Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé: Kudy z nudy
Také nemůžete být bez čtyřlitrového vidlicového osmiválce AMG? Nejlevnější cesta k němu vede přes SUV Mercedes-Benz GLC.
(více v čísle 6/19)Nejvyšší výkon 375 kW, točivý moment 700 Nm, maximální rychlost 250 km/h a raketové zrychlení na stovku za 3,8 s by si asi nechal líbit každý motorista. Zejména když k tomu připočtete pneumatické odpružení, pohon všech kol s preferencí zadní nápravy s mechanickým samosvorným diferenciálem nebo sportovní automatickou převodovku. Hrozivý je také vzhled s obřími nasávacími kapsami v nárazníku, maskou se svislým žebrováním převzatou z modelu AMG GT, vytaženými blatníky nebo křidélkem na zadní odtokové hraně. A nejlepší na tom všem je fakt, že nejde o žádnou placku, ale praktický Mercedes- AMG GLC 63 S Coupé s prostornou pětimístnou kabinou a slušným kufrem o objemu 500 litrů. S ním si totiž můžete vybrat, zda pojedete o víkendu s rodinkou na nákupy a výlet, nebo drtit supersporty na okruhu. Že to s baculatým SUV nejde? Ale jde! Silnější provedení s označením „S“ totiž v nastavení vozu disponuje módem Race, v němž je vše podřízeno maximálnímu využití brutální síly motoru. Raději ale míříme na uzavřený okruh. Plný plyn nás zaráží do sedadel, převodovka důrazně kope jednu rychlost za druhou a v mžiku jedeme dvoustovkou. Zrychlování je doprovázeno patřičným hromobitím linoucím se od motoru i z výfuku s aktivní klapkou.
Údaj o akceleraci určitě nelhal. Na SUV má velmi přesné řízení a bezvadně drží stopu. Velmi ochotně se vrhá do zatáček a vůbec se v nich nenaklání. Vzhledem k výkonu ale musíme být citliví na plyn, protože každé polechtání pedálu je signál pro zadní část, aby předhonila tu přední. O vypnutí stabilizace jsme ani neuvažovali. Pár koleček, a nádrž je skoro suchá. Zábavy bylo dost a mercedes i sebe přepínáme ze závodního nastavení do běžného. Z divoké šelmy se stává příjemný společník. Podvozek je sice tužší, ale nerovnosti žehlí s velkým přehledem, převodovka nechává motor převalovat v nízkých otáčkách a z výfuku se line tiché šumění. S dětmi ve druhé řadě pečlivě dodržujeme rychlostní limity a mercedes nám ukazuje i svou přívětivější tvář – tedy pokud mluvíme o spotřebě. Normální výletování se rovná průměru 11,6 l/100 km, při svižnější jízdě počítejte s patnácti, na okruhu s třiceti litry.
Smutná zpráva na konec. Přestože je GLC nejlevnějším vozem nesoucím na blatnících hrdé označení V8 Biturbo, stále stojí 2 296 580 Kč a testovaná silnější verze „S“ Coupé vyjde na 2 562 780 Kč bez příplatků.
Spotřeba během testu 11,6 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový vidlicový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, uložený vpředu podélně. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 3982 cm3. Výkon 375 kW při 5500-6250 min-1, točivý moment 700 Nm při 1750-4500 min-1. Pohon všech kol. Samočinná planetová převodovka s měničem, 9°. Nejvyšší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 3,8 s. Spotřeba město/mimo město 15,0/9,6 l/ 100 km. Kombinovaná spotřeba 11,7 l/100 km