Ford C-Max 1.0 EcoBoost Titanium: Výprodej rodu MPV
Tradiční představitel kompaktních MPV Ford C-Max se nabízí za cenu focusu. Vyplatí se o něm uvažovat? Vyzkoušeli jsme ho s novou generací motoru 1.0 EcoBoost.
(více v čísle 5/19)Kariéra druhé generace Fordu C-Max se píše už od roku 2010 a chýlí se postupně ke svému závěru. To by nebylo nic divného, bohužel se však nejspíše stane, že automobilka tento segment MPV zařízne úplně. Definitivní rozhodnutí sice prý ještě nepadlo, ale blízkému příchodu nástupce nic nenasvědčuje. Naopak se jedná o ukončení výroby stávajícího provedení. Po současné zájemce to ale má pozitivní výsledky. Jelikož kategorie MPV stojí na okraji zájmu, nabízí se c-max za velmi atraktivní ceny. S testovaným litrovým motorem 1.0 EcoBoost/92 kW stojí od 399 900 Kč, tedy úplně stejně jako focus s identickým agregátem. Za prodlouženou verzi Grand se připlácí jen 20 000 Kč. Právě v kontrastu se stále rostoucími cenami kompaktních hatchbacků jde o částky více než příznivé.
Stejně jako nedávno uvedená generace focusu dostal i postarší c-max s nástupem emisní normy Euro 6d-Temp novou generaci motoru 1.0 EcoBoost. Ten se navzdory tradičnímu označení Fox vyznačuje opačným uložením pod kapotou (výfukem dozadu), má rozvody poháněné řetězem, dostal filtr pevných částic a vypínání prvního válce. Parametry zůstaly stejné, tedy 92 kW a 170 Nm. Výrobce již neudává hodnotu točivého momentu při overboostu, nicméně tato funkce dostupná je. Podle měření na focusu víme, že motor poskytuje kolem 215 Nm.
V praxi je dynamika litru velmi příjemná. Potěší sympatickou pružností už kolem 1500 min-1. K vypínání válce dochází často, ale řidič ho postřehne jen ojediněle. Oceňujeme gradaci výkonu až ve vysokých otáčkách, jednotku má smysl točit za 6000 min-1, což přijde vhod při předjíždění. Pro typické rodinné užití si troufáme tvrdit, že i tato základní jednotka plně postačí. Spotřeba je kvůli vyšší stavbě karoserie pochopitelně horší než u focusu, ale sedmilitrový průměr není rozhodně špatný.
Vnitřní prostorností c-max rekordy neláme, přesto vpředu i vzadu nabízí pro čtyřčlennou rodinu místa dostatek. Výhoda MPV se však příliš neprojevuje v zavazadelníku, který má objem pouhých 471 litrů (s dojezdovou sadou). To je ve srovnání s konkurencí málo. Stále však existuje možnost připlatit si za prodlouženou verzi, která již nabízí solidních 520 litrů.
Krátký c-max byl a je spíše alternativou k focusu než k focusu kombi. Potěší ty, co rádi sedí výše, díky kompaktní délce se neztratí ani ve městě a kus prostoru navíc se hodí. Když k tomu přidáte výborně naladěný podvozek, který nabízí vrchovatě komfortu, ale nechá si líbit i svižné svezení, přináší c-max sympatický mix, který je mezi záplavou SUV neprávem opomíjený.
Spotřeba během testu 7,1 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový řadový tříválec, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 999 cm3. Výkon 92 kW při 6000 min-1, točivý moment 170 Nm při 1400- -4500 min-1. Manuální převodovka, 6°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 187 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,0 s. Spotřeba město/mimo město 6,7/5,1 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 5,7 l/100 km