BMW X4 xDrive30i: Já na to mám
Druhá generace BMW X4 chce ukázat, že SUV se splývavou zádí mají smysl a nejde jen o módní výstřelek.
(více v čísle 2/19)Vůbec se za to nestydíme, ale kupátka vytvořená na základech SUV nemáme příliš v lásce. Jak však ukazují prodeje, jedinců preferujících styl je hodně. Rozmařilost majetnějších motoristů a snaha odlišit se nezná mezí. Jak jinak si vysvětlit, že rádi sáhnou hlouběji do peněženky, aby dostali méně. A přímo na ně míří nové BMW X4, které stejně jako předchozí generace vychází z „normálního“ X3. Při čelním pohledu byste oba vozy od sebe ani nerozeznali, protože mají stejné světlomety, kapotu i obří ledvinky. Lehce odlišný je jenom tvar nárazníku. Zadní část opticky rozšiřují podlouhlá světla a registrační značka přestěhovaná do nárazníku. Splývavá stěna ukrývá i slušný kufr o objemu 525 litrů, což je jen o 25 l méně než u X3. Silueta vypadá stále sportovně, ale střecha se už nesvažuje tolik jako u předchozí generace a okno v zádi je strmější. I proto na zadní sedadla mohou usednout i vyšší postavy, ale X3 zůstává v tomto směru stále mnohem vzdušnější. Chválíme délku a šířku kabiny, perfektní zpracování, použité materiály i logické rozmístění přístrojů a ovladačů – tvarově je palubka stejná jako u X3. Pozice za volantem nemá chybu, stejně jako tvar sedadel potažených jemnou příplatkovou kůží.
Přestože máme xDrive30i, pod kapotou nebije šestiválec, ale jenom zážehový čtyřválec o objemu 2,0 litru dopovaný dvouproudým turbodmychadlem. Výkon 185 kW je slušný a téměř 1800 kg vážící SUV dokáže slušně rozhýbat. Musíte ale zabrousit do vyššího pásma otáček, protože v nižších není moc suverénní. Možná také proto má osmistupňový automat tendenci i při lehkém sešlápnutí akcelerátoru podřadit. Při 130 km/h točí motor na osmičku lehce přes dva tisíce otáček, ale stačilo zavadit o plyn, a převodovka podřadí na sedmičku. Během chvilky vrátí zase osmý stupeň, což doprovází znatelné zhoupnutí. Ani spotřeba není kdovíjak příznivá. Za námi změřených 9,1 litru umějí jezdit i benzinové šestiválce.
Co by mohla konkurence bavorákům závidět, jsou jízdní vlastnosti. V zatáčkách se X4 chová jistě, předvídavě a komfort na 20palcových kolech je na vysoké úrovni i díky příplatkovým adaptivním tlumičům. Asi vezmeme X4 na milost, ale stále nevidíme důvod, proč raději nezvolit levnější a praktičtější X3, které jezdí stejně dobře.
Spotřeba během testu 9,1 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu podélně. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1998 cm3. Výkon 185 kW při 5200-6500 min-1, točivý moment 350 Nm při 1450-4800 min-1. Pohon všech kol. Samočinná planetová převodovka s měničem, 8°. Nejvyšší rychlost 240 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,3 s. Spotřeba město/mimo město 8,4/6,4 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 7,2 l/100 km