velikosti určitě lépe. Malý motor je v zátěži potřeba ždímat, a to atmosféře na palubě nesvědčí.
Což vede přímo k úvaze o penězích. Navzdory nejnižšímu točivému momentu v celé třídě patří HR-V k nejdražším. To mnoho lidí odradí, i když velkorysý vnitřní prostor jistě má svou cenu, stejně jako dlouhodobě skvělá pověst Hondy na poli spolehlivosti. I malý crossover se svéráznými tvary tak zůstává volbou fajnšmekrů.
Spotřeba během testu 6,7 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Atmosférický zážehový čtyřválec, uložený vpředu podélně. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1498 cm3. Výkon 96 kW při 6000 min-1, točivý moment 155 Nm při 4600 min-1. Menuální převodovka, 6°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 192 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s. Spotřeba město/mimo město 7,1/5,0 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 5,8 l/100 km