Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi Shine: Překvapivý tahoun
Češi si praktické berlingo doslova zamilovali. V loňském roce koupili 2487 kusů, čímž ho posadili na piedestal nejprodávanějšího citroënu u nás.
(více v čísle 5/19)Největší zbraní osobních verzí kompaktních dodávek v boji s konkurencí je nabídka obřího prostoru za přijatelné peníze. Aktuální, třetí generace, která vznikla ve spolupráci s Peugeotem a Opelem, se tohoto osvědčeného schématu drží také. Karoserie s délkou 4403 mm nabídne dostatek místa pěti dospělým cestujícím a v podélném směru, na šířku ani výšku nemá kromě svých sourozenců konkurenci. Navíc vzadu najdete kufr se základním objemem 597 litrů. Od výbavy Feel je součástí výbavy druhá řada s trojicí dělených sedadel, která lze jednotlivě skládat do podlahy, a také sklopné opěradlo spolujezdce. Přepravní kapacitu tak lze postupně měnit až na 2126 litrů. Posádce navíc slouží neuvěřitelné množství dalších odkládacích schránek – dvojitá před spolujezdcem, pod sedadlem řidiče či v podlaze. Verze Shine přidává pod stropem poličky a schránku na 60 l.
Proti ryze praktickým předchůdcům se ale nové berlingo snaží bodovat i designem. Přední část s proužky denního svícení navazujícími na úzkou masku a oddělené hlavní světlomety jsou typické i pro ostatní modely značky. Zvenku působí originálněji než kolegové od Peugeotu a Opelu, a to i díky černým předním sloupkům nebo křiklavě bílým rámečkům. Vnitřní prostor oživují pestré potahy sedadel s barevnými proužky za 4000 Kč i dvoubarevná palubní deska a výplně dveří.
Z pohonných jednotek máte na výběr mezi benzinovým tříválcem 1.2 Pure- Tech/81 kW nebo vznětovým čtyřválcem 1.5 BlueHDi ve třech výkonových verzích. My jsme sáhli po nejsilnější variantě, disponující 96 kW a točivým momentem 300 Nm dostupným od 1750 min-1. Odhlučněna je na slušné úrovni, i když například zastudena nebo pod plynem se projeví více. Při plynulé jízdě ale o ní vůbec nevíme. Důležitější však je, že po překročení 1500 otáček dává vozu slušnou dynamiku a pružnost. Navzdory charakteru karoserie a takřka minimální aerodynamické čistotě dokáže berlingo i při dálniční stotřicítce slušně zrychlovat. Navíc je mu celkem jedno, zda je naložené, nebo prázdné. I se spotřebou 5,4 l/100 km jsme spokojeni, stejně jako s vyváženými jízdními vlastnosti a slušným tlumením nerovností – od velkoprostorového rodinného vozu postaveného na základech kompaktní dodávky ani víc chtít nemůžeme.
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1499 cm3. Výkon 96 kW při 3750 min-1, točivý moment 300 Nm při 1750 min-1. Pohon předních kol. Manuální převodovka, 6°. Nejvyšší rychlost 186 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s. Spotřeba město/mimo město 4,8/4,1 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 4,3 l/100 km