Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Nejlepší z focusů
S novou generací focusu se v nabídce objevila tříválcová patnáctistovka, která v kombinaci s manuálním šestikvaltem vozu padne jako ulitá. Za nás je tohle nejlepší kombinace.
(více v čísle 9/19)Po Fiestě ST je focus druhým modelem, kde se objevil nový zážehový tříválec 1.5 EcoBoost. Pravda, zde nenabízí ostrých 147 kW, zato je dostupný ve dvou výkonech 110 a 134 kW. My jsme vyzkoušeli slabší z obou variant a už ta dynamikou rozhodně potěší. Chválíme také rychlou odezvu na pedál plynu i pružnost z nízkých otáček. Plný točivý moment 240 Nm se dostavuje v 1600 min-1, ale velmi silné je celé střední pásmo. Motor se nechá i ochotně točit a vadne až za hranicí šesti tisíc. Typický tříválcový zvuk se projevuje jen pod větší zátěží nad volnoběhem. Naopak při nízké zátěži odpojuje první válec, což ale v praxi téměř nemáte šanci poznat.
Jednotce skvěle sekunduje šestistupňová převodovka s rozumně dlouhým odstupňováním (ve 130 km/h točí 2800 min-1). Na rozdíl od té k motoru 1.0 EcoBoost se páka v kulise pohybuje lehce, přesně a řazení je skvěle sladěno i s chodem spojky, jak majitelé fordů očekávají. Vyšší, než bychom si představovali, je spotřeba. Tu se nám nepodařilo srazit po sedm litrů a většinou jsme se blížili spíš k osmi. Svůj díl na tom však měly i zimní podmínky. Za naladění podvozku sklidila pochvalu i základní verze současného focusu se zadní vlečenou nápravou. O testované verzi se zadním víceprvkem a velmi dobře vyladěnými adaptivními tlumiči to platí dvojnásob. Jízdní vlastnosti jsou perfektně vyvážené. Na prudké změny směru reaguje vůz okamžitě bez výraznější nedotáčivosti a výborně si vede i v táhlých rychlých obloucích. Adaptivní tlumiče se povrchu přizpůsobují velmi rychle, nedochází k odskakování kola a komfort je navzdory 18“ diskům opravdu znamenitý.
Interiér verze ST-Line zaujme kontrastním prošíváním spodní části palubní desky a sedadel, ta se však tvarově od běžných neliší. Palubní deska ztratila proti předchůdci originalitu, nicméně subtilnější středový panel dopřává více prostoru pro nohy. Lépe jsou na tom také cestující vzadu, neboť mají více místa před koleny. Naopak kufr patří i přes zvětšení mezi menší, se standardní dojezdovou rezervou pojme jen 341 litrů. Stále je tu však daleko prostornější kombi, kam lze naložit solidních 575 litrů. Pro všechny, co (ještě) rádi řídí, představuje focus výbornou volbu, mezi kompakty patří mezi úplnou špičku. Jako jedno z mála nových aut vám po nastartování nevnucuje systém hlídání jízdních pruhů, a dokonce si můžete vypnout i adaptivní funkci tempomatu.
Spotřeba během testu 7,6 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový řadový tříválec, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1497 cm3. Výkon 110 kW při 6000 min-1, točivý moment 240 Nm při 1600 min-1. Manuální převodovka, 6°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 210 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,8 s. Spotřeba město/mimo město 6,9/4,5 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 5,3 l/100 km