Mercedes-AMG GLA 45 4Matic: Hothatch s nadhledem
Mercedes-Benz GLA je takovým SUV, které ani moc SUV není. Zato však dokáže nabídnout ďábelsky rychlý model 45 AMG – v podstatě ostré áčko s velkými koly a lehce vyšší světlostí. Dává smysl?
(více v čísle 5/19)Nejmenší SUV v nabídce Mercedesu dostalo povinné oplastování a velká kola, ale výškou ani světlostí moc nenarostlo. Naladění podvozku je tvrdší a do terénu se moc nehodí. V případě sportovní verze 45 AMG by však výše popsané mělo být spíše výhodou. Tam, kde se s nízkým A AMG bojíte zaparkovat k chodníku, abyste neodřeli spoiler a nízkoprofi lová kola, jste s GLA v pohodě. A stejně tak se vyšší profi l pneumatik hodí na rozbité silnice. Pro každodenní použití začíná být zprvu zvláštní kombinace sportovního SUV zajímavá. Palubní deska kromě jiných dekorů zaujme především sportovním tříramenným volantem, který se i díky příjemnému potahu z alcantary výborně drží. Verze AMG dostala také kovové kryty pedálů a specifi cký volič řadicí páky. Vpředu je místa tak akorát, vzadu je ho pro vyšší jedince málo pro hlavu i pro kolena. Současná, nová generace áčka je na tom už výrazně lépe, GLA si však zachovává výhodu v podobě pohodlnějšího nastupování.
Ačkoliv se pod kapotou skrývá pouze přeplňovaný dvoulitr, u AMG z něj umějí vymáčknout neuvěřitelné výkony. Když modely A/CLA/GLA 45 AMG přišly na trh, bylo to 265 kW, dnes u GLA dosahuje 280 kW a nové nejostřejší áčko slibuje přes 300 kW. Silně přeplňovaný motor se nicméně potřebuje nadechnout a pořádně se začíná probouzet až kolem 2500 min-1. Díky bleskově rychlé dvouspojkové převodovce laděné rovněž u AMG to však nemusíte řešit. Dynamika je v každém okamžiku omračující. S funkcí Launch Control pro rychlé starty to GLA umí za 4,4 s. Konkurence od Audi ani BMW takto výkonné malé SUV nenabízí.
Vzhledem ke kompaktním rozměrům a rozumné hmotnosti 1585 kg není zvýšená stavba vozu žádnou překážkou sportovních jízdních vlastností. Vyspělý systém aktivního přerozdělování točivého momentu v zadním diferenciálu se snaží o co možná nejvíc neutrální jízdní vlastnosti. Zhoršení ovladatelnosti proti nízkým třídám A a CLA (dnes již minulé generace) poznáte až v přímém srovnání. Naopak s nekvalitním povrchem se GLA pere lépe, byť na více rozbité okresky je podvozek SUV hodně tvrdý a ani nejmenší kola s největším profi lem pneumatik (215/55 R18) nezachrání vše.
Na výběr máte z pěti jízdních režimů: Comfort, Sport, Sport+, Race a Individual. Ty přizpůsobují pérování, odezvu motoru s převodovkou a chování ESP. Stabilizaci je možné mít i zcela vypnutou, ve sportovních režimech je však benevolentní dostatečně.
Spotřeba během testu 11,8 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1991 cm3. Výkon 280 kW při 6000 min-1, točivý moment 475 Nm při 2250- -5000 min-1. Samočinná dvouspojková převodovka, 7°. Pohon všech kol s mezinápravovou spojkou. Nejvyšší rychlost 250 (270*) km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,4 s. Spotřeba město/mimo město 9,6/6,1 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 7,4 l/100 km